افزایش چشمگیر بازداشت خبرنگاران در آمریکا در 2020

افزایش چشمگیر بازداشت خبرنگاران در آمریکا در 2020
سه شنبه 25 آذر 1399 - 16:38

نتایج تحقیقات جدید نشان می‌دهد که در سال جاری میلادی بازداشت و اعمال خشونت علیه خبرنگاران توسط نیروهای امنیتی آمریکا در مقایسه با سالهای گذشته افزایش بسیار چشمگیری داشته است.

العالم- آمریکا

نتایج تحقیقات بنیاد آزادی مطبوعات که روز گذشته (دوشنبه) منتشر شد، نشان می‌دهد که در سال جاری میلادی بازداشت خبرنگاران در ایالات متحده در حال پوشش اخبار مربوط به اعتراضات علیه نژادپرستی پلیس افزایش چشمگیری داشته است.

پایگاه اطلاع‌رسانی «هیل» در این خصوص گزارش کرد، تحقیقات نشان می‌دهد که خبرنگارانی که در سال جاری میلادی در شهرهای مختلف آمریکا رخدادهای مربوط به اعتراضات علیه خشونت‌ و تبعیض‌ نژادی پلیس ایالات متحده را پوشش می‌دادند، مورد رفتارهای خشونت‌بار نیروهای امنیتی و حتی در برخی موارد کنشگران قرار گرفتند.

طبق این گزارش، بازداشت خبرنگاران در سال جاری میلادی در آمریکا در مقایسه با همین بازه زمانی در سال گذشته میلادی، افزایش ۱۲۰۰ درصدی داشته است.

تحقیقات نشان می‌دهد که در اواخر ماه می و اوایل ماه (اواسط خردادماه تا اواسط مردادماه ۹۹) پس از قتل «جورج فلوید» شهروند ۴۷ ساله سیاهپوست آمریکایی به دست افسر پلیس سفیدپوست شهر «مینیاپولیس» ایالت «مینه‌سوتا»، تعداد خبرنگاران بیشتری در مقایسه با تمامی سالهای ۲۰۱۷ تا ۲۰۱۹ بازداشت شدند.

طبق این گزارش، بیشترین میزان بازداشت خبرنگاران در سال جاری میلادی در منطقه مینیاپولیس صورت گرفته است.

تجزیه و تحلیل‌ها حاکی از آن است که ۳۶ درصد از بازداشت‌های خبرنگاران در سال جاری میلادی با خشونت‌هایی همراه بوده است که دولت استفاده از آن را علیه خبرنگاران ممنوع اعلام کرده است.

این گزارش توضیح می‌دهد، تعداد خبرنگارانی که در نتیجه استفاده نیروهای امنیتی از گاز اشک‌آور، گلوله‌های پلاستیکی و دیگر ابزارهای پلیس آمریکا زخمی شده‌اند، در مقایسه با سالهای گذشته افزایش داشته است.

«تریور تیم» مدیر اجرایی بنیاد آزادی مطبوعات در خصوص افزایش چشمگیر بازداشت خبرنگاران در آمریکا توضیح داد: «این گزارش نشان می‌دهد که بحران آزادی مطبوعات تاحد بی‌سابقه‌ای ایالات متحده را درگیر کرده است».

وی ادامه داد: «خبرنگاران نباید نگرانی در خصوص بازداشت شدن به دلیل انجام کارشان را داشته باشند اما در سراسر این کشور (آمریکا) پلیس تاحد بسیار زیادی، به حقوق آنها بی‌اعتنایی می‌کند».

تیم در ادامه به انفعال مقام‌های آمریکا در قبال رفتار خشن پلیس آمریکا با خبرنگاران اشاره کرد و گفت: « با وجود دهها مورد بازداشت غیرقانونی و حملات خشونت‌بار به خبرنگاران به دلیل انجام وظیفه‌اشان، ما هیچ‌گونه گزارشی از متهم شدن افسران پلیس آمریکا به دلیل نقض تکان‌دهنده این حقوقی که در قانون اساسی به آن اشاره شده، مشاهده نکردیم. امیدواریم که این گزارش مقام‌های محلی، ایالتی و فدرال را تحریک به اقدام کند».

اواسط خردادماه، انجمن اخبار دیجیتال رادیو و تلویزیون (RTDNA) اعلام کرد که تنها ظرف ۴۸ ساعت، بیش از ۶۰ رخداد ثبت شده که در آن روزنامه‌نگاران و خبرنگاران در حال پوشش اعتراضات به قتل «جورج فلوید» شهروند سیاهپوست ۴۷ ساله آمریکایی به دست افسر پلیس «مینیاپولیس» ایالت «مینه‌سوتا»، مورد حمله و آزار قرار گرفته‌اند یا بازداشت شده‌اند.

حمله به خبرنگاران طی اعتراضات علیه نژادپرستی پلیس آمریکا در حدی بود که کمیته محافظت از خبرنگاران با صدور بیانیه‌ای از مقام‌های شهرهای سراسر آمریکا خواست تا به نیروهای امنیتی دستور دهند که خبرنگاران را هدف قرار ندهند و تضمین کنند که آنها بتوانند در صحت و امنیت کامل و بدون ترس از زخمی شدن یا هدف گرفته شدن، وقایع اعتراضات را پوشش دهند.

روزنامه هافینگتون پست نیز حدود یک هفته پس از قتل فلوید گزارش کرد که همزمان با تشدید تظاهرات در آمریکا در اعتراض به قتل «جورج فلوید»، نیروهای امنیتی و پلیس این کشور به حمله و دستگیری خبرنگاران شدت بخشیده‌اند.

این روزنامه آمریکایی در گزارش خود تأکید کرد که نیروهای امنیتی پلیس در جریان بازداشت خبرنگاران از رفتارهای خشن و اعمال زور استفاده می‌کرده است.

فارس

پربیننده ترین خبرها