سفر سیسی به سودان/ جدیدترین موضع گیری سران مصر و سودان درباره سدالنهضه

سفر سیسی به سودان/ جدیدترین موضع گیری سران مصر و سودان درباره سدالنهضه
شنبه 16 اسفند 1399 - 16:27

رئیس جمهور مصر که به سودان رفته است بر لزوم هماهنگی قوی میان قاهره و خارطوم درباره سدالنهضه تاکید کرد و خواستار دست یابی به راهکار عادلانه و الزام آور از حیث حقوقی شد.

العالم - مصر

عبدالفتاح البرهان رئیس شورای حاکمیتی انتقالی سودان و عبدالفتاح السیسی رئیس جمهور مصر به موضع گیری درباره سد النهضه پرداختند.

ریاست جمهوری مصر اعلام کرد: سران مصر و سودان تاکید کردند که مخالف هرگونه اقدام یکجانبه با هدف تحمیل امر واقع و انحصار بر منابع آبی نیل آبی هستند.

بر اساس این گزارش؛ دو طرف تاکید کردند که مرحله حساسی که پرونده سد النهضه با آن روبرو است، بالاترین درجه هماهنگی میان مصر و سودان را طلب می کند.

طرفین بر تقویت تلاشهای دوجانبه و بین المللی به منظور دست یابی به توافق درباره سدالنهضه تاکید کردند.

البرهان گفت: ما همه پرونده هایی که بر همکاری مشترک تاکید دارد را مورد رایزنی قرار دادیم و به دیدگاهی که به نفع دو کشور است، پرداختیم.

السیسی هم اعلام کرد: ما حامی سودان در مقابله با چالشهای آن هستیم. ما تحولات مربوط به سد النهضه اتیوپی را مورد بررسی قرار دادیم و بر اهمیت هماهنگی در اینباره تاکید کردیم. ما بر اهمیت دست یابی به توافق عادلانه و متوازن و الزام آور از حیث حقوقی درباره این سد تاکید کردیم.

برهان نیز خاطرنشان کرد که این دیدار نشانه همکاری و هماهنگی میان دو کشور و رهبرانش است و در چارچوب تقویت روابط برادرانه دو جانبه قرار دارد.

وی افزود که ما در این دیدار موضوع همکاری مشترک را بررسی کردیم و به دیدگاهی واحد جهت پیشرفت و ثبات دو کشور رسیدیم.

رئیس جمهور مصر گفت: ما درباره از سر گیری روند مذاکرات درباره سد النهضه از طریق کمیته چهارجانبه بین المللی و مخالفت با هرگونه اقدام یکجانبه اتیوپی درباره سدالنهضه تاکید کردیم.

رئیس جمهور مصر برای اولین بار پس از سرنگونی نظام عمرالبشیر در سودان امروز وارد خارطوم شد تا با رئیس شورای حاکمیتی سودان و سایر مقامات بلندپایه این کشور به گفت‌وگو بنشیند.

پربیننده ترین خبرها