دولت جدید هادی چند وقت دوام می آورد؟

دولت جدید هادی چند وقت دوام می آورد؟
يکشنبه 7 دی 1399 - 20:25

العالم _ یمن

خبر:

سرانجام پس از کش وقوسهای فراوان دیروز دولت جدید هادی نه در یمن که در ریاض مراسم تحلیف برگزار کرد.

تحلیل:

- علی رغم همه صحنه سازی هایی که با مدیریت سفیر سعودی در یمن صورت گرفته بود تا گونه ای وحدت و همدلی میان طرفداران امارات در یمن و نیروهای هادی در این کشور به نمایش در بیاید اما تنها نماینده جریان ناصری در کابینه معرفی شده هادی از حضور در جلسه تحلیف سرباز زد. استدلال ناصری ها این بود که دولت یمن باید در یمن و نه در کشوری خارجی سوگند یاد کند. این در حالی است که شواهد نشان می دهد علی رغم همه صحنه سازی ها همچنان هادی و دولتش از آمدن به عدن می ترسند و یا جنوبی های مورد حمایت امارات به انها اجازه ورود به این شهر را نمی دهند. با این توضیح روشن خواهد شد که هادی و دولتش واقعا بر کجای یمن بناست حکومت کنند؟

- علی رغم دعوت و اصرار طرفین درگیری در یمن به پرهیز از جنگ (جنگجویان مورد حمایت امارات و طرفداران هادی که وابستگان سعودی هستند) طی هفته های گذشته و حتی روزهای جاری یمن صحنه درگیری های جدی طرفین بود. این در حالی است که به منظور نجات توافق ریاض 2 در یک سالگی اش سفیر سعودی کوشیده بود افرادی را در کابینه جای دهد که اگر چه درعمل واندیشه حامی ووابسته امارات هستند اما ازچهره های نشان داروابسته به این کشور نباشند.اما این ترفند هم نتوانست ازحجم دشمنی فی مابین دوطرف چیزی کم کند.نتیجه منطقی این تحولات ان است که اینده ای برای دولت جدید هادی نمیتوان متصور شد.

- هادی در واقع ورشکسته ای سیاسی و نظامی در یمن است. کابوس انصارالله در فتح قریب الوقوع مارب بالای سر او می چرخد و در عین حال نسخه های سیاسی عربستان برای نجات او نیز راه به جایی نبرده است . این اقدام اخیر سعودی نیز با توجه به شواهد و قراین میدانی حکایت از ان دارد که این اقدام گونه ای آزمودن اخرین شانس ها برای ابقای دولت او باشد. واقعیت میدان یمن نشان می دهد دولت جدید هیچ بختی در حضور در یمن و اداره امور آن ندارد. این مساله را از چندین جهت می توان ثابت شده پنداشت. اول اینکه اعلام تشکیل کابینه جدید هیچ تاثیری در کاهش خشونت ها نداشته و هیچ کمکی به فرمانبردار کردن جنوبی ها از هادی نکرده است. دوم اینکه عدن یعنی پایتخت دولت خودخوانده هادی همچنان تحت سیطره جنوبی هاست. سوم انکه دورنمای اقتصادی مناطق اشغالی هیچ اینده نوید بخشی را برای دولت جدید گزارش نمی کند سقوط ریال یمنی در مقابل دلار در ماه های اخیر روشن ترین دلیل این مساله است و بالاخره اینکه هادی در حالی مدعی تشکیل دولت جدید در یمن است که از سویی هیچ حکمی از احکام او در مناطق تحت سیطره اماراتی ها نافذ نیست و از دیگر سو تجربه نشان داده است که "دولت های در تبعید" هیچ گاه نتوانسته اند از راه دور انهم از کشوری دیگر اداره موثر امور را در دست داشته باشند.

- اما علی رغم این واقعیت ها چرا سعودی اصرار دارد تا پیش از انتقال قدرت در آمریکا دولتی به نام دولت هادی را در یمن علم کند؟ به نظر بخاطر آن است که به دولت بایدن نشان دهد جنگ در یمن جنگی داخلی است که در یک طرف ان نیروهای هادی و در طرف دیگر انصارالله قراردارند. سعودی با این نیت بر آن است تا از حجم احتمالی مشکلاتی که در سایه حاکمیت دموکراتها در امریکا برایش پیش خواهد امد بکاهد و حداکثر خود و متحدان نه چندان زیادش را به عنوان حامی دولت مشروع در یمن معرفی کند!دور از ذهن نیست که جنوبی های وابسته به امارات نیز با همین نگاه ترجیح داده باشند حداقلی از همراهی را با سعودی در تشکیل کابینه صورت دهند. اینکه جنوبی های حاضر در عدن این روزها لباس های نظامی خود را با لباس های نیروهای پلیس تعویض کرده اند احتمالا در همین راستا باشد اما اینکه این محاسبات محمدین (بن سلمان و بن زاید) چقدر کمک کار انها در فریب بایدن و همچنین مساعد انان در خروج ابرومند از جنگ یمن باشد را بایستی بانتظار نشست!

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها