همه سناریوهای تعامل بایدن با عربستان و ولی عهد آن

همه سناریوهای تعامل بایدن با عربستان و ولی عهد آن
جمعه 8 اسفند 1399 - 12:29

تا چند ساعت دیگر گزارش سازمان جاسوسی آمریکا درباره ترور جمال خاشقچی، روزنامه نگار سعودی منتشر می شود.

العالم - کشکول

به گزارش خبرگزاری بلومبرگ، سازمان جاسوسی آمریکا پس از گفتگوی تلفنی جو بایدن با شاه عربستان، اعلام کرد که قصد دارد این گزارش را منتشر کند.

اظهارات کلی مقامات آمریکایی حکایت از آن دارد که جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا درباره نحوه محاکمه عاملان این جنایت تصمیم گیری نکرده است؛ سخنگوی وزارت خارجه این کشور اعلام کرده است که آمریکا به دنبال روش های متفاوتی برای محاکمه عاملان این جنایت است.

یکی از این روش ها ممکن است کاهش فروش سلاح به عربستان و اعمال تحریم هایی علیه این کشور باشد و این می تواند به این معنی باشد که بن سلمان به هر نحو ممکن است از فرآیند محاکمه دور نگه داشته شود مخصوصا که دو روز قبل، در گزارش سازمان جاسوسی آمریکا اعلام شد که تیم ترور دو فروند هواپیمای خصوصی را مورد استفاده قرار داده اند. این دو هواپیما متعلق به شرکتی هستند که سال قبل به مالکیت بن سلمان درآمده است.

در تماس تلفنی پنج شنبه گذشته بین سلمان و جو بایدن، انتظار می رفت که این تماس درباره همین موضوع بوده باشد اما تا کنون محتوای این تماس افشا نشده است. کاخ سفید در بیانیه ای فقط به ذکر این نکته بسنده کرده که بایدن و ملک سلمان درباره امنیت منطقه و پایان مسالمت آمیز حمله به یمن گفتگو کرده اند. این نشان می دهد که زد و بندهای خاصی بین دو طرف برای بیرون کشیدن بن سلمان از این ورطه در ازای پول و امتیازاتی از سوی عربستان، در جریان است.

البته تردیدی نیست که با رفتن ترامپ، دوران طلایی بن سلمان هم به پایان رسیده است. اما اکنون صحبت از هزینه ای است که عربستان باید برای حفظ بن سلمان بپردازد؛ یکی از نمایندگان دموکرات در کنگره آمریکا در نامه ای خواستار کاهش شدید کمک های آمریکا به عربستان شده است مگر این که این کشور واقعا در زمینه حقوق بشر و حاکمیت قانون، جواب پس بدهد. مضمون این نامه هم می توانند گویای سناریوی دیگری در برخورد با این پرونده باشد.

یکی دیگر از نمایندگان کنگره، طرح کاهش همکاری هسته ای آمریکا با عربستان را در راستای مجازات این کشور به خاطر ترور جمال خاشقچی مطرح کرده است؛ "جری کنلی"، نماینده دموکرات از ایالت ویرجینیا خواستار کاهش همکاری هسته ای آمریکا با عربستان تا زمان امضای توافقنامه یک برنامه مدنی برای منع غنی سازی اورانیوم در خاک این کشور شده است.

بدون تردید هر دولتی با هر چهره و گرایشی و سیاستی که در آمریکا روی کار می آید، در برخورد با عربستان، به دنبال دوشیدن این کشور و استفاده از آن در جهت خدمت به منافع آمریکا و چنبره بر این کشور غنی از نفت در جهت پیشبرد اهداف و سیاست های خود در منطقه است.

پربیننده ترین خبرها