وزیرامورخارجه آلمان از ادامه حضور نظامیان این کشور درافغانستان خبر داد

وزیرامورخارجه آلمان از ادامه حضور نظامیان این کشور درافغانستان خبر داد
شنبه 25 بهمن 1399 - 17:23

«هایکو ماس» وزیر امور خارجه آلمان گفت کشورش در حال بررسی سناریوهای مختلف برای ادامه حضور نظامیان آلمانی در افغانستان پس از پایان ماموریت آنها در اوایل بهار است.

العالم - اروپا/آسیا

وزیر امور خارجه آلمان در گفت وگو با گروه رسانه ای فونکه ضمن اشاره به پایان این ماموریت در اواسط فروردین گفت که تا آن زمان، مذاکرات صلح دولت افغانستان با طالبان به پایان نمی رسد، از همین رو دولت آلمان باید برای سناریوهای مختلف و دریافت مجوز جدید از پارلمان آلمان مهیا شود.

ماموریت نیروهای نظامی آلمان در افغانستان در پایان ماه مارس (اواسط فروردین) پایان می یابد.

به گفته وی ارتش آلمان می تواند تا هزار و ۳۰۰ نظامی خود را برای شرکت در مأموریت پشتیبانی ناتو مستقر کند که وظیفه آنها مشاوره، آموزش نظامی و حمایت از نیروهای امنیتی محلی است. هزینه استقرار یک ساله این نظامیان توسط دولت آلمان حدود ۴۲۸ میلیون یورو تخمین زده شده است.

در همین حال سخنگوی وزارت دفاع آلمان از آغاز مذاکرات با وزارت خارجه برای ادامه این ماموریت که در تاریخ ۳۱ مارس (۱۱ فروردین) منقضی می شود خبر داد. وی در گفت وگو با خبرگزاری فرانسه تاکید کرد احتمال تمدید ماموریت وجود دارد و قابل تصور است.

پیشتر «آنه گرت کرامپ-کارن باوئر» وزیر دفاع آلمان گفته بود انتظار ندارد که در پایان این مهلت، همه نیروهای خارجی از افغانستان خارج شوند. وی روز جمعه به شبکه رادیویی اس. و.ار(SWR) آلمان گفت: در حال حاضر ما باید بپذیریم که احتمالاً قادر به پایان این ماموریت نخواهیم بود. این در حالی است که مذاکرات صلح نیز آنگونه که انتظار می رفت، پیش نمی رود.

بحث خروج ناتو از افغانستان به توافقی بازمی گردد که دولت ترامپ با طالبان منعقد کرده است و شامل عقب نشینی طالبان و خروج تمام نیروهای خارجی تا پایان ماه آوریل (اواسط ادیبهشت) است. در عوض طالبان متعهد به ادامه گفت وگوهای صلح با دولت در کابل شده و قول کاهش قابل توجه خشونت ها را داده است. اما با وجود آغاز مذاکرات صلح در ماه سپتامبر (شهریور) درگیری ها در افغانستان همچنان ادامه دارد.

هایکو ماس گفت که امکان مشارکت دوباره با دولت جدید ایالات متحده نیز وجود دارد. وی افزود: ما به عنوان متحد آمریکا می خواهیم این مأموریت را با روشی مسئولانه و به گونه ای که روند صلح در معرض خطر قرار نگیرد، به پایان برسانیم.

در همین رابطه «ماری اگنس استراک زیمرمن» کارشناس مسائل دفاعی حزب دموکرات آزاد به روزنامه های فونکه گفت که ارتش آلمان آماده پیشتر شده بود تا به سرعت افغانستان را ترک کند. اما اگر قرار باشد پس از موعد تعیین شده در افغانستان بماند، دولت فدرال باید دلایل این تصمیم را به پارلمان توضیح دهد.

«دیتمار بارتش» معاون رهبر گروه پارلمانی حزب چپ ها با بیان این که طی ۲۰ سال گذشته حملات تروریستی با وجود هزاران سرباز خارجی در افغانستان، زندگی روزمره مردم را مختل کرده یادآور شد: این کشور هنوز چشم اندازی برای آینده صلح آمیز را ندارد.

پیمان نظامی ناتو در حال حاضر ماموریتی برای آموزش و دادن مشاوره به نیروهای امنیتی افغانستان دارد. این سازمان از سال ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۴میلادی ماموریتی رزمی داشت و شمار نیروهایش در اوج این ماموریت به ۱۳۰ هزار نفر می‌رسید با این حال شمار کنونی نیروهای ناتو در افغانستان ۱۲ هزار نفر است.

ایرنا

پربیننده ترین خبرها