هراس بن سلمان از دوستی بایدن با این زندانی...

هراس بن سلمان از دوستی بایدن با این زندانی...
پنج‌شنبه 13 آذر 1399 - 14:25

کارشناسان سیاسی معتقدند که محمد بن سلمان، ولی عهد سعودی از بیم حمله های بایدن و پیامدهای آن، به دنبال دوستان جدید و تغییرات عمیق و بنیادین در سیاست خارجی خود است.

العالم - نظرکده

کارشناسان روابط بین الملل با اشاره به اظهارات نماینده عربستان در سازمان ملل مبنی بر اینکه کشورش از هیچ سیاست تروری حمایت نمی کند می گویند ترور، یکی از ابزارهای اصلی سیاست خارجی عربستان از ترور ناصر السعیدی در سال 79 گرفته تا ترور جمال خاشقچی است.

کارشناسان سیاسی به تلاش عربستان برای مبرا نگه داشتن خود از ترور شهید محسن فخری زاده، دانشمند هسته ای ایران، پس از انتشار توییت محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران درباره نشست سه جانبه مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا و نتانیاهو و محمد بن سلمان در شهر نیوم عربستان آنهم چند روز قبل از ترور دانشمند هسته ای ایران اشاره کرده اند.

کارشناسان روابط بین الملل خاطرنشان کرده اند که اگر رژیم صهیونیستی مسئولیت این جنایت را بپذیرد آمریکا با آن کنار می آید اما با عربستان نه. به همین دلیل است که شاهد وحشت عربستان از نحوه برخورد بایدن با این موضوع هستیم.

کارشناسان سیاسی معتقدند عربستان عادت دارد ابتدا اطلاعات می دهد سپس آن را در سطوح رسمی انکار می کند؛ همانطور که ترور جمال خاشقچی را ابتدا انکار و سپس به تدریج به آن اعتراف کرد. این کشور این بار هم نشست نیوم را در حالی انکار کرد که همه روزنامه های آمریکایی خبر آن را اعلام کرده بودند.

کارشناسان همچنین تصریح کرده اند که عربستان از هر گونه رویارویی مستقیم با ایران هراس دارد به همین دلیل است که می کوشد به طور مخفیانه با رژیم صهیونیستی توافق سازش امضا کند.

آنها خاطرنشان می کنند که سیاست خارجی عربستان بر دو اصل استوار است: دشمنی با دشمنان "اسرائیل" و دوستی با دوستان این رژیم. این کشور پیش از این هم زمانی که جمال عبد الناصر، رئیس جمهور وقت مصر درگیر جنگی تمام عیار با رژیم صهیونیستی شده بود، به مصر حمله می کرد اما به محض امضای توافق کمپ دیوید، ناگهان با آن دوست شد. به همین ترتیب شاه ایران هم از آنجا که دوست "اسرائیل" بود، متحد عربستان بود اما به محض پیروزی انقلاب اسلامی و حمایت ایران از آرمان فلسطین، عربستان با ایران دشمن شد.

کارشناسان سیاسی همچنین تأکید می کنند که عربستان از رویارویی با ایران هراس دارد و ارتش این کشور در حدی نیست که از عهده درگیری با ایران برآید. شکست ارتش این کشور در جنگ یمن، گواه این مدعاست.

کارشناسان همچنین بر این عقیده اند که عربستان کلا مسیر را گم کرده است. این کشور دوام و بقای خود را مرهون رضایت آمریکا و رژیم صهیونیستی می داند لذا پیوسته می کوشد به هر نحو رضایت آنها را جلب کند.

این کارشناسان با اشاره به این حقیقت که محمد بن سلمان همه تخم مرغ های خود را در سبد ترامپ گذاشته و 760 میلیارد دلار در ازای خرید سلاح های آمریکایی به او پول داده است، خاطرنشان کرده اند که به شدت از اینکه جو بایدن پیروز شده است، هراس دارد.

آنها می گویند جو بایدن هم از تیم باراک اوباماست. او در سخنرانی در دانشگاه هاروارد گفته بود که دوستان سعودی، ترک و قطری از جبهه النصره و تروریسم و "داعش" در سوریه حمایت مالی کرده اند.

آنها در ادامه گفته اند که جو بایدن در میتینگ های انتخاباتی خود هم گفته بود پرونده جمال خاشقچی را – که ترامپ به هر ترفندی سعی کرد آن را ببندد – دوباره باز خواهد کرد.

تحلیلگران سیاسی بر این عقیده اند که ترس اصلی بن سلمان از این است که بایدن با استفاده از سازمان سیا محمد بن نایف یا احمد بن عبد العزیز را به جای او به سلطنت برساند. به همین دلیل است که هر دوی آنها را بازداشت کرده است.

این تحلیلگران معتقدند که جو بایدن و سازمان سیا به نمایندگی از دولت پنهان آمریکا مدال افتخار این کشور را به محمد بن نایف داده و او را مرد سیاست و حکومت می دانند و همه گزارش های آن درباره بن نایف، مثبت و درباره بن سلمان، منفی است.

کارشناسان سیاسی تأکید می کنند که محمد بن سلمان از پیروزی دموکرات ها و رسیدن بایدن به قدرت چنان ترسیده است که می کوشد به دنبال دوستان جدید بگردد یا از شدت دشمنی های قبلی – که خود به بار آورده است – بکاهد. او در زمینه دشمنن تراشی حتی در میان دوستان عربستان مثل مغرب و اردن رکورد دار است.

این کارشناسان تحرکات اخیر بن سلمان را به بازی در وقت اضافه تشبیه کرده و می گویند که وی به دنبال ترمیم روابط خود با قطر و ترکیه به منظور کاهش شدت حملات بایدن است.

پربیننده ترین خبرها