2020؛ سالی به تلخی جنگ در سوریه

2020؛ سالی به تلخی جنگ در سوریه
دوشنبه 1 دی 1399 - 23:00

تحولات میدانی قابل توجهی را در سال 2020 در سوریه شاهد بودیم که ابتدایی‌ترین آنها، ترور شهید حاج قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و همرزمش "ابو مهدی المهندس" در جریان حمله جنایتکارانه ارتش آمریکا در نزدیکی فرودگاه بین‌المللی بغداد بود.

العالم- درگوشی

در سال 2020 همچنین موفقیت ارتش سوریه در انجام عملیات‌های نظامی ثبت شد عملیات‌هایی که به آزادسازی شماری از اهداف و مناطق استراتژیکی منجر شده از جمله "خان شیخون"، "سراقب"، "کفرنبل"، "عنجاره" و بیش از 55 شهرک و شهر در حومه‌های حلب، ادلب و حماه؛ که البته ارتش این عملیات‌ها را با پشتیبانی همپیمانانش، ایران و حزب‌الله و دیگر گروه‌های مقاومت و همچنین نیروهای روسیه انجام می‌داده است. امری که باعث خشم رژیم اشغالگر شده است و این رژیم متجاوز طی این سال 30 حمله علیه اهدافی در سوریه انجام داده که شامل پادگان‌ها و فرودگاه‌های نظامی در دمشق و حومه آن، درعا، قنیطره، حلب، حماه و حمص بوده است که در مقابل، نیروی دفاع هوایی سوریه سطح آمادگی خود را بالا برده و صدها موشک مهاجم از اراضی اشغالی و لبنان را منهدم کرد.

حضور آمریکایی‌ها در شرق رود فرات نیز در سال 2020 پررنگ شد این در حالی‌ بود که آمریکایی ادعا می‌کرد نیروهایش را از الجزیره سوریه خارج کرده است ولی واقعیت چیز دیگری بود؛ چرا که ارتش اشغالگر آمریکا با شبه‌نظامیان جدایی‌طلب "قسد" توافقی امضا کرده که به آمریکایی‌ها اجازه می‌دهد بدون محدودیت برای استخراج نفت و توسعه چاه‌های نفت منطقه‌ای که در کنترل نیروهای قسد است، وارد عمل شود.

از سوی دیگر، فرمانده نظامی ارتش ترکیه در اواسط سال 2020 دستور عقب‌‌نشینی از تمامی پست‌های دیده‌بانی که تحت محاصره ارتش سوریه هستند را صادر کرد. نیروهای ترکیه همچنین از 11 نقطه در حومه‌های حماه و ادلب به سمت عمل "جبل الزاویه" عقب‌نشینی کردند که این تحول به دلیل نگرانی ترکیه از نافرمانی معارضان مسلح سوری و بعد از حمله این تروریست‌ها به گشتی‌های مشترک روسیه و ترکیه در مسیر جاده بین‌المللی "ام 4" ایجاد شد که این حملات گشت‌زنی‌ها را به صورت موقت متوقف کرد.

به دنبال سفر "محمد باقری" رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ایران به دمشق و دیدارش با "بشار اسد" رئیس‌جمهوری و "علی ایوب" وزیر دفاع سوریه همکاری و هماهنگی نظامی میان طرفین رنگ دیگری به خود گرفت. در جریان این سفر، توافقنامه‌های همکاری مشترک در زمینه همکاری نظامی میان دو کشور امضا شد و شماری از مسئولان سوری و ایران بر مخالفت‌شان با تلاش‌ها برای سیاسی کردن حضور استشاری ایران در سوریه تأکید کردند. دمشق تأکید دارد که حضور استشاری ایران در سوریه نقش بارزی در مقابله با پروژه استعماری در این کشور و منطقه دارد. ارتش سوریه همچنان به عملیات نظامی در عمق بادیه و پاکسازی آن از بقایای گروه تروریستی داعش و نیز در حومه‌های جنوبی درعا ادامه می‌دهد.

در آخرین هفته‌های سال 2020 ارتش آمریکا نیروهایش را از 5 مقر نظامی تخلیه کرده است که خروج کامل این نیروها از دیرالزور و الحسکه در حالی‌ست که نظامیان اشغالگر آمریکایی در اطراف چاه‌های نفتی و به‌ویژه در میدان نفتی "العمر"، که بزرگ‌ترین میدان نفتی سوریه محسوب می‌شود، حضوری دائمی دارند.

پربیننده ترین خبرها