اقلیم کردستان در پی واگذاری بازاریابی و فروش نفت خود به وزارت نفت عراق

اقلیم کردستان در پی واگذاری بازاریابی و فروش نفت خود به وزارت نفت عراق
يکشنبه 19 بهمن 1399 - 10:02

طالبانی خواستار بازسازی ساختار شرکت بازاریابی و فروش نفت عراق (سومو) شد، به نحوی که فروش نفت سرتاسر عراق ازجمله اقلیم کردستان را برعهده بگیرد.

العالم - عراق

«قباد طالبانی»، معاون رئیس دولت ایالتی کردستان و رئیس هیئت مذاکره کننده اقلیم در بغداد، تأکید کرد که اقلیم کردستان آماده توافق با بغداد برای اجرای همه تعهدات است به شرطی که این توافق عادلانه و قابل اجرا باشد.

او در گفت وگو با نشریه رسمی «الصباح» عراق تأکید کرد که سهم اقلیم از بودجه فدرال پس از کسر هزینه های اساسی، 5 درصد بیشتر نیست.

وی همچنین خواستار بازسازی ساختار شرکت بازاریابی و فروش نفت عراق (سومو) شد به نحوی که به صورت شفاف فروش نفت سرتاسر عراق ازجمله اقلیم کردستان را برعهده بگیرد.

طالبانی همچنین شایعات درباره قرارداد فروش 50 ساله نفت به ترکیه را بی اساس دانست و گفت که توافق موجود با ترکیه به صادرات نفت از خط لوله اقلیم به ترکیه و بازاریابی برای آن توسط ترکیه مربوط می شود.

او درباره مذاکرات میان بغداد و اربیل گفت که این مذاکرات به پرونده های متعدد مربوط می شود و افزود که تا پیش از این مذاکرات با دولت مرکزی بود اما اکنون مذاکرات با تشکل های سیاسی و درباره بودجه 2021 است.

معاون رئیس دولت ایالتی کردستان عراق ابراز امیدواری کرد که این مذاکرات به نتیجه ای عادلانه در حق اقلیم بینجامد و افزود که این معادله ای نیست که در آن یک طرف برنده و دیگری بازنده باشد.

وی همچنین خواستار خودداری از تبدیل کردن این موضوع به یک برنامه تبلیغاتی در انتخابات شد و بر ضرورت رسیدن به راه حلی منطقی در این باره تأکید کرد.

او گفت که مذاکرات با بغداد تاکنون مثبت بوده اما همچنان با کمیسیون اقتصادی مجلس و تشکل های سیاسی ادامه دارد و افزود که طرفین به رسیدن به راه حلی قابل اجرا نزدیک هستند.

میدل ایست نیوز

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها