«گیدون سعار»، تهدید جدید نتانیاهو در مسیر تشکیل کابینه

«گیدون سعار»، تهدید جدید نتانیاهو در مسیر تشکیل کابینه
شنبه 6 دی 1399 - 14:47

چهارمین انتخابات پارلمانی رژیم صهیونیستی در کمتر از دو سال قرار است برگزار شود. اما نتانیاهو این بار نیز با موانع جدیدی در مسیر تشکیل کابینه مواجه است.

العالم - فلسطین اشغالی

«یاریو لوین» رئیس پارلمان رژیم صهیونیستی بامداد روز چهارشنبه هفته گذشته از انحلال بیست و سومین پارلمان این رژیم و برگزاری انتخابات زودهنگام در سرزمین‌های اشغالی خبر داد. بنابراین در کمتر از دو سال قرار است چهارمین انتخابات پارلمانی در روز ۲۳ مارس (۳ فروردین ۱۴۰۰) برگزار شود.

به نوشته العربی الجدید، بنابراین با انحلال پارلمان، دولت ائتلافی که تنها هفت ماه دوام آورد، بر سر عدم توافق بر سر بودجه، به شکست منجر شد. در انتخابات نهم آوریل ۲۰۱۹، نتانیاهو نتوانست کابینه خود را تشکیل دهد و از سوی دیگر حاضر نشد به «بنی گانتز» فرصتی برای تشکیل کابینه دهد، بنابراین انحلال پارلمان را ترجیح داد. در دومین انتخابات در ۱۷ سپتامبر ۲۰۱۹ نیز نتانیاهو موفق به تشکیل کابینه نشد و کار به سومین انتخابات کشید که در مارس ۲۰۲۰ برگزار شد و اگر حمایت لیست مشترک احزاب عربی از بنی گانتز نبود و اگر «رابین ریولین» رئیس رژیم صهیونیستی، گانتز را مأمور تشکیل کابینه نمی‌کرد، همین دولت هفت ماهه نیز تشکیل نمی‌شد. دولتی که قرار بود تا نوامبر ۲۰۲۱ در دست نتانیاهو باشد و سپس برای دو سال دیگر به بنی گانتز سپرده شود.

در هفت ماه گذشته مشی و اقدامات نتانیاهو این نگرانی را در میان حزب «آبی -سفید» که گانتز رهبری آن را بر عهده دارد، برانگیخت که او تمایلی به واگذاری قدرت پس از اتمام دوره دو ساله خود ندارد. نتانیاهو در این هفت ماه تا توانست حزب آبی-سفید و شخص گانتز به عنوان وزیر جنگ و «گابی اشکنازی» وزیر خارجه کابینه‌اش را به دور از تصمیم‌گیری‌ها نگه داشت. چه در موضوع کرونا و برنامه‌های اقتصادی و چه توافقات سازش با امارات و بحرین و سودان و مغرب، گانتز و اشکنازی در جریان امور نبودند و پیش از این رسانه‌های اسرائیلی نوشته بودند که بنی گانتز، از توافق با امارات و بحرین از طریق رسانه‌ها مطلع شده است.

نتانیاهو به این روش بی توجهی به شریک خود تا جایی ادامه داد که در شامگاه دوشنبه هفته گذشته، سه تن از اعضای حزب آبی -سفید علیه تمدید دوره بررسی بودجه رأی داده و عملا به عمر کابینه پایان دادند. اما نتانیاهو و گانتز مایل بودند تا کابینه به این زودی فرونپاشد تا انتخابات نیز به تأخیر بیفتد، چرا که هر دو با یک تهدید مشترک و جدید یعنی «گیدون سعار» مواجه هستند. سیاستمدار دست راستی عضو حزب لیکود که از این حزب جدا شده و حزب «امید تازه-وحدت برای اسرائیل» را تأسیس کرده است.

طبق نظرسنجی‌ها، حزب «گیدون سعار» مقبولیت بالایی دارد و حداقل می‌تواند ۲۰ کرسی را از آن خود کند و اینگونه شاکله حزبی اسرائیل را به طور کامل تغییر دهد. «گیدون سعار» می‌تواند مانع اصلی پیش روی نتانیاهو برای بازگشت به قدرت باشد. او قصد دارد ائتلافی از احزاب راستگرا را تشکیل دهد و دیگر نیازی به لیست مشترک احزاب عربی نیز نخواهد داشت. از سوی دیگر برخلاف گانتز، نتانیاهو نمی‌تواند «گیدون سعار» را به چپگرایی متهم کند.

روزنامه تایمز اسرائیل هفته پیش قبل از اینکه پارلمان منحل شود نوشته بود که با توجه به وجود تعدادی عضو شورشی در حزب لیکود که خود حزب رقیب جدید را تحت رهبری «گیدون سعار» عضو کنست تشکیل داده‌اند، حتی اگر توافق جدیدی حاصل شود از حمایت حداکثری لازم در کنست برخوردار نخواهد شد.

فارس

پربیننده ترین خبرها