آیا ترکیه در پاسخ تحریم، آمریکا را از اینجرلیک بیرون می‌کند؟

آیا ترکیه در پاسخ تحریم، آمریکا را از اینجرلیک بیرون می‌کند؟
يکشنبه 30 آذر 1399 - 16:33

برخی محافل ترکیه می‌گویند که دولت این کشور باید در پاسخ به تحریم آمریکا، اقدام به بیرون راندن نیروهای این کشور از پایگاه اینجرلیک کند، اما این امر تا چه میزان می‌تواند به واقعیت تبدیل شود؟

العالم - ترکیه

چندی پیش دولت آمریکا از وضع تحریم‌ها علیه صنایع دفاعی ترکیه به بهانه خرید سامانه اس-۴۰۰ از روسیه خبر داد. واکنش‌ها در ترکیه به این تحریم شدید بود و اردوغان در سخنانی گفته است که تحریم کنندگان پشیمان خواهند شد.

ایندپندنت عربی، در گزارشی به واکنش احتمالی آنکارا در خصوص تحریم‌ موسوم به «کاتسا» پرداخت و نوشت که شایعاتی در خصوص انتقام ترکیه از آمریکا با درخواست از این کشور برای خروج از پایگاه «اینجرلیک» وجود دارد؛ پایگاهی که مقر راهبردی ناتو در منطقه محسوب می‌شود و برخی محافل ترکیه خواستار بیرون راندن آمریکا از این پایگاه هستند.

این پایگاه در سال ۱۹۵۵ در جنوب شرق ترکیه ساخته شد و در زمان حملات ائتلاف آمریکایی علیه داعش، نقش برجسته‌ای بر عهده داشت. جنگنده‌های ائتلاف عمدتا از این پایگاه برای بمباران خاک سوریه به پرواز در می‌آمدند.

همچنین ۵۰ کلاهک هسته‌ای از نوع B-61 در اینجرلیک وجود دارد که از زمان جنگ سرد باقی مانده است و ناتو این پایگاه را مکان مناسبی برای مقابله با توان هسته‌ای شوروی می‌دید. ۱۵۰۰ سرباز آمریکایی نیز در آن‌جا مستقر هستند.

ایندپندنت در ادامه نوشت که ترکیه هیچ زمانی خواستار خروج آمریکا از اینجرلیک نبوده و همواره تلاش دارد این پایگاه را بعنوان یک اهرم راهبردی نزد خود حفظ کند. در حالیکه برخی کشورها همچون آلمان اعلام کرده‌اند که سلاح‌های هسته‌ای ناتو را از خاک خود خارج خواهد کرد، اما ترکیه با اشاره به اینکه به دنبال وحدت کشورهای ناتوست، بر ادامه وجود این تسلیحات در خاک خود تأکید دارد. یک متخصص مسائل آمریکا و ترکیه به ایندپندنت گفت که ترکیه کلاهک‌های هسته‌ای در خاک خود را مایه افتخار می‌داند.

با این حال در یک سال گذشته، محافل آمریکایی از دولت این کشور خواسته‌اند تا به علت آن‌چه «سیاست خارجه نگران کننده ترکیه» می‌نامند، از پایگاه اینجرلیک خارج شود. این محافل جزیره «کرت» یونان را به عنوان جایگزین انجرلیک معرفی می‌کنند.

سناتور «ران جانسون» رئیس کمیته فرعی روابط خارجه اروپایی در کنگره در این باره می‌گوید که آمریکا باید برای زمانی که مجبور به خروج از اینجرلیک باشد، آماده شود. او سیاست خارجی اردوغان را عامل این اقدام می‌داند و معتقد است که یونان جایگزین مناسبی برای ترکیه در صورت خروج از اینجرلیک می‌تواند باشد.

«پنتاگون» تمامی این گزارش‌ها را تکذیب کرده است. اما سخن از تخلیه پایگاه اینجرلیک از سال گذشته زمانی که ترکیه در اکتبر ۲۰۱۹ به شمال سوریه حمله کرد وجود دارد. سناتورهایی از هر دو حزب آمریکا در آن زمان پیشنویس قانون «مقابله با تجاوز ترکیه» را ارائه کرده و در آن خواستار بررسی گزینه‌های جایگزین برای اینجرلیک شده بودند.

به نوشته ایندپندنت، آنکارا اما خواستار گفت‌و‌گو است و به نظر نمی‌رسد که تمایلی برای اخراج همپیمانان غربی خود از اینجرلیک یا دمیدن در آتش تنش بیشتر را داشته باشد. «میثات رندی» سفیر سابق ترکیه در آمریکا در این خصوص گفت: «اعضای کنگره از خارج کردن تسلیحات اتمی از اینجرلیک سخن می‌گویند. اگر این اتفاق رخ دهد، نشان دهنده از بین رفتن اعتماد بین آمریکا و ترکیه است و موجب فروپاشی روابط دو کشور می‌شود.» او پیش‌بینی کرد که ترکیه واکنش شدیدی به خارج شدن تسلیحات اتمی از اینجرلیک نشان خواهد داد.

فارس

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها