آیا بن سلمان در چهارمین سالروز بیعت خود دستاوردی داشته است؟

آیا بن سلمان در چهارمین سالروز بیعت خود دستاوردی داشته است؟
يکشنبه 19 ارديبهشت 1400 - 17:37

چهار سال از بیعت محمد بن سلمان پس از کنار گذاشتن محمد بن نایف و انتخاب وی به عنوان ولی عهد سعودی و و وزیر دفاع سعودی می‌گذرد.، اما آیا وی طی این مدت دستآرود خاصی به دست آورده است؟

العالم - كشكول

تاریخ محمد بن سلمان از زمان بر عهده گرفتن پست های بالا در کشور سرشار از بحران های داخلی و خارجی و جنگ های مستقیم و غیر مستقیم حذف مخالفان و رشوه دادن ها و برکناری نزدیکان و مسئولین از مشاغلشان و مصادره اموال شاهزاده گان و قطع رابطه با کشورهای منطقه و همسایه و دوست و اعلام طرح های بزرگ بدون اجرایی شدنشان می گذرد.

زمانی که سلمان بن عبدالعزیز در 23 ژانویه 2015 حکومت را به دست گرفت فرمان سلطنتی مبنی بر انتخاب محمد بن سلمان به عنوان وزیر دفاع و هم چنین انتخاب وی به عنوان رئیس دیوان سلطنتی و مشاور ویژه شاه صادر کرد سپس فرمان سلطنتی دیگری برای تشکیل شورای اقتصادی و توسعه به ریاست محمد بن سلمان صادر کرد.

با برکناری شاهزاده مقرن بن عبدالعزیز آل سعود از ولی عهدی به درخواست خود (به گفته منابع آگاه مجبور بدان بود ) در تاریخ 29 آوریل 2015 و انتخاب محمد بن نایف بن عبدالعزیز آل سعود به عنوان ولی عهد،دستور سلطنتی مبتنی بر انتخاب محمد بن سلمان به عنوان ولی عهد و انتخاب وی به عنوان معاون دوم در شورای وزیران با ادامه پست وی در وزارت دفاع و رئیس شورای اقتصادی و توسعه صادر شد.

اولین اقدام وی برای بحران زایی حمله به یمن بود و تصور می کرد همانگونه که اعلام کرده طی دو هفته به اهداف خود برسد و دهها هزار غیر نظامی کشته و صدها هزارنفر زخمی و معلول شدند و جنایت و تخریب زیرساخت ها و شیوع بیماری ها و بحران ها در سایه محاصره عربستان شکل گرفت.

اما این تجاوز پس از سالها به باتلاقی تبدیل شده که عربستان در آن افتاده و هم پیمانانش نیز در صدد شانه خالی کردن از آن هستند و ارتش یمن نیز از حالت دفاعی به حمله و انجام عملیات ویژه در عمق عربستان سعودی تبدیل شده مساله ای که موجب شده عربستان از طریق میانجی ها به دنبال مذاکراتی برای پایان دادن به این بحران با کمترین تلفات است و با این اقدام عربستان امکانات و هزینه و تلفات جانی زیادی داده و جایگاهش در منطقه نیز تنزل یافته و همه قواعد درگیری را تغییر داده است.

بن سلمان در سال 2016 از چشم انداز 2030 که مرحله جدیدی در سیاست توسعه و اقتصاد است و شامل طرح ها و برنامه های توسعه ای در بخش های اقتصادی و اجتماعی است خبر داد و به گفته بن سلمان عربستان الگوی موفق و پیشگامی در جهان در همه زمینه ها باشد مساله ای که تاکنون محقق نشده است.

عربستان در سال 2017 روابط دیپلماتیک خود را با قطر قطع کرد و امارات،بحرین و مصر را نیز به بهانه حمایت قطر از تروریسم به اقدامی مشابه تشویق کرد و این کشور از زمین و هوا و دریا محاصره شد

در نشست های شورای همکاری نیز پذیرفته نشد عربستان هم چنین روابط خود را با ترکیه نیز قطع و محدود کرد و پیش از آن نیز با ایران قطع رابطه کرده بود و روابطش با کانادا و پاکستان نیز بحرانی شد.

گفتنی است در اقدامی بی سابقه و ناگهانی نیز حدود 400 نفر از قدرمتندترین شخصیت های عربستان از جمله شاهزادگان و تاجران و وزرا بازداشت و در هتل ریتز کارلتون زندانی شدند که بزرگترین عملیات پاکسازی و جنجالی ترین مورد در تاریخ معاصر عربستان بود.

روزنامه بریتانیایی گاردین در گزارش انحصاری خود نوشت این بازداشت ها بنیاد جامعه عربستان راتکان داد و به زودی مقامات بزرگ را به اهدافی برای بازداشت تبدیل کرد و قوانین را زیر پا گذاشت و سپرده های مالی قبضه و امپراطوری های تجاری از بین رفت و توافق دولت و افراد نخبه تاثیر گذاری در چشم برهم زدنی از بین رفت و این گزارش ها تاکید دارد این اقدام به دستور محمد بن سلمان و با نظارت وی بوده است.

محمد بن سلمان دوم اکتبر 2018 دست به اقدام جسورانه دیگری زد و اطلاعات درباره جمال خاشقچی خبرنگار سعودی مخالف به محض ورود به ساختمان کنسولگری عربستان در استانبول قطع شد که به گفته خدیجه چنگیز نامزده جمال برای ثبت مدارک ازدواج با وی به آنجا رفته بود و وی نیز بیرون منتظر وی بود که هرگز خارج نشد و به مقامات ترکیه از ناپدید شدن وی خبر داد در حالی که مقامات سعودی بیانیه های صادر کرد و آن اخبار را تکذیب کرد و خارج نشدن وی را تکذیب و تاکید کرد وی پس از مدت کواتهی خارج شده است .

محمد بن سلمان ولی عهد سعودی 5 اکتبر گفت: خاشقچی ساختمان را ترک کرده و عربستان اماده ورود ترکیه به ساختمان و بازرسی کنسولگری است اما پس ایجاد بحران رسانه ای و اظهاراتی که گاه تکذیب می شد عربستان شامگاه جمعه 19 اکتبر برای اولین بار اعتراف کرد خاشقچی از سفارت خارج نشده است.

وی اعلام کرد که خاشقجی به دنبال مشاجره و درگیری با نیروهای وی فوت کرد اما گزارش های تحقیقات و مقامات امنیتی ترکیه نشا داد که محمد بن سلمان گروهی متخصصی را برای کشتن خاشقچی اعزام کرده و وی در آنجا کشته و تکه تکه شده و سپس با اسید ذوب شده است و بسیاری از کشورها و سازمان های حقوقی و قضایی این جنایت را به شدت محکوم کردند.

با توجه به ناکامی ها و مشکلات و بحران هایی که در دوران محمد بن سلمان ایجاد شده است، آیا بن سلمان و ارتش سایبری ولی عهد سعودی، پس از 4 سال از بیعت با وی دستاورد قابل توجهی به دستآورد قابل توجهی رسیده است؟

پربیننده ترین خبرها