زیاد النخاله در گفتگوی اختصاصی با شبکه العالم:

کشورهای عربی در عادی‌سازی روابط با رژیم اسرائیل با هم مسابقه می‌دهند/انتقاد از بازداشت مجاهدان فلسطینی و سرکوب مدافعان آرمان فلسطین در برخی کشورهای عربی/طرح صلح عربی، در راستای مشروعیت بخشی به رژیم اسرائیل است/طراحی برنامه ای فراگیر برای مقاومت در برابر اشغالگران

کشورهای عربی در عادی‌سازی روابط با رژیم اسرائیل با هم مسابقه می‌دهند/انتقاد از بازداشت مجاهدان فلسطینی و سرکوب مدافعان آرمان فلسطین در برخی کشورهای عربی/طرح صلح عربی، در راستای مشروعیت بخشی به رژیم اسرائیل است/طراحی برنامه ای فراگیر برای مقاومت در برابر اشغالگران
پنج‌شنبه 16 ارديبهشت 1400 - 21:07

زیاد النخاله، دبیر کل جنبش جهاد اسلامی فلسطین گفت روز جهانی قدس، روز جهاد ملت فلسطین، روز حقیقت و روز وحدت بینش و نگرش در جهان اسلام است.

العالم - فلسطین اشغالی

النخاله در گفتگوی اختصاصی با شبکه العالم در برنامه "بوصله المسلمین" اظهار داشت: روز جهانی قدس از نظر زمانی در ماه مبارک رمضان قرار گرفته است و مصادف با شب های مبارک قدر است و از لحاظ مکانی، محلی است که پیامبر از آنجا به معراج رفته است.

وی خاطرنشان کرد که این روز، روز وحدت مسلمین است و لذا معانی و مفاهیم بسیاری را در متن خود دارد و الگویی برای جنبش اسلام سیاسی به معانی واقعی و جدی آن در منطقه در مقابل رژیم صهیونیستی است.

*نقش برجسته و ممتاز جمهوری اسلامی در حمایت از مردم و مقاومت فلسطین

النخاله تصریح کرد که اقدام امام خمینی "قدس سره" در اعلام این روز به عنوان روز جهانی قدس آنهم در چنین زمانی معانی بسیاری دارد و گویای مواضع جمهوری اسلامی ایران در قبال مسأله قدس است.

وی افزود که جمهوری اسلامی ایران از زمان پیروزی انقلاب اسلامی پا به پای جنبش ملت فلسطین از این جنبش حمایت و در تمام سطوح از آن پشتیبانی کرده است و اعلام روز جهانی قدس هم یکی از مصادیق همین حمایت است.

النخاله خاطرنشان کرد جمهوری اسلامی ایران، جهاد و مقاومت ملت فلسطین را در آغوش خود پناه داد و اگر به خاطر حمایت روشن و علنی جمهوری اسلامی ایران از آرمان برحق فلسطین نبود، مقاومت فلسطین هرگز نمی توانست به این مرحله در برسد. حتی حزب الله و محور مقاومت در کل منطقه همگی در خدمت آرمان فلسطین بودند.

وی در ادامه گفت: رژیم اشغالگر صهیونیستی، جمهوری اسلامی را دشمن درجه یک خود در منطقه می داند زیرا ایران، نوک پیکان مقاومت و حامی اصلی محور مقاومت در مقابل اهداف و مطامع این رژیم است.

*مسابقه دولتهای عربی در عادی سازی با رژیم اشغالگر

دبیرکل جنبش جهاد اسلامی فلسطین از فقدان یک کشور مستقل و دارای حاکمیت در منطقه، که موضعی خصمانه علیه اسرائیل داشته باشد و از ملت فلسطین حمایت کند، ابراز تعجب و در عین حال تأکید کرد که جمهوری اسلامی از این امر مستثنی است و همواره از فلسطین حمایت می‌کند ولی کشورهای عربی یا در عادی‌سازی روابط با رژیم اسرائیل با هم مسابقه می‌دهند و یا اینکه موضعی بی‌طرف درخصوص موجودیت این رژیم دارند.

النخاله تصریح کرد، رژیم‌های عربی در مرحله‌ای در گذشته از قضیه فلسطین حمایت می‌کردند و با دشمن مبارزه می‌کردند و در جنگ‌هایی مشارکت داشته و فداکاری‌های عظیمی کردند ولی متاسفانه، به نظر می‌رسد که این کشورها در نتیجه شرایط سیاسی و اقتصادی خسته شده و احساس ضعف و ناتوانی می‌کنند و همین وضعیت باعث شده آنها در مقابل رژیمی مانند اسرائیل تسلیم شوند. ولی ملت‌های عربی همچنان ثابت‌قدم مانده‌اند و معتقدند که فلسطین قبله جهاد تمام امت عربی و اسلامی است و جنبش جهاد اسلامی امید زیادی به این ملت‌ها بسته است؛ زیرا این ملت‌ها به رغم شرایط پیچیده و تحمیلی، از قضیه فلسطین دست برنمی‌دارند.

النخاله خاطرنشان کرد درباره جریان‌هایی که به عادی‌سازی در منطقه تحریک می‌کنند و نیز رژیم‌هایی که در عادی‌سازی با هم مسابقه می‌دهد و به آغوش اسرائیل می‌روند و از قضیه فلسطین دست می‌کشند و در اردوگاه مقابل قرار می‌گیرند، می‌گوییم که اینها نه تنها برای اسرائیل آغوش باز کرده‌اند بلکه در ضدیت با فلسطین هستند و با دشمن در تمامی زمینه‌ها همکاری می‌کنند.

وی تأکید کرد، این مسائل است که جایگاه ویژه جمهوری اسلامی ایران و موضع آن را در حمایت و پشتیبانی تمام عیار از قضیه فلسطین آشکار می‌سازد.

دبیرکل جنبش جهاد اسلامی خاطرنشان کرد میان این دو گزاره که "ایران در کنار 20 تا 30 کشور عربی از قضیه فلسطین حمایت می‌کند" و اینکه "ایران به تنهایی از قضیه فلسطین حمایت می کند"، تفاوت بسیار زیادی وجود دارد.

*انتقاد از برخی کشورهای عربی به علت بازداشت مجاهدان فلسطینی و سرکوب مدافعان آرمان فلسطین

النخاله افزود، فلسطینیان اظهارنظرهای زیادی از سوی رژیم‌های عربی درباره اسرائیل شنیده‌اند مبنی بر اینکه از ملت فلسطین حمایت و با آن همدردی می‌کنند. ولی در واقع این اظهارنظرها وقتی در عمل پیاده نشوند، کاملا بی‌ارزش هستند. "چگونه با ملت فلسطین ابراز همدردی و حمایت می‌کنی در حالی‌که هیچ کمکی به آن تقدیم نمی‌کنی؟!" بنابراین چنین ادبیات و اظهارنظرهایی به ملت فلسطین کمکی نکرده و حق و حقوق آنها را احیا نمی‌کند.

وی خاطرنشان کرد که رژیم های عربی سازشکار با این حرکت باعث دلسردی و سرشکستگی فلسطینی ها شده اند در حالی که ملت های عرب همبستگی خود را با ملت فلسطین اعلام کرده اند. در مقابل رژیم های سازشکار عرب و دستگاه های امنیتی آنها کار را به جایی رساندند که ملت های خود را به جرم اعلام همبستگی با آرمان فلسطین و کمک به رزمندگان و مجاهدان فلسطینی سرکوب می کنند. همچنین دست به بازداشت گسترده مجاهدان فلسطین می زنند همان طور که نماینده جنبش حماس در عربستان و ده ها تن دیگر از فلسطینی هایی که گناهی جز فلسطینی بودن نداشتند و زمانی با مقاومت فلسطین همراه و همسو بودند، بازداشت شدند.

*قدس، سرلوحه مبارزه و جهاد ملت فلسطین است و هرگز متعلق به رژیم اسرائیل نخواهد شد

النخاله افزود حقیقتی مهم وجود دارد که همه باید آن را بفهمند؛ اول اینکه فلسطین، فلسطین است و قدس هرگز متعلق به "اسرائیل" نخواهد شد. حتی اگر محافل بین المللی مثل آمریکایی ها و برخی عرب ها،آن را به عنوان پایتخت رژیم اشغالگر به رسمیت بشناسند.

وی تصریح کرد که امروز قدس، سرلوحه مبارزه و جهاد ملت فلسطین و پرچم برافراشته در مقابل همه مطامع و نقشه هاست و ملت فلسطین در فلسطین حضور دارد و روح مقاومت در این کشور زنده و جاری است و خود را در حوادث اخیر به خصوص در حوادث مسجد الاقصی نشان داد.

النخاله اظهار داشت ملت فلسطین با دست خالی در مقابل ارتش رژیم صهیونیستی و نیروهای امنیتی آن ایستاده است و تا وقتی که تفکر مقاومت و جهاد پابرجاست، این ملت هم ایستاده است. لذا هر اتفاقی که در اطراف آن می افتد بی ارزش و بی اثر است؛ درست است که ممکن است اندکی مانع ایجاد کند اما در نهایت این ملت فلسطین است که می ماند و فلسطین همچنان سرزمین پیامبران و مبدأ معراج و لیله الاسراء و بخشی از عقیده و دین و ایمان این ملت باقی خواهد ماند. فلسطینی ها به هیچ دلیل و بهانه ای خاک خود را ترک نمی کنند و پیوسته به وظیفه خود عمل کرده و از هر نوع کمکی از سوی جهانیان استقبال می کنند.

النخاله خاطرنشان کرد که متأسفانه جز جمهوری اسلامی ایران، هیچ کشور دیگری عملا و به صورت میدانی از فلسطین حمایت نمی کند. ایران در همه سطوح سیاسی، مادی و نظامی از آرمان فلسطین حمایت کرده است.

وی از دولت ها و ملت های عرب خواست در کنار ملت فلسطین بمانند چون این ملت بیش از همیشه به حمایت در مقابل نقشه های رژیم صهیونیستی نیاز دارد.

النخاله افرود، انتخاب چنین روزی توسط امام خمینی( قدس سره) به عنوان روز جهانی قدس یک وحی الهی بود و این توفیق بزرگ خداوند است؛ زیرا تمام مسلمانان در شب‌های قدر و 10 روز آخر ماه مبارک رمضان، این شرایط را تجربه می‌کنند.

وی گفت: از آنجا که مسجدالاقصی از ارزش دینی و معنوی بسیاری در اسلام برخوردار است لذا امام خمینی این روز را همچنین به عنوان روز وحدت مسلمانان در این مکان و زمان توصیف کرد تا روزی برسد که مسلمانان با تجمع در این مکان، بر وحدت‌شان تأکید کنند. من به یاد دارم که امام خمینی فرمودند کسی که در این رویداد مشارکت نکند یعنی اینکه مخالف اسرائیل نیست و از اشغال قدس حمایت می‌کند؛ پس حال و روز کسانی که در این جهاد مشارکت نمی‌کنند و یا در آزادسازی فلسطین سهیم نمی‌شووند، چگونه است؟ لذا، موضع ایران مبتنی بر اعتقاد راسخ بر ضرورت حمایت از ملت فلسطین است.

النخاله خاطرنشان کرد زمانی‌که چند کشور عربی، مانند مصر، در مسیر صلح با اسرائیل قدم گذاشتند، خوشبختانه جمهوری اسلامی به یاری فلسطین شتافت و از آن زمان نقش جمهوری اسلامی در حمایت از ملت فلسطین بارزتر شد و این حمایت‌های همه‌جانبه لحظه‌ای متوقف نشد بلکه حتی، جمهوری اسلامی به خاطر این حمایت هزینه گزافی می‌پردازد از جمله با محاصره و تحریم و نیز فشارهای بین‌المللی برای کاهش این حمایت مواجه شده است.

وی در ادامه تأکید کرد، مشکلاتی که ایران در سطح منطقه‌ای و بین‌المللی با آنها مواجه است ریشه در حمایتش از ملت فلسطین و مخالفتش با رژیم اسرائیل دارد؛ ولی اگر ایران موضعی کاملا بر عکس را اتخاذ می‌کرد الان ارباب منطقه بود.

*طرح صلح عربی، ایده مشروعیت بخشی به رژیم اسرائیل است

النخاله افزود، دولت‌هایی که ملت‌های‌شان را از بزرگداشت روز جهانی قدس برحذر می‌دارند در واقع ایده مشروعیت بخشی به رژیم اسرائیل را پذیرفته‌اند و بزرگ‌ترین دلیل برای تایید این مقوله، همان طرح صلح عربی است؛ طرحی که مبتنی بر مشروعیت‌دهی به اسرائیل در قبال تشکیل کشور مستقل فلسطین است. از نظر رژیم‌های عربی، اسرائیل حق موجودیت و بقا دارد و حتی برخی از این رژیم‌های عربی فراتر از این تصور می‌کنند و به خود این حق را می‌دهند که بگویند که فقط بخشی از فلسطین متعلق به فلسطینیان است و لذا، گام‌هایی برای عادی‌سازی و رسمیت دادن به اسرائیل برمی‌دارند و حتی تمام شروطی که در طرح صلح عربی مطرح شده را نادیده می‌گیرند و به شرط اسرائیل متعهد شده که می‌گوید "صلح در مقابل صلح".

دبیر کل جنبش جهاد اسلامی فلسطین از سوی دیگر تأکید کرد که ملت های عربی همچنان در مقابل این طرح مقاومت می کنند اما رژیم های عربی که با اطاعت از امریکا، دست در دست رژیم اشغالگر گذاشته اند، در محضر تاریخ و زمان محاکمه خواهند شد. و ما امروز رو در روی رژیم هایی قرار گرفته ایم که ارزش قدس را نمی فهمند و تصور می کنند می توانند آن را به "رژیم اسرائیل" واگذار کنند. ما به این رژیم ها می گوییم بیایید و از امام خمینی (ره) یاد بگیرید که گفت: روز قدس، نماد وحدت مسلمانان و قداست مکان و زمان است.

*ملت فلسطین درباره موقعیت قدس به عنوان پایتخت فلسطین اتفاق نظر دارند

النخاله تأکید کرد که مسأله قدس، مسأله امت اسلام است که در قرآن به عنوان یک عقیده و ایدئولوژی از آن یاد شده است. قدس نباید لحظه ای از ذهن و فکر ما دور شود و خدا را سپاس که ملت فلسطین، حول محور قدس با هم متحد شده اند و با وجود برخی اختلافات، همه درباره موقعیت قدس به عنوان پایتخت فلسطین اتفاق نظر دارند.

وی خاطرنشان کرد که امروز و در آستانه روز جهانی قدس، ملت فلسطین و جنبش های مقاومت باید بدانند که دشمن صهیونیستی، از کرانه باختری خارج نخواهد شد و به میل خود قدس را به ما پس نخواهد داد و ما از این موضوع اطمینان داریم. زیرا کرانه باختری، قلب فلسطین و موضوع اصلی نقشه رژیم صهیونیستی و کانون ایدئولوژی این رژیم است و خطری برای امنیت این رژیم محسوب می شود. اما از نظر فلسطینی ها، کرانه باختری، اصل و قلب قدس و دین اسلام و زندگی مردم است؛ همان وطنی است که سازمان آزادی بخش به حداقل آن رضایت داده است و "اسرائیل" هیچ امتیازی در این مورد نخواهد داد و بهترین گواه بر این مدعا، طرح شهرک سازی این رژیم در این منطقه است.

النخاله افزود امروزه در قدس 300 هزار شهرک نشین یهودی برابر با ساکنان فلسطینی، اسکان داده شده اند. لذا هر نوع سازشی با این رژیم، پیامی اشتباه به جهانیان است با این مضمون که فلسطین آرام است و فلسطینی ها حق رأی دارند و هیچ مشکلی با اسرائیلی ها ندارند و این درست نیست. ما پیوسته با رژیم صهیونیستی و نقشه های آن در جنگ هستیم و این جنگ باید ادامه پیدا کند و هر لحظه شعله ورتر شود و هر انسانی باید احساس کند که آرمان فلسطین، زنده و پویاست.

*لزوم طراحی برنامه ای فراگیر برای مقاومت در برابر اشغالگران

وی خاطرنشان کرد که صرف وجود یک حکومت سازشکار در فلسطین و عدم مقاومت، باعث تضعیف موقعیت فلسطین می شود و چنین تصوری را ایجاد می کند که "شما فلسطینی ها خودتان با صهیونیست ها آشتی کرده اید و در کنار هم زندگی می کنید پس چه انتظاری از ما عرب ها دارید. شما حتی انتخابات هم دارید و ما در کشورهای عربی چیزی به نام انتخابات نداریم". این تصور به زیان مواضع فلسطین است بدیهی است این موضوع معنایش این نیست که فلسطینی ها با هم تفاهم ندارند بلکه ما معتقدیم که فلسطینی ها باید با هم برنامه ای برای مقاومت در مقابل رژیم اشغالگر طراحی کنند نه برنامه ای برای سازش و همزیستی با این رژیم.

دبیر کل جنبش جهاد اسلامی فلسطین در پایان گفت برنامه ملی واقعی فلسطین این است که برنامه ای برای مقاومت در برابر اشغالگران طراحی کنیم. زیرا نمی توان زیر سلطه اشغالگران بود و دمکراسی داشت و یک زندگی عادی را سپری کرد.

پربیننده ترین خبرها