بازخوانی همکاری سعودی و صهیونیستی در جاسوسی از شهروندان عربستانی

بازخوانی همکاری سعودی و صهیونیستی در جاسوسی از شهروندان عربستانی
چهارشنبه 19 خرداد 1400 - 12:00

جزئیات مختصر و رسواکننده‌ای درباره همکاری امنیتی رژیم سعودی با صهیونیست‌ها در جاسوسی از شهروندان عربستانی از طریق گوشی‌های موبایل، منتشر شده است.

العالم- کشکول

روزنامه عبری‌زبان "هاآرتص" گزارش داد که شرکت سایبری اسرائیلی" کوآدریم" متخصص در زمینه تولید راه‌حل‌های فناوری برای استخراج داده‌ها از تلفن‌های هوشمند و ردیابی مکان افراد، از سال 2019 خدمات خود را به عربستان سعودی می‌فروشد.

این شرکت به طور پوششی در قبرس برای فروش نرم‌افزارهای جاسوسی خود استفاده می‌کند که امکان استخراج کلیه داده‌ها از گوشی‌های آیفون، کنترل از راه دور دوربین، استراق سمع و ردیابی مکان کاربر دستگاه را بدون اطلاع آنها فراهم می‌کند.

طبق این اطلاعات که کوآدریم به مشتریانش می‌دهد امکان استخراج هرگونه اطلاعات و تخلیه آن از گوشی حتی اطلاعاتی که از گوشی پاک شده‌اند هم فراهم است. مثل سرقت هر نوع سند یا اطلاعات از گوشی ازجمله عکس‌ها، فایل‌های ویدیویی، ایمیل‌ها، پیام‌های واتساپ و تلگرام و غیره.

راه اندازی دوربین و میکروفن و جی پی اس به منظور جاسوسی از صاحب گوشی نیز از دیگر خدمات این شرکت است.

استفاده از شرکت قبرسی برای دور زدن نظارت وزارت امنیت رژیم صهیونیستی بر صادرات امنیتی است، زیرا شرکت قبرس تحت هیچ نظارتی نبوده و ملزم نیست نامش در وزارت امنیت به عنوان صادرکننده تولیدات امنیتی ثبت شود.

به نوشته این روزنامه عبری‌زبان، کوآدریم خدمات خود به دولت سعودی را از سال 2019 آغاز کرده و تکنولوژی معروف خود را در اختیار سازمان‌های امنیتی تحت امر "محمد بن سلمان" ولیعهد سعودی قرار داده است؛ شخصی طی سال‌های اخیر به تاثیرگذارترین فرد در عربستان تبدیل شده و درباره او گفته می‌شود که از هر راهی برای تقویت جایگاه و قدرت خود در کشورش استفاده می‌کند.

مسئله جالب توجه اینجاست که این شرکت صهیونیستی تنها از سوی تل‌آویو محافظت نمی‌شود؛ بلکه طبق مجوزهای اعطایی، یگان نخبه‌های سازمان اطلاعات نظامی اسرائیل به شماره 8200 نیز از آن محافظت می‌کند؛ تا جایی که این یگان پس از راه‌اندازی شرکت NSO آن در تأمین مالی شرکت یادشده مشارکت داشته است. مجله آمریکایی فوربس در سال ۲۰۱۶ در گزارشی جداگانه در ارتباط با این شرکت نوشته بود که دو شریک تأسیس‌کننده شرکت (Omri Lavie, Shalev Hulio) از فارغ‌التحصیلان یگان اطلاعات 8200 معروفِ اسرائیل هستند که فناوری اطلاعات نیز در چارچوب تخصص آنها قرار می‌گیرد. این درحالی است که اسرائیل با تولیدات شرکت NSO همانند شرکت‌های صادرکننده تسلیحات برخورد می‌کند؛ زیرا تل‌آویو این شرکت را ملزم کرده که برای صادر کردن هر گونه محصول خود به خارج از وزارت امنیت مجوز دریافت کند؛ این بدان معناست که همکاری امنیتی سعودی-صهیونیستی فراتر از منافع سیاسی دنبال می‌شود و در چهارچوبی استخباراتی و اطلاعاتی قرار دارد.

هاآرتص افزود، این شرکت اسرائیلی از این‌که با یک شرکت امنیتی در کشورِ فاقد دموکراسی، قرارداد بسته، بسیار افتخار می‌کند و آن را مشتری جدید خود خوانده است.

این روزنامه به نقل از منابع ویژه خود تأکید کرده که عربستان سعودی مشتری جدید است و مانند دیگر مشتری‌های دولتی، که به دموکراسی احترام می‌گذارند، نیست.

ناظران مسائل منطقه، این قرارداد امنیتی سعودی و صهیونیستی را به موج گسترده بازداشت‌ها و سرکوب‌ها در این کشور پادشاهی مرتبط می‌دانند که به عقیده بسیاری، ماهیت حکومت در این کشور را تغییر داده است.

زمان‌بندی این قرارداد نیز قابل توجه بود؛ زیرا پیش از آن ولیعهد سعودی با شخصیت‌های بانفوذ یهودیِ آمریکایی دیدار کرد و برخی از آنها متوجه شدند که بن‌سلمان به پیوستن به کشورهای سازشکار با رژیم صهیونیستی تمایل دارد.

پربیننده ترین خبرها