تبادل اطلاعات امنیتی بین تهران، مسکو، بغداد و دمشق ادامه دارد

تبادل اطلاعات امنیتی بین تهران، مسکو، بغداد و دمشق ادامه دارد
يکشنبه 16 آذر 1399 - 11:32

سخنگوی وزارت خارجه عراق تاکید کرد که کمیته چهارجانبه تبادل اطلاعات بین بغداد، تهران، مسکو و دمشق برای مبارزه با تروریسم همچنان به کار خود ادامه می دهد.

العالم ـ عراق

احمد الصحاف سخنگوی وزارت خارجه عراق در گفت وگو با خبرگزاری اسپوتنیک روسیه در پاسخ به این سوال که آیا بعد از چیره شدن بر گروه تروریستی داعش، کمیته چهارجانبه تبادل اطلاعات بین ایران، روسیه، عراق و سوریه همچنان تا این لحظه پا برجاست؟ گفت: «فواد حسین» وزیر خارجه عراق در طول سفر اخیرش به روسیه از حمایت این کشور به بغداد در طول سالهای گذشته تقدیر کرد و مسکو همچنان این حمایت را از طریق کمیته چهارجانبه در بغداد ارایه می دهد و تلاش ها برای تداوم این کار ادامه دارد.

کمیته چهار جانبه تبادل اطلاعات و همکاری‌های امنیتی با ایران، روسیه و سوریه، با هدف همکاری و تبادل اطلاعاتی برای مبارزه با تروریسم از سال ۱۳۹۴ با عضویت وابستگان نظامی این کشورها و نماینده عراق در بغداد راه‌اندازی شده است.

الصحاف درباره محورهای مذاکرات وزیر خارجه کشورش در سفر اخیر به روسیه گفت: مذاکرات درباره مهمترین تحولات منطقه ای و بین المللی و دیدگاه عراق درخصوص کاهش تنش در منطقه و تعهد عراق به یک دیپلماسی متوازن و بی طرفی مثبت در راستای تضمین وحدت و حاکمیت عراق و نیز تضمین تمرکز بیشتر بر منافع راهبردی این کشور بود.

سخنگوی وزارت خارجه عراق همچنین از آماده بودن ۱۴ یادداشت تفاهم بین بغداد و مسکو برای امضا شدن در زمینه های مختلف خبر داد و گفت که در مذاکرات فواد حسین با مقامات روس درباره گشایش بیشتر در روابط دوجانبه و لزوم برگزاری جلسات کمیسیون مشترک دو کشور بحث و تبادل نظر شد و امید است که جلسه این کمیسیون اوایل سال آینده برگزار شود.

به گفته الصحاف، طرف روس نیز در این مذاکرات از دستاوردهای عراق در نبرد علیه گروه تروریستی داعش و اهمیت ادامه مقابله با تروریسم و نابودی آن تاکید کرد.

وی تصریح کرد: دوطرف در این سفر مهمترین چالش های پیش روی عراق در سطح همه گیری کرونا و همچنین امنیت منطقه ای و بین المللی را بررسی کردند.

وزیر خارجه عراق اخیرا در صدر یک هیات بلندپایه در سفری چهار روزه به مسکو با مقامات ارشد این کشور از جمله با همتای خود و معاون نخست وزیر روسیه دیدار و گفت وگو کرد.

پربیننده ترین خبرها