سخنان فرمانده ناتو در باره افزایش نیروهای این سازمان در عراق/ اعلام جزئیات جدید از نقش و ماموریت نیروهای ناتو در این کشور

سخنان فرمانده ناتو در باره افزایش نیروهای این سازمان در عراق/ اعلام جزئیات جدید از نقش و ماموریت نیروهای ناتو در این کشور
چهارشنبه 20 اسفند 1399 - 11:17

فرمانده ناتو در عراق گفت که افزایش شمار نیروهای این سازمان در عراق، درخواست رسمی رئیس شورای امنیت ملی عراق بود.

العالم - عراق

ژنرال «پی یر اولسن» فرمانده نیروهای سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در عراق، جزئیات جدیدی در خصوص نقش و ماموریت نیروهای ناتو در عراق و درخواست افزایش شمار آنها از سوی دولت این کشور ارائه کرد.

به نوشته پایگاه خبری «بغداد الیوم»، وی در گفت‌وگوی تلویزیونی اعلام کرد که تصمیم افزایش نیروهای ناتو در عراق پس از نشست با شورای امنیت ملی عراق اتخاذ شد. «شمار این نیروها بیش از ۳۰۰ نفر است که ماموریت ما غیررزمی در بخش وزارت دفاع است. ما هیچ مشاوره‌ای در خصوص شناسایی یا هدف قرار دادن گروه‌های داعش نمی‌دهیم».

فرمانده ناتو در عراق افزود: ما شمار نیروهای لازم را بر اساس نیاز نهادهای نیازمند به آموزش و مشورت که طرف‌ عراقی اعلام می‌کند، تامین خواهیم کرد. تصمیم افزایش شمار نیروهای ناتو، پس از نشست‌های ما با مشاور امنیت ملی عراق اتخاذ شد و «قاسم الاعرجی» مشاور امنیت ملی عراق، رسما درخواست افزایش شمار نیروهای ناتو و توسعه فعالیت آنها را طرح کرد.

وی تصریح کرد که در نشست‌های ماه آتی، در این خصوص که ناتو به کدام تشکیلات امنیتی و نظامی عراق مشورت بدهد، تصمیم‌گیری خواهد شد. قرار نیست نیروهای ناتو، نقش آمریکا را در عراق بر عهده بگیرند. نیروهای ناتو در عراق غیر رزمی هستند و غیر رزمی می‌مانند و همه اعضای ناتو در این باره اتفاق نظر دارند. به زودی برنامه شفاف‌سازی در وزارت دفاع عراق زیر نظر ناتو آغاز خواهد شد. شمار نیروهای آمریکایی نیز در صورت افزایش، بسیار کم خواهد بود.

اولسن در خصوص ارائه مشاوره و آموزش به سازمان الحشد الشعبی نیز گفت: تصمیم‌گیری در این خصوص مشروط به موافقت همه کشورهای عضو است. ضمن اینکه دولت عراق متعهد به تأمین امنیت هیأت ناتو و حفاظت از آن در قبال هرگونه حمله مسلحانه‌ای در خاک این کشور است.

فرمانده ناتو در عراق، پنج‌شنبه پیش در گفت‌و‌گو با شبکه سعودی «العربیه» گفته بود که نیروهای ناتو به درخواست دولت عراق در این کشور حضور دارند و مدعی شد که با بغداد برای برقراری امنیت در این کشور تلاش می‌کنند.

وی تصریح کرد: «توسعه کار ناتو آغاز نشده و [این گام] مطابق با خواسته دولت [عراق] خواهد بود».

علی رغم مصوبه سال گذشته پارلمان عراق مبنی بر خروج نیروهای بیگانه از خاک این کشور، فرمانده نیروهای ناتو مدعی شد: «مأموریت ما رزمی نیست بلکه ارائه مشاوره امنیتی و نظامی است. برای کار ما، چارچوب زمانی وجود ندارد و ما به [ایجاد] روابط پایدار با عراق مشتاق هستیم.»

آمریکا دی ماه سال گذشته در اقدامی تروریستی سردار سپهبد شهیدحاج قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران و شهید ابومهدی المهندس نایب رئیس سازمان الحشد الشعبی عراق را به همراه چند تن دیگر در نزدیکی فرودگاه بغداد هدف قرار داد و به شهادت رساند. پارلمان عراق در واکنش به این اقدام، طرح اخراج نظامیان آمریکا از این کشور را به تصویب رساند.

«ینس استولتنبرگ» دبیر کل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو)، ۱۸ فوریه گذشته، گفت که این سازمان به دنبال افزایش نیروهای خود در عراق به میزان هشت برابر است و می‌خواهد تعداد نیروهای خود را از ۵۰۰ نفر به چهار هزار نفر افزایش دهد.

اعلام افزایش شمار نیروهای ناتو با واکنش منفی بسیاری از نمایندگان پارلمانی و شخصیت‌های دین عراق همراه شد زیرا آنها معتقدند که نیروهای ناتو در واقع همان نیروهای آمریکایی هستند و این، بازی جدید آمریکاست و ناتو تحت فرماندهی آمریکا قرار دارد.

فارس

پربیننده ترین خبرها