چرا پنتاگون طرح واکسیناسیون زندانیان گوانتانامو را متوقف کرد؟

چرا پنتاگون طرح واکسیناسیون زندانیان گوانتانامو را متوقف کرد؟
يکشنبه 12 بهمن 1399 - 13:41

وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) به دنبال انتقاد جمهوریخواهان اعلام کرد طرح واکسیناسیون بازداشت شدگان گوانتانامو برای مهار بیماری کووید-۱۹ را متوقف کرده است.

العالم ـ آمریکا

شبکه خبری سی ان بی سی خاطرنشان کرد: پنتاگون روز شنبه فقط چند روز بعد از اعلام تزریق واکسن به کسانی که داوطلب دریافت آن هستند این طرح را متوقف کرد.

جان کربی سخنگوی پنتاگون در توئیتی نوشت: هیچ یک از بازداشت شدگان گوانتانامو واکسینه نشده اند. ما در حال بررسی پروتکل های حفاظتی از نیروهای خود هستیم و به تعهدات خود برای حفظ سلامت سربازان خود متعهد هستیم.

چند ساعت قبل از توئیت کربی، کوین مک کارتی رهبر جمهوریخواه اقلیت سنای آمریکا در توئیتی نوشت جو بایدن به ما گفته بود که طرحی را برای شکست ویروس خواهد داشت اما هرگز نگفت که قصد دارد قبل از آمریکایی ها، تررویست ها را واکسینه کند.

پایگاه نیروی دریایی آمریکا در کوبا ۶ هزار نفر سکنه دارد که شامل هزار و ۵۰۰ سرباز آمریکایی است که دراین زندان کار می کنند. ۴ هزار و ۵۰۰ نفر از ساکنان آن را زندانیان تشکیل می دهند. به موجب قانون، زندانیان باید تحت مراقبت های بهداشتی قرار بگیرند و این در حالی است که فقط یک مرکز بیمارستانی کوچک در آن وجود دارد و دسترسی به تسهیلات بهداشتی محدود است.

برخی از کارشناسان بهداشت عمومی و مدافعان حقوق مجرمان معتقدند که افراد بازداشتی باید در اولویت فهرست دریافت واکسن باشند زیرا برخی از آنها در اماکن تنگ و در تماس نزدیک با پرسنل زندان قرار دارند که ممکن است باعث سرعت سرایت بیماری کووید-۱۹ شود.

هنوز معلوم نیست چه تعداد از افراد ساکن در گوانتانامو به ویروس مبتلا شده اند. پنتاگون در مارس ۲۰۲۰ همزمان با افزایش موارد ابتلا به کرونا در سراسر جهان، مانع انتشار گزارش هایی درباره موارد ابتلا به کووید۱۹ در بین نیروهایش در گوانتانامو شد.

همه گیری، روند کمیسیون نظامی در گوانتانامو را از جمله در خصوص دادگاه مشترک افراد متهم به طراحی حمله یازده سپتامبر سال ۲۰۰۱، به تعویق انداخته است. ابتدا قرار بود این روند از ۱۱ ژانویه سال ۲۰۲۱ آغاز شود.

به گزارش ایرنا، زندان گوانتانامو از حملات یازده سپتامبر تا کنون میزبان صدها زندانی زمان جنگ بوده و قانونگذاران آمریکایی تلاش هایی را برای تعطیلی آن بکار بسته اند.

اداره این زندان هزینه بر است و به دلیل نقض حقوق بشر مورد انتقاد قرار دارد. بایدن در جریان مبارزات انتخاباتی خود گفته بود که از تعطیلی این بازداشتگاه حمایت می کند اما از ارائه جدول زمانی و تعهدی در این زمینه خودداری کرد.

برخی از زندانیان سابق گوانتانامو در نامه ای به بایدن از او خواسته اند این زندان را تعطیل کند.

در این نامه آمده است: رئیس جمهور بوش این زندان را باز کرد، رئیس جمهور اوباما وعده تعطیلی آن را داد، اما به وعده خود عمل نکرد. رئیس جمهور ترامپ وعده داد این زندان را همچنان باز نگه دارد. اکنون نوبت شما است میراثی را که در رابطه با گوانتانامو بر جای می گذارید مشخص کنید.

پربیننده ترین خبرها