آشتی عربستان و قطر میان واقعیت و آرزو!

آشتی عربستان و قطر میان واقعیت و آرزو!
يکشنبه 16 آذر 1399 - 18:24

کارشناسان و ناظران سیاسی ضمن ابراز تردید در موفقیت آشتی میان قطر و عربستان سعودی گفته اند که مسائل مطرح شده در ارتباط با این بحران، بسیار پیچیده است و نمی توان متصور شد که طرف ها از خواسته های خود در ارتباط با این مسائل عقب نشینی کنند.

العالم - نظرکده

کارشناسان سیاسی معتقدند که برنده اصلی در مذاکرات میان قطر و عربستان سعودی - درصورتیکه تکمیل شود- قطر است، زیرا این کشور سه سال در برابر محاصره شدید برخی از کشورهای حوزه خلیج فارس مقاومت کرد.

کارشناسان سیاسی همچنین گفته اند که یکی از اقدامات در محاصره قطر، بستن حریم هوایی و زمینی به روی قطر بوده است ، به شکلی که این کشور ناجار به استفاده از حریم هوایی ایران شد.

دانشگاهیان و محققان در رسانه های سیاسی بر این باورند که آمریکا ، طرفی است که این بحران را اداره کرده و ترجیح آمریکا این بود که این بحران را حل نکند، و اگر می خواست آنرا حل کند، در عرض یک یا دو روز این بحران حل می شد، اما ترامپ تمایل داشت که در ازای این بحران، مبالغ خیالی از دو طرف دریافت کند.

برخی دیگر از فعالان رسانه های سیاسی بر این اعتقادند که ائتلاف قطر و ترکیه ، برنده این بحران هستند ، زیرا در صورتیکه حمایت های نظامی و سیاسی ترکیه نبود، قطر شکست می خورد و اگر حمایت های مالی و اقتصادی قطر نبود، ترکیه شکست می خورد.

تحلیلگران مسائل سیاسی بعید می دانند که روابط قطر و ایران از آشتی عربستان سعودی و قطر متاثر شود، زیرا آنها تاکید دارند که روابط سیاسی و ابعاد استراتژیک بر روابط ایران و قطر حاکم است.

تحلیلگران سیاسی معتقدند که قطع روابط قطر و ایران ، یکی از 13 شرط بازگرداندن روابط قطر با کشورهای حوزه خلیج فارس بوده ، اما قطر این شرط را رد کرد و در طول سال های محاصره، هرگز آنرا اجرایی نکرد.

شخصیت های دانشگاهی مطرح در علوم سیاسی گفته اند که قطر از تجارب 4 ساله محاصره از جمله اعتماد نکردن به همسایگان عرب خود درس گرفته است و همواره به دنبال ساحل امنی بوده و آن ساحل امن برای قطر ، ایران است.

کارشناسان رسانه های سیاسی بر این باورند که قطر می داند که ایران، طرفی قابل اعتماد و مسئولیت پذیر و در روابطش مورد احترام است و به این کشور نه از پشت و نه از رو، ضربه ای نمی زند. از این رو، فکر نمی کنم که قطر هم پیمانش ایران را ترک کند.

دانشگاهیان سیاسی پیش بینی می کنند که آشتی عربستان ، جنگ رسانه ای میان دو طرف را متوقف کند، ولی بعید می دانند که تلاش های ترامپ در حل این بحران ، مثمرثمر واقع شود.تحلیلگران سیاسی بر این باورند که ترامپ تلاش می کند تا همه کشورهای حوزه خلیج فارس را زیر چتر عادی سازی روابط با رژیم اشغالگر اسرائیل جمع کند، آن ها تاکید دارند که این تلاش ها صرفا درحد خواسته و آرزو خواهد ماند، به ویژه اگر "جو بایدن" رئیس جمهوری جدید امریکا افکار خود را درزمینه بازگشت به توافق هسته ای با ایران اجرایی کند.

پربیننده ترین خبرها