منامه؛ افزایش سلطه گری سیاسی و بحران حقوق بشر

منامه؛ افزایش سلطه گری سیاسی و بحران حقوق بشر
سه شنبه 31 فروردين 1400 - 18:46

گفته می شود مقامات بحرینی اکنون با پر کردن زندان ها با شهروندان ، بحران حقوقی شدید و سلطه گری سیاسی را پشت سر می گذارند که مردم را خشمگین و راهی خیابان ها کرده است.

العالم درگوشی

سلطه گری مقامات بحرینی و بحران حقوقی و ورشکستگی اخلاقی آل خلیفه موجب شد تا شنبه گذشته به مقابله با زندانیان سیاسی و عقیدتی بپردازند که در دو ساختمان زندان مرکزی جو در جنوب شرق بحرین در اعتراض به وضعیت نابسامانشان در زندانها تحصن کرده بودند.

مساله زمانی حاد شد که برخی نیروهای امنیتی به زندانیان تحصن کرده در دو سلول زندان حمله کرده و با خشونت آنان را زدند که برخی به شدت زخمی و 33 زندانی کتک خورده نیز به مکانی نامشخص منتقل شدند.

اعتراض هایی که در دو ساختمان 12 و 13 سرکوب شد مساله نوظهوری نبود بلکه نتیجه افزایش وضعیت نابسامان زندانیان از یک ماه پیش به دلیل شیوع ویروس کرونا میان زندانیان و نبود غذای کافی برای رفع گرسنگی انان و شهادت یکی از آنان به دلیل سهل انگاری پزشکی رخ داد.

گفتنی است حمله وحشیانه نیروها به تحصن کنندگان نیز اولین بار نبود زیرا زندانیان زندان جو در ساختمان های 3و 6 نیز 6 سال پیش و به ویژه 17 فوریه 2015 مورد حمله وحشیانه نیروهای امنیتی و سگهای پلیس و گاز اشک آور و باتون قرار گرفتند که به زخمی شدن دهها زندانی منجر شد و به خوبی روش مسئولین در مدیریت زندان ها و دستورات مقامات عالی را نشان می دهد که به جای آرام کردن و اطمینان دادن زندانیان و تلاش برای مهار وضعیت،از راحت ترین روش ؛ سرکوب و شکنجه و سگ های وحشی استفاده می کنند.

گفتنی است؛ روش مدیریت زندان در مجازات زندانیان و کتک زدن و شکنجه آنان و هم چنین مشکلات زندانیان نیز برای دو هفته ادامه دارد و مجازات گروهی آنان نیز با انتقال به چادرهایی در حیاط زندان شکل گرفت و محدودیت ها تا جایی پیش رفت که زندانیان حق استفاده از دستشویی یا حمام را نداشتند که به شیوع بیماری جرب و بیماری های پوستی دیگر انجامید.

وزارت کشور اما به این مجازات که دو ماه ادامه داشت بسنده نکرد بلکه شماری از زندانیان را به اتهام شورش به دادستانی معرفی کرد و دادگاه نیز 60 زندانی را به 15 سال حبس محکوم کرد.

آیت الله شیخ عیسی قاسم عالم بحرینی نیز در این خصوص گفت :راهکار در اصلاح به اندازه ای است که مردم باور کنند که می تواند قدرت و عزت و امنیت را برگردانده و به نفع همه باشد و اقدامی غیر از آن وباقی نگاه داشتن شهروندان در زندانها اقدامی بیهوده است که مردم و احساسات آنان را برانگیخته است. مقامات منامه با این اقدامات، خود را در تنگنا قرار داده اند که برون رفتی از آن وجود ندارد مگر با ایجاد وضعیت جدید قانونی و سازمانی که حافظ حقوق شهروندان بوده و جایگاه آنان در تعیین سیاست کشورشان را به رسمیت بشناسد.

شیخ قاسم معتقد است مردم با افزایش سیاست های وحشیانه دولت ، امیدی ندارند که دست از حرکت خود بردارند حتی اگر به هرقیمتی تمام شود و مردم برای رفع این ستم ها مجبور شدند دست به کار شوند و برای اصلاحات به تلاشهای خود ادامه می دهند .

"باقر درویش" رئیس مجمع حقوق بشر بحرین نیز در همین راستا تاکید کرد سرکوب زندانیان در زندان جو و جلوگیری اجباری زندانیان از تماس با خانواده های خود ، انتقام مستقیم وزارت کشور از زندانیان و هم چنین از خانواده آنان است که به اعتراضات خود برای آزادی زندانیان ادامه می دهند و حجم این حوادث و طبیعی بودن اقدامات نشان می دهد که تدابیر امنیتی اتخاذ شده از زمان حادثه ساختمان 12 و 13 با اطلاع مستقیم شیخ راشد آل خلیفه وزیر کشور بحرین بوده است.

دلیل و انگیزه اش هر چه که باشد بدون شک مقامات بحرین خیلی در روشهای سرکوبگرانه وحشیانه خود شبیه زندان ها و بازداشتگاههای رژیم صهیونیستی و اقدامات سرکوبگرانه آنان در قبال اسرای فلسطینی و زندانیان شده اند که الگو و نمونه ای عالی برای کشورهای عادی سازی شده که با رژیم صهیونیستی دارای هدف و سرنوشت مشترکی هستند.

السيد ابو ايمان

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها