در آستانه پایان تفاهم موقت ایران و آژانس؛

رسانه سوئیسی: آژانس به زودی درباره وضعیت تفاهم با ایران اعلام نظر می‌کند

رسانه سوئیسی: آژانس به زودی درباره وضعیت تفاهم با ایران اعلام نظر می‌کند
پنج‌شنبه 30 ارديبهشت 1400 - 15:33

یک رسانه سوئیسی در آستانه پایان تفاهم موقت ایران و «آژانس بین‌المللی انرژی اتمی» گزارش داد که مدیر کل این آژانس طی روزهای آینده آخرین وضعیت تفاهم با ایران را به اطلاع اعضای «شورای حکام» می‌رساند.

العالم ـ اوپا

بنابر گزارش تارنمای «سوئیس اینفو»، آژانس بین المللی انرژی اتمی در بیانیه‌ای اعلام کرد: آژانس و ایران در حال حاضر سرگرم رایزنی در خصوص اجرای تفاهم فعلی هستند.

این بیانیه با تأکید بر این که تفاهم سه ماهه ایران و آژانس «همچنان جاری است»، افزود: «مدیرکل (آژانس)، طی روزهای آینده، آخرین وضعیت را به اطلاع شورای حکام آژانس خواهد رساند.

فردا (۳۱ اردیبهشت) توافق همکاری سه ماهه ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پایان می‌یابد. تهران و آژانس اوایل اسفندماه پارسال به توافقی دست یافتند که بر پایه آن تهران اجرای «پروتکل الحاقی» را متوقف کرده و دوربین‌های نظارتی برخی از مراکز هسته‌ای را تا سه ماه از دسترس بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دور نگه می‌دارد. ایران هشدار داده بود که اگر طی این چند ماه تحریم‌ها برداشته نشود، تهران فیلم‌های دوربین‌ها را پاک خواهد کرد.

مذاکرات و رایزنی‌های مختلف در دو هفته اخیر میان هیأت‌های ایران و کشورهای عضو برجام در سطوح معاونین و چه در سطوح کارشناسی به صورت فشرده در جریان بود؛ از جمله ساعاتی پیش از برگزاری کمیسیون، گروه کارشناسی لغو تحریم‌ها و گروه کارشناسی تمهیدات اجرایی با حضور هیات‌های همه کشورهای عضو برجام در یک نشست مشترک تلاش کردند تا حد ممکن متون پیش نویس را برای ملاحظه روسای هیات‌ها و سپس گزارش به پایتخت‌ها آماده کنند.

پربیننده ترین خبرها