دموکراسی آمریکایی در مظان اتهام؛ آیا بایدن می تواند انزوا را بشکند؟

دموکراسی آمریکایی در مظان اتهام؛ آیا بایدن می تواند انزوا را بشکند؟
پنج‌شنبه 20 خرداد 1400 - 14:35

گفته می شود آمریکا در پنجمین ماه از به قدرت رسیدن بایدن دموکرات سعی می کند نخستین گام های عملی را برای زدودن آثار سیاست های تنش زای ترامپ در روابط با اروپا بردارد.

العالم - در گوشی

بایدن در خصوص تلاش برای جبران اختلافاتی که ترامپ با دیگر کشورها از جمله کشورهای اروپایی و آسیایی ایجاد کرده بود، گفته است: "سفر به اروپا فرصتی است برای آمریکا تا همه نظام های دموکراتیک جهان را با هم متحد کند".

این ادعاها از سوی دیگر کشورها به خصوص برخی کشورهای اروپایی – با توجه به اقدامات ترامپ که در واپسین روزهای قدرت، آبروی دموکراسی آمریکایی را برد - به دیده شک نگریسته می شود و این سئوال را مطرح می کند که دموکراسی آمریکایی، خود، تا چه اندازه سالم است.

سفر بایدن هشت روزه است؛ وی به بروکسل، مقر اتحادیه اروپا و ناتو سفر کرده و نشست های دو جانبه ای را در آنجا برگزار می کند. این در حالی است که آمریکا به دلایل بسیاری از هنجارشکنی های رئیس جمهور قبلی گرفته تا تأخیر در تقسیم واکسن کرونا با سایر کشورها همچنان مورد انتقاد است و بایدن سعی می کند موضوع اخیر را به سرانجام برساند.

وی گفته است که آمریکا سعی می کند با همان سرعت و کیفیتی که در واکسناسیون داخلی عمل کرده است در سطح بین الملل هم عمل کند.

واشنگتن به تازگی اعلام کرده است که 75 درصد از هشتاد میلیون واکسنی را که به کشورهای دیگر قول داده است، تا اواخر ژوییه جاری از طریق برنامه "کوواکس" به خصوص بین کشورهای فقیر توزیع کند.

اتحادیه اروپا

"سوزان مالونی"، از مرکز مطالعات بروکینگز که مقر آن در واشنگتن است درباره اظهارات بایدن و تلاش های او برای نزدیک شدن به اروپا گفته است که اروپایی ها به اظهارات اخیر بایدن به دیده تردید می نگرند. و بایدن باید قبل از اعلام آمادگی برای از سرگیری روابط با اروپا، درباره سلامت ودرستی دموکراسی در آمریکا پاسخگو باشد.

بایدن دیروز چهارشنبه به هنگام ورود به لندن در نخستین اظهارات خود گفت که آمریکا امیدوار است از انزوا و ناراحتی هایی که در دوره ترامپ برای این کشور ایجاد شده است، خارج شود.

روسیه

بایدن درباره دیدار با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه که قرار است روز 16 ژوئن انجام شود و به گفته خبرگزاری های دیدار دشواری خواهد بود، در جمع نظامیان این کشور در پایگاه "میلدنهال" در شرق انگلیس گفت که چیزهایی را که لازم است رئیس جمهور روسیه بداند، به وی خواهد گفت.

اما پوتین چه چیزهایی را باید بداند؟

جین بساکی، سخنگوی وی گفته است که بایدن از 50 سال پیش خود را برای این سفر آماده کرده است. وی تأکید کرده است که بایدن چندین دهه است که شناخت قابل توجهی از بسیاری از رهبران جهان از جمله پوتین به دست آورده است اما این شناخت کمک چندانی به حل اختلافات استراتژیک بین دو کشور که حداقل آنها، سرنوشت الکسی ناوالنی، معارض روسی و پرونده حملات سایبری است، نمی کند لذا می توان گفت که این دیدار، دیدار دشواری خواهد بود.

چین

گفته می شود آمریکا در یک توافق نادر و بی سابقه بین دموکرات ها و جمهوری خواهان روز سه شنبه طرح قانون تخصیص بودجه های کلان به علوم و تکنولوژی را تصویب کرد. بخش های مهمی در آمریکا از ارتباطات گرفته تا خودروسازی دچار کمبود بودجه بودند. بایدن از تصویب این طرح در سنا استقبال کرده و گفت که آمریکا سرگرم رقابت شدید بر سر قرن 21 است.

طبق این مصوبه – که تاریخی خوانده شده است – آمریکا باید در مقابل رشد اقتصادی و علمی گسترده و فزاینده چین بایستد. در این مصوبه بیش از 170 میلیارد دلار برای اهداف پژوهشی و توسعه در نظر گرفته شده است. و تلاش می کند که شرکت ها را به تولید همان تکنولوژی هایی که در حال حاضر در آسیا تولید می شود ترغیب کنند.

در مقابل پارلمان چین طرح آمریکا در مورد تهدیدهای الکترونیکی را محکوم کرده و مخالفت شدید خود را با این طرح – که هدفش تهدید تکنولوژی چین است – اعلام کرده است. این در حالی است که کمیسیون امور خارجی در پارلمان چین با صدور بیانیه ای اعلام کرده است که این مصوبه بیانگر غلبه تفکر جنگ سرد و مداخله در امور داخلی چین است.

تمام این اوضاع، پیامد دوره حکومت رئیس جمهور متکبری است که آمریکا را در آستانه فاجعه و در وضعیتی قرار داد که اقتصاد همه کشورها را با تشدید عوارض و تحریم و تلاش برای سیطره بر آنها با توهم حاکمیت مطلق بر کره زمین در آستانه نابودی قرار داده بود.

  • السيد ابو ايمان

پربیننده ترین خبرها