"شمشیر قدس"، نتانیاهو را تا ابد از حیات سیاسی محو می‌کند

شنبه 1 خرداد 1400 - 10:29

اذعان به شکست در مقابل نوار غزه، محدود به لیبرمن و رقبای سیاسی نتانیاهو نیست بلکه روزنامه‌نگاران اسرائیلی نیز انتقادات تندی را متوجه نتانیاهو کرده و گفته‌اند "توافق بی‌قید و شرط میان اسرائیل و گروه‌های مقاومت شرم‌آور است".

العالم- تحلیل روز

به دلیل دیکته‌های حماس، مسجد الاقصی از روز قدس بر روی یهودیان بسته شد، حماس ادعا می‌کند که به هدف خود یعنی حفط حاکمیت عرب بر این حرم و قدس شرقی، رسیده است آن هم به تنهایی و بدون حضور طرف‌های رسمی مانند تشکیلات خودگردان فلسطین، اردن، سعودی و مغرب... . آیا دستاوردی استراتژیک یا سیاسی یا معنوی بالاتر از آن است؟" این بخشی از مقاله "اسرائیل هارئل" تحلیلگر صهیونیستی است که آن را با عنوان "آیا پیروزی بزرگ‌تر از این برای حماس وجود دارد؟"، را در روزنامه عبری‌زبان "هاآرتص" منتشر کرده و در آن، به وضوح به شکست رژیم اشغالگر در برابر رزمندگان مقاومت اسلامی در نوار غزه اذعان کرده است.

اگر چه پیروزی مقاومت در نوار غزه بر یک رژیم نژادپرست، جنایتکار، مسلح و تحت حمایت غرب و رژیم‌های مرتجع عربی عین روز روز روشن است و این باریکه تحت محاصره، که وسعتی کمتر از 360 کیلومتر مربع دارد بر اسرائیل، قاره‌های آمریکا و اروپای حامی این رژیم پیروز شده است ولی لازم است در این نوشتار به ادعاهای رسانه‌ها و ارتش‌های سایبری رژیم‌های سازشکار عربی پاسخ بدهیم که تلاش می‌کنند به منظور سرپوش گذاشتن به ننگ و ذلت‌ و تسلیم شدن‌شان به اربابان آمریکایی و اسرائیلی‌شان، پیروزی‌های مقاومت را نادیده بگیرند و یا آن را کم‌اهمیت جلوه بدهند.

بعد از آنکه مقاومت اسلامی در نوار غزه با شلیک 4300 موشک و راکت طی 11 روز به شهرک‌ها و مناطق صهیونیست‌نشین خساراتی به بازار مالی و بورس در تل‌آویو وارد کرد و باعث تعطیلی حدود 30 درصد از کارخانه‌ها و کارگاه‌ها در شهرک‌های موسوم به "غلاف غزه" و 17 درصد کارخانه‌ها در جنوب فلسطین اشغالی و منطقه تل‌آویو شد، و همچنین باعث شد که پروازها در فرودگاه "بن گوریون" و نیز مدارس و دانشگاه‌ها تعطیل شود،"بنیامین نتانیاهو" نخست‌وزیر اسرائیل برای رویارویی با نبرد مشروع "شمشیر قدس"، چاره‌ای جز پذیرش توافق آتش‌بس بی‌قید و شرط نداشت.

"آویگدور لیبرمن" وزیر جنگ اسبق اسرائیل و رهبر حزب "اسرائیل بیتنا" پیشتر و حتی قبل از آتش‌بس به شکست این رژیم در مقابل مقاومت در نوار غزه اذعان می‌کرد.

وی گفته است حماس "موفق شد جبهه‌ای داخلی برای خود در داخل اسرائیل ایجاد کند و همچنین موفق شد مردم فلسطین را تحت کنترل خود درآورد." او این سوال را مطرح کرد که "گر موقعیت اسرائیل در مقابل حماس اینگونه باشد پس در مقابل حزب‌الله و ایران چگونه خواهد بود؟"

اذعان به شکست در مقابل نوار غزه، محدود به لیبرمن و رقبای سیاسی نتانیاهو نیست بلکه روزنامه‌نگاران اسرائیلی نیز انتقادات تندی را متوجه نتانیاهو کرده و گفته‌اند "توافق بی‌قید و شرط میان اسرائیل و گروه‌های مقاومت شرم‌آور است". برخی از روزنامه‌نگاران و تحلیلگران نیز این توافق را به نوعی پیروزی حماس توصیف کرده‌اند.

"گیتان دونگوت" افسر نیروهای ذخیره در ارتش اسرائیل طی مصاحبه‌ای با کانال 12 تلویزیون عبری‌زبان از سرخوردگی این رژیم در رویارویی با مقاومت سخن گفته و تأکید کرده است: "اسرائیل حمله نظامی که بر آن تحمیل شد و مجبور به ورود به آن شد را بدون حتی یک دستاورد واقعی پایان داد." او افزود، تجربیات گذشته موید این امر است که قدرت حماس بعد از هر عملیات نظامی افزایش می‌یابد و همواره توانسته صحنه‌های پیروزی‌هایش را در اذهان فلسطینیان ثبت کند.

بدیهی است که رژیم‌های سازشکار عرب برای فرار از شنیدن اعتراف‌های اسرائیلی‌ها درباره شکست همپیمان‌شان، نتانیاهو در مقابل نوار غزه، چشمان و گوش‌های‌شان را خواهند بست ولی آنها دیر یا زود به این شکست اذعان خواهند کرد به‌ویژه زمانی‌که "شمشیر قدس"، نتانیاهو را دفن و او را برای همیشه از صحنه سیاسی محو کند. شکست نتانیاهو در برابر غزه مقدمه‌ای برای شکست سیاسی‌اش است؛ زیرا حماس موفق شد "هیبت ارتشِ شکست‌ناپذیر" را بشکند و 6 میلیون اسرائیلی را روانه پناهگاه‌ها کند و زندگی را در فلسطین اشغالی به مدت 11 روز تعطیل کند و در نتیجه آن، آژیرهای هشدار در مناطق اشغالی بی‌وقفه به صدا درمی‌آمدند و "گنبد آهنین" از رهگیری موشک‌های مقاومت ناکام ماند. در حالی‌که مقاومت، تمام فلسطینیان را متحد کرد و به یاری قدس و مسجدالاقصی شتافت و قضیه فلسطین را بار دیگر در صدر اولویت‌های جهان عرب و جهان اسلام قرار داد.

سعيد محمد - العالم

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها