تبعات بمباران یمن و محاصره آن از سوی ائتلاف سعودی؛

سازمان ملل درباره بدترین قحطی قرن هشدار داد/ مرگ احتمالی 400 هزار کودک یمن

سازمان ملل درباره بدترین قحطی قرن هشدار داد/ مرگ احتمالی 400 هزار کودک یمن
شنبه 23 اسفند 1399 - 12:24

مدیر اجرایی نهاد بین‌المللی «برنامه جهانی غذا» با هشدار درباره وقوع بدترین قحطی قرن در یمن، اعلام کرد که 16 میلیون یمنی دچار رنج گرسنگی هستند و پنج میلیون نفر از آنها، با خطر قحطی مواجهند.

العالم - یمن

«دیوید بیزلی» مدیر اجرایی «برنامه جهانی غذا» وابسته به سازمان ملل از طرفین درگیری در یمن خواست تا سلاح‌ها را ساکت کنند و به درگیری‌ها پایان دهند تا از مرگ یمنی‌های بیشتر طی این جنگ و قحطی که در سراسر کشور بیداد می‌کند، جلوگیری کنند.

وی در گفت‌وگو با «العربی الجدید»، تصریح کرد: «وضعیت یمن فاجعه است و این کشور در بزرگترین فاجعه اسنانی روی زمین به سر می‌برد. ۱۶ میلیون یمنی از گرسنگی رنج می‌برند و پنج میلیون نفر از آنها با خطر قحطی مواجهند. با کمبود بودجه برای کمک‌های بشر دوستانه و ممانعت ائتلاف [سعودی] از انتقال تانکرهای سوخت به الحدیده، بر شدت وخامت اوضاع می‌افزاید.»

بیزلی طی یک کنفرانس خبری مجازی در مقر سازمان ملل، در ادامه هشدار داد: اگر بسرعت اقدامی انجام نشود، جهان با بدترین قحطی قرن مواجه خواهد شد.

این مقام سازمان ملل ابراز امیدواری کرد که دولت «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا بر طرفین درگیری برای دستیابی به صلحی دایمی فشار آورد. زیرا وضعیت بویژه به دلیل جلوگیری از رسیدن سوخت به بنادر بسیار وخیم است. این امر می‌تواند بر روند اقدامات انسانی تاثیر منفی بگذارد و به افزایش قیمت کالاها در بازارهای یمن منجر شود.

مدیر اجرایی «برنامه جهانی غذا» تصریح کرد که منازعه در یمن ساخته انسان است و مهم نیست که ما کدام طرف را ملامت کنیم. این درگیری باید پایان یابد. من نیز تلاش می‌کنم که سیاستمداران را برای اتخاذ اقدامات لازم در خصوص پایان دادن به این جنگ سوق دهم. زمان آن فرا رسیده که این جنگ تمام شود وما شاهد بزرگترین فاجعه انسانی هستیم. به عنوان مثال اگر کمک‌های لازم ارائه نشود، ۴۰۰ هزار کودک یمنی خواهند مرد. یعنی هر ۷۵ ثانیه یک کودک یمنی جان خواهد سپرد. وظیفه ما آشکار است. «جنگ را تمام کنید، تفنگ‌ها را خفه کنید.»

وی از پاسخ به سوال خبرنگار العربی الجدید در خصوص مسئولیتی که به گردن کشورهای صادر کننده اسلحه به طرف‌های درگیر در یمن است، طفره رفت و گفت: این یک سوال سیاسی است و من نمی‌توانم جواب دهم.پیام ما آشکار است.می‌خواهیم صلح در سراسر جهان برقرار باشد و سلاح‌ها خاموش شوند.

فارس

پربیننده ترین خبرها