سلب حقوق سوریه با تحریف های شیمیایی

سلب حقوق سوریه با تحریف های شیمیایی
سه شنبه 31 فروردين 1400 - 23:44

برخی کشورهای غربی به شدت در تلاشند  بر اساس منافع ژئوپلیتیکی این کشورها علیه سوریه درباره استفاده از سلاح شیمیایی ، به اتهام زنی بپردازند به گونه ای که اعضای سازمان منع گسترش سلاح هسته ای روز سه شنبه پیشنهادی برای سلب حقوق سوریه در این سازمانی که مقرش لاهه است ارائه دادند.

العالمدرگوشی

این تلاش ها برای جنایتکار نشان دادن ارتش پیروز سوریه برای ادامه اعمال فشار بر آن علیرغم خلع سلاح شیمیایی و علیرغم نمایش های شیمیایی فضاحت بار کلاه سفیدها با همکاری غرب بود.

الکساندر شولگین نماینده روسیه در سازمان منع گسترش سلاح شیمیایی از این تلاش ها و تهمت های غرب علیه سوریه پرده برداشت وی در همایش" حقایق و دروغها درباره استفاده از سلاح شیمیایی در سوریه" پیش از برگزاری بیست و پنجمین دوره کنفرانس کشورهای عضو سازمان گفت : اتهامات برخی کشورهای غربی علیه سوریه درباره استفاده از سلاح شیمیایی جعلی است که منافع ژئو پلیتیک آنان دیکته کرده است.

خبرگزاری تاس روسیه به نقل از شولگین در این همایش گفت : این کشورها در صدد تحقق برنامه های خود در سوریه هستند و به احتمال زیاد این کشورها به بهانه نقض توافق ممنوعیت سلاح شیمیایی توسط سوریه در صدد تصویب طرحی برای محدود کردن حقوق و امتیازات سوریه هستند.

شولگین ابراز امیدواری کرد این هیات ها که قرار است روز سه شنبه این مساله را بررسی کنند به ایده مستقلی و تصمیم مسئولانه ای دست یابند.

قرار است کشورهای عضو این سازمان که مقرش در لاهه است فردا چهارشنبه در اقدامی بی سابقه در تاریخ این هیات، به پیشنهاد فرانسه مبنی بر تعلیق حقوق و امتیازات دمشق در این سازمان از جمله حق رای داشتن، رای دهند.

پیش نویسی که شاید چهارشنبه برای رای گیری ارائه شود تاکید بر موفق نبودن سوریه در اعلام همه سلاح های شیمیایی خود و انهدام آن دارد این در حالی است که سوریه سال 2013 به معاهده ممنوعیت این سلاح ها پیوست و سال 1997 نیز آن را امضا کرد . اما دولت سوریه همواره دست داشتن در حملات شیمیایی را تکذیب و آن را دروغین خوانده است . دمشق و هم پیمانش روسیه ،کشورهای غربی را به حمله ای سیاسی از طریق سازمان منع گسترش سلاح های شیمیایی متهم می کنند.

این تصمیم مبتنی بر لغو حق رای دادن سوریه و ممنوعیت وجود هرگونه دفاتر برای دمشق در داخل سازمان منع گسترش سلاح شیمیایی است.

لوی فاسی سفیر فرانسه در سازمان منع گسترش سلاح هسته ای نیز گفت : نمی توانیم اجازه دهیم این مصیبت یک دهه دیگر ادامه داشته باشد ما در وضعیت استثننایی هستیم که مستلزم اتخاذ تدابیری است زیرا این پیشنهاد به تایید 46 دولت از جمله آمریکا،بریتانیاو فرانسه از 193 کشور عضو سازمان نیاز دارد با این حال ، پیش نویس قطعنامه برای تصویب باید از حمایت اکثریت دو سوم اعضای حاضر برخوردار باشد.

یک مسئول سازمان منع گسترش سلاح هسته ای در ماه مارس گذشته نیز از دست داشتن مدیریت این سازمان در حمله خبیثانه و زشت به دو بازرس قدیمی خبر داد که نادرستی مطالب درباره حمله ادعایی دوما و متهم کردن ارتش سوریه برای توجیه تجاوزآمریکا، بریتانیا و فرانسه علیه سوریه ثابت کرده بودند.

به گفته این مقام ، این سازمان كار علمی بازرسان را متوقف كرده و اولین گزارش خود را بازنویسی كرده و از افزودن مطالب دیگر به تحقیقات پس از اعلام حذف دلائل و شواهد و تحریف واقعیتها ، جلوگیری کردند.

کلر دالی سیاستمدار ایرلند و عضو پارلمان اروپا استقلال و اعتبار سازمان منع گسترش سلاح هسته ای را به دلیل حمله شیمیایی ادعایی به دوما در ریف دمشق سوریه زیر سوال برد

دالی در جلسه پاسخگویی فرناندو اریاس مدیر سازمان منع گسترش سلاح شیمیایی تاکید کرد این سازمان استقلال خود را که مساله ای مهم بوده را از دست داده و دلیل اصلی آن نیز حمله شیمیایی ادعایی به دوما و جنجال هایی که به همراه داشته است.

از دیگر اتهامات سوریه ، عدم پاسخگویی به سوالهای سازمان منع گسترش سلاح شیمیایی پس از انتشار تحقیق دروغین در سال گذشته بود با این ادعا که دمشق در سه حمله به منطقه اللطامنه در استان حماه در مارس 2017 از گاز سارین و کلر استفاده کرده و دمشق به مهلت 90 روزه سازمان برای اعلام سلاح های استفاده شده و سلاح های باقی مانده احترام نگذاشته است.

اتحادیه اروپا هفته گذشته در اظهاراتی مشترک در سازمان ملل اعلام کرد مخالفت سوریه با ارائه اطلاعات مورد نظر به شکلی کافی نمی تواند و نباید بدون واکنش باقی بماند.

وی افزود:این مساله برای اتخاذ تدابیر مناسب به محافل بین المللی ارجاع می شود و در صورت موافقت با پشنهاد فرانسه این اولین باری است که این سازمان کشوری را مجازات سنگین می کند.

فشار علیه سوریه هفته گذشته پس از انتشار گزارشی دروغین دیگر این سازمان که دمشق را به استفاده از گاز کلر در سال 2018 در حمله به منطقه سراقب در 50 کیلومتری جنوب حلب که آن زمان تحت سیطره گروههای مخالف بود، شدت یافت .

این در حالی است که مسکو و دمشق بارها استفاده از سلاح شیمیایی در درگیری بی وقفه ده ساله را تکذیب کرد و این سازمان را که روزی فقط فنی بود به دلیل اختلاف گروههای سیاسی رقیب و اختلاف در شورای امنیت دانست.

بسام صباغ نماینده دائم سوریه در سازمان ملل روز جمعه گذشته تاکید کرد طرح فرانسه و غرب ارائه شده به کنفرانس کشورهای طرف در سازمان منع گسترش سلاح هسته ای ، نقض جدید توافق ممنوعیت بوده و سابقه خطرناکی برای این سازمان بوده و تبلیغ نتیجه گیری های دروغین به منظور بهانه جویی ها برای انجام اقدامات متجاوزانه علیه سوریه و تشویق سازمان های تروریستی در جعل کردن نمایشنامه های جدید درباره استفاده از سلاح شیمیایی برای متهم کردن ارتش سوریه است.

السيد ابو يمان

پربیننده ترین خبرها