دمشق برگزاری پنجمین «کنفرانس نمایشی» بروکسل را محکوم کرد

دمشق برگزاری پنجمین «کنفرانس نمایشی» بروکسل را محکوم کرد
پنج‌شنبه 12 فروردين 1400 - 13:25

وزارت خارجه سوریه طی نامه‌ای به دبیرکل سازمان ملل، برگزاری پنجمین کنفرانس اتحادیه اروپا درباره سوریه را که بدون دعوت از دمشق انجام شد، محکوم کرد و آن را کنفرانسی نمایشی با اهدافی سیاسی خواند.

العالم - سوریه

دمشق برگزاری پنجمین نشست اتحادیه اروپا در بروکسل برای حمایت مالی از مردم سوریه بدون دعوت از دولت این کشور را نقض استاندارد‌های بین‌المللی توصیف و تاکید کرد که تعامل با وضعیت انسانی باید بر پایه همکاری باشد.

به نوشته خبرگزاری رسمی سوریه (سانا)، وزارت خارجه این کشور دیروز (چهارشنبه - ۳۱ مارس)، طی نامه‌ای به دبیرکل سازمان ملل و رئیس شورای امنیت مخالفت خود را با پنجمین نشست اتحادیه اروپا در بروکسل برای حمایت مالی از سوریه بدون دعوت دولت این کشور اعلام و با نمایشی خواندن این نشست تصریح کرد که نتایج این نشست نیز فاقد مشروعیت است.

این وزارتخانه تصریح کرد: «جمهوری عربی سوریه برگزاری این نشست برای بار پنجم بدون دعوت از دولت سوریه را که طرف مسئول در امور مردم این کشور و نیازهای آنها و شریک اصلی سازمان ملل و جامعه بین‌الملل در اقدامات بشردوستانه در سوریه است، محکوم می‌کند».

به گفته این وزارتخانه، مشارکت سازمان ملل در این کنفرانس با توجه به غیبت دولت سوریه، نقض آشکار اصول منشور سازمان ملل و قطعنامه‌های شورای امنیت است که همه را به احترام به حاکمیت، استقلال و تمامیت ارضی جمهوری عربی سوریه فرا می‌خواند.

در ادامه نامه سوریه آمده است که تحمیل تحریم‌های یک‌جانبه از سوی اتحادیه اروپا و ایالات متحده آمریکا و تمدید آن با وجود پیامدهای منفی که همزمان با شیوع همه‌گیری کرونا بر سوریه گذاشته و در عین حال برگزاری این نشست نشانگر نفاق و دورویی در روش برخورد با وضعیت انسانی در سوریه است.

وزارت خارجه سوریه تاکید کرد که کمک‌های انسانی در سطح تحریم‌های یک‌جانبه نیست، تحریم‌هایی که به منزله نوعی تروریسم اقتصادی و مجازات جمعی علیه سویه است. نادیده گرفتن درخواست‌های دبیرکل سازمان ملل و مقامات ارشد این سازمان و آژانس‌های مختلف در رفع این تحریم‌ها و نیز نادیده گرفتن پیامدهای فاجعه‌بار آن در بخش‌های مختلف معیشتی مردم سوریه، صداقت سازمان‌دهندگان این کنفرانس را نمایان می‌سازد و ماهیت نمایشی آن را فاش می‌کند.

دمشق تاکید کرد که برگزارکنندگان این کنفرانس‌ها در بروکسل همواره ادعا می‌کنند که به دنبال حمایت از ملت سوریه و ارائه کمک‌ها به آنها با بسیج کشورهای شرکت‌کننده در این کنفرانس‌ها و تخصیص منابع مالی لازم در این خصوص هستند اما واقعیت نشان می‌دهد که چنین کنفرانس‌هایی صرفا به ابزاری برای فشار و باج‌‌خواهی کشورهای کمک‌کننده برای تحمیل دیکته‌های آنها درخصوص سازوکار ارائه کمک‌های بشردوستانه و سیاسی‌کردن فعالیت‌های انسانی و مرتبط کردن آن با شروطی که با اصول انسانی و شفافیت و بی‌طرفی در تضاد است، تبدیل شده‌اند.

در ادامه این نامه آمده است :وقایع همچنین نشان می‌دهد که بسیاری از کشورهای کمک‌کننده در این کنفرانس‌ها به تعهدات نمایشی خود پایبند نمی‌مانند و بخش زیادی از این کمک‌ها در صورت ارائه، به کشورهای همسایه و مناطق خارج از کنترل دولت سوریه داده می‌شود، امری که به طولانی شدن بحران سوریه و محدود کردن تلاش‌های موجود برای ارتقا و بهبود وضعیت انسانی منجر می‌شود.

در پایان این نامه، وزارت خارجه سوریه بار دیگر بر مخالفت خود با این «کنفرانس نمایشی» تاکید کرد و تصمیمات اتخاذی در آن با توجه به غیبت دولت سوریه را فاقد مشروعیت دانست و از سازمان‌دهندگان آن خواست که دست از این سیاست‌های شکست‌خورده بردارند و شیوه‌ای واقع‌گرایانه برای همکاری با دولت سوریه و پایخ‌گویی به نیازهای اساسی مردم سوریه انتخاب کنند.

دیروز در پنجمین کنفرانس دو روزه حمایت از سوریه در بروکسل، کشورهای شرکت‌کننده به ارائه حمایت چند میلیارد یورویی از سوریه متعهد شدند. پیش از این، در چهار نوبت طی چهار سال متوالی، کنفرانس‌های مشابهی برگزار شده بود که هیچ یک نتوانستند پاسخگوی نیازهای اساسی مردم سوریه شوند.

فارس

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها