چه خطراتی در کمین مسافران به فضاست؟

چه خطراتی در کمین مسافران به فضاست؟
شنبه 8 آذر 1399 - 09:04

نتایج چندین پژوهش در خصوص سفر به فضا از خطرات آن برای انسان پرده برداشت.

العالم - آمریکا

به گزارش العالم به نقل از وب‌سایت ساینس الرت، فضا محیطی غیر دوستانه دارد. شاید انسان توانسته باشد فناوری‌های نوینی را بری سفر به فضا طراحی کند، اما دانشمندان هنوز سرگم بررسی عواقب سفر به فضا برای سلامت انسان به‌خصوص در درازمدت هستند. آگاهی از این موضوع پیش از سفر انسان به سیاره مریخ از اهمیت بیشتری هم برخوردار می‌شود.

حالا دانشمندان ۳۰ پژوهش را منتشر کرده‌اند که همگی به این موضوع می‌پردازد.

بر اساس نتایج این پژوهش‌ها، خطرات زیادی فضانوردان را هنگام سفر به فضا تهدید می‌کند: از تماس‌های خطرناک با تشعشعات رادیو اکتیو تا آسیب‌های جدی به دستگاه ایمنی. همچنین فشاری که هنگام پرتاب فضاپیما به بدن فضانوردان وارد می‌شود می‌تواند برای سلامت آنها مضر باشد. برخی از این نتایج بر مبنای مطالعه بر روی موش‌های آزمایشگاهیِ فرستاده‌شده به فضا است.

تا کنون طولانیترین زمانی که یک فرد در ایستگاه فضایی بین‌المللی سپری کرده است، ۴۳۷ روز بوده است. به گفته دانشمندان، برای درک بهتر خطرات سفر به فضا به داده‌های بسیار بیشتری نیاز است.

افشین بهشتی، پژوهشگر مرکز مطالعاتی Ames در ناسا می‌گوید: «موضوعی که بارها و بارها آن را مشاهده کردیم، بر هم خوردن ساختار میتوکندری در سلول‌هاست که عملکرد آن را (برای تنفس سلول‌ها) تضعیف می‌کند.» این عامل احتمالاً دلیل تضعیف دستگاه ایمنی فضانوردان را توضیح می‌دهد.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها