آیا می توان از تظاهرات طرابلس در شمال لبنان بهره برداری سیاسی کرد؟

آیا می توان از تظاهرات طرابلس در شمال لبنان بهره برداری سیاسی کرد؟
جمعه 10 بهمن 1399 - 14:09

همزمان با بحران تشکیل کابینه در لبنان و درگیری های خشونت بار این روزها در این کشور بین معترضان و نیروهای امنیتی و ارتش در شهر طرابلس – که به کشته و مجروح شدن ده ها تن از دو طرف انجامید -، عنصر جدیدی وارد خط بحران شده است که خطرناک توصیف شده است.

العالم - نظرکده

مسئولین این کشور معتقدند که تحرکات مردمی در طرابلس با توجه به وضعیت معیشتی غیر قابل تحمل، قابل پیش بینی بود. آنها درباره تلاش طرف های مختلف برای منحرف کردن مسیر اعتراضات هشدار داده و تأکید کرده اند که وقتی که مردم گرسنه هستند نمی توان آنها را به خاطر اعتراض ملامت کرد زیرا حقوق معیشتی، ابتدایی ترین حق هر انسانی است.

آنها خاطرنشان کرده اند که خشونت و حمله به نهادها و نیروهای امنیتی هم قابل قبول نیست زیرا وضعیت معیشتی یک سرباز یا افسر یا نیروی امنیتی، بهتر از وضعیت دیگر مردم نیست. آنها تصریح کرده اند که نباید مسئولیت را متوجه نیروهای امنیتی کرد و سنگ پرانی و حمله به نهادهای رسمی و دولتی از شأن و ارزش تحرکات اعتراض آمیز و ارزش اهداف شهروندان از این تحرکات می کاهد.

مقامات لبنانی همچنین هشدار داده اند که برخی طرف ها تلاش می کنند این اعتراضات را از مسیر اصلی خود منحرف کنند. به این ترتیب نمی توان مداخله عوامل بیگانه در این تحرکات انکار کرد؛ برخی طرف های سیاسی می کوشند با استفاده از فضای اعتراضات، اهداف خاص خود را در لبنان دنبال کرده یا در صدد تسویه حساب با دولت برآیند. این مقامات خاطرنشان کرده اند که این روزها بیم آن می رود که اوضاع از کنترل خارج شود زیرا هر عملی، عکس العملی به دنبال دارد، مخصوصا که شهر طرابلس، فقیرترین شهر در ساحل مدیترانه است و اصلا به جا نیست که دومین پایتخت لبنان، وضعیتی تا این حد اسفبار داشته باشد. زیرا فقر در این شهر، نمونه ای از ستم و فقر و گرسنگی در سراسر لبنان است و این مسأله اصلا قابل قبول نیست. زیرا در طرابلس به خصوص در شمال افراد بیشماری هستند که می توانند با دارایی های هنگفت خود به بهبود وضعیت معیشتی این شهر کمک کنند.

مسئولان خاطرنشان کرده اند که شهروندان طرابلس علیه نظام شکست خورده و ناکارآمدی تظاهرات کرده اند که ناتوانی آن سالهاست که اثبات شده است؛ حکومت نباید دائم به عقب برگردد و خود را تکثیر کند. وعده ها دیگر اثر ندارند و هیچ شهروندی دیگر به حرف هیچ مقام سیاسی اعتماد نمی کنند.

رهبران این کشور از سوی دیگر درباره روند سوء استفاده از این تظاهرات هشدار داده وخواستار مداخله نیرویهای امنیتی و آغاز تحقیقات درباره احتمال مداخله عناصر خارجی شده اند. آنها تأکید کرده اند که حوادث جاری در طرابلس صرفا اعتراض به اوضاع معیشتی و افزایش فقر در این شهر و کلا شمال لبنان به دلیل افزایش تراکم جمعیت و محرومیت از ابتدایی ترین امکانات معیشتی است.

آنها معتقدند که هر گونه تلاش برای امنیتی یا سیاسی کردن این اعتراضات در واقع خیانت به حقوق شهروندان و حق قانونی آنها در برخورداری از زندگی آبرومندانه است. بزرگنمایی این حادثه به انکار اصل مشکل اجتماعی مردم می انجامد. آنها تصریح کرده اند که در صورت انحراف مسیر اعتراضات و سیاسی کردن آن، کشور در مسیر سقوط قرار می گیرد و اگر این وضعیت در طرابلس و شمال کشور کلید بخورد به طور قطع به سایر نقاط سرایت می کند. در حال حاضر طبقه مسلط و قدرتمند کشور به کلی از زندگی عادی مردم فاصله گرفته و طوری رفتار می کنند که انگار کشور در صلح و آرامش سیاسی است در حالی که در واقع ما در شرایط وخیم انسانی و حیاتی و اجتماعی و بهداشتی قرار داریم.

آنها خاطرنشان کرده اند که تضعیف وحدت و یکپارچگی لبنان – وقتی که حکومت و سیاست مداران وظایف اجتماعی و ملی و انسانی خود را فراموش کرده اند – جذب و سوء استفاده عناصر و مؤلفه های شرارت با هر سابقه و زمینه ای را در پی دارد.

رهبران بر این عقیده اند که چنانچه اوضاع به همین صورت ادامه یابد و مشکلات حل نشوند، دایره اعتراضات توسعه یافته و شاهد اعتراضاتی به مراتب بدتر از این در دیگر مناطق خواهیم بود. و اوضاع به کلی از کنترل خارج می شود. آنها معتقدند که تظاهرات اعتراض آمیز در لبنان صرفا حاصل برخوردهای امنیتی نیست بلکه نتیجه وخامت اوضاع اقتصادی مردم در طرابلس است.

پربیننده ترین خبرها