آیا بایدن موفق شد گربه را دم حجله بکشد؟

آیا بایدن موفق شد گربه را دم حجله بکشد؟
شنبه 9 اسفند 1399 - 19:53

یک ضرب المثل قدیمی مشهور حکایت از آن دارد که دامادی برای زهر چشم گرفتن از عروسش در شب عروسی به گربه‌ای که در اتاق حاضر بود امر کرد تا برایش آب بیاورد. طبعا عدم فهم کلام داماد و در نتیجه عدم فرمانبرداری گربه  باعث شد که او گربه را بقتل برساند و نتیجه این اقدام آن شد که عروس از همان لحظه اول زندگی مشترک حساب فرمانبرداری یا تمرد از فرمان را ملحوظ نظر قرارداد.

العالم - کشکول

اگر چه در مثل مناقشه نیست اما رفتار بایدن در بمباران مواضع گروه‌های مقاومت عراقی درسوریه وتاکید براینکه این گروهها متحدان ایران هستند دقیقا درراستای همین ضرب المثل قابل تحلیل است.

بایدن پس از گذشت تنها یکماه ازروی کارآمدنش و در اولین عرض اندام نظامی خارجی در منطقه بوکمال و نقطه مرزی عراق وسوریه پادگانی از کتائب حزب الله را هدف قرارداد. از اینکه با این اقدام بایدن هم مانند ترامپ حاکمیت عراق را نقض کرد که بگذریم مهم این است که بایدن بدون آنکه هیچ سندی مبنی بر عاملیت و امریت مقاومت عراق در حمله به فرودگاه اربیل و همچنین منطقه سبز عراق در دست داشته باشد این جنایت را مرتکب گردیده است. این هر دو مساله قبل از هر چیز مسئولیت پاسخگویی و واکنش را متوجه دولت عراق می‌کند. بدیهی است که ادعای بایدن در اتحاد ایران با کتائب حزب الله نیز اساساً هیچ گونه مشروعیتی به این اقدام خشونت بار امریکا نمیدهد.

اما اینکه بایدن چرا عراقی‌ها را در سوریه میزند و به این وسیله برای ایران پیام میفرستد به دلایلی چند کاملا روشن است. اول آنکه بایدن محور مقاومت را مجموعه ای یکپارچه قلمداد می کند که در سال های اخیر به رقیبی جدی برای آمریکا در منطقه تبدیل شده است و سیاستهای ترامپ ناخواسته آنها را قدرتمندتر کرده است.

دوم آنکه بایدن می کوشد تا درهمین ماههای اول حکومتش جوی از رعب و وحشت در منطقه ایجاد کند که مردم منطقه و بویژه محور مقاومت با اندیشه لزوم اخراج اشغالگران از منطقه وداع کنند.

سوم اینکه بایدن بر آن است تا باب مذاکره را در سایه فشارهایی اینچنین خشن در میدان ایران و یمن و... رونق بخشد و البته در راستای منافع آمریکا تضمین ببخشد.

البته که بایدن به روشنی از بی حاصل بودن چنین اقداماتی مطلع است. اگر بنابود مذاکره در سایه فشار و خشونت جواب دهد بایستی بعد از بازگردان تحریم‌های فلج کننده علیه ایران و در طول سه سال پیش جواب میداد. اگر نتیجه ای بر این رویکرد مترتب بود باید در زمان محاصره یمن از هوا، زمین و دریا جواب میداد.

اگر بنا بود چنین فشارهایی منتج به نتیجه شود بایستی پس از اعمال قانون سزار در سوریه، تحریم شدید و همه جانبه حزب الله در لبنان و مقاومین محاصره شده در غزه و بالاخره مواجه کردن مقاومت عراق و الحشدالشعبی با بلایی "امریکایی ساخته" بنام داعش جواب میداد و ...

توجیه بایدن در حمله به مواضع کتائب حزب الله در سوریه بمنظور ارسال پیام برای ایران انقدر سست بود که برای جبران این نقیصه کوشید تا ان را همزمان با پرده برادری از نقش بن سلمان در ترور خاشقچی رسانه ای کند. اما سست تر از آن توجیه، دلواپسی های بایدن از اثر گذاری اقداماتی اینچنین است. اشتباهات محاسباتی مقامات آمریکایی بعد از ترامپ شکلی متداول پیدا و معمولی پیدا کرده است. ترامپ برای آیندگان خود این میراث راباقی گذاشت که "اول عمل کنند و سپس بیاندیشند".

حضور سراسیمه وزیر خارجه عراق در ایران برای دومین بار در یکماه و البته بلافاصله پس از جنایت آمریکا در بوکمال آیا باهدف اصلاح و تلطیف این اشتباه محاسباتی بایدن بوده است یانه؟ باید منتظر خروجی‌های رسانه ها ماند. این اشتباه بایدن آیا تاثیری بر محاسبات او در خصوص آینده پرونده هسته ای ایران میگذارد یا نه؟ را باید در سایه گذر زمان جستجو کرد. آیا هجوم شبانه به بوکمال از سوی مقاومت عراق بی پاسخ خواهد ماند یا نه؟ را باید در تصمیمات مقاومت عراق بانتظار نشست و... آنچه مسلم است اینکه بایدن یا حجله را درست نرفته و یا نحوه ترساندن رقیب را خوب مطالعه نکرده است.

پربیننده ترین خبرها