کاخ سفید: مذاکرات برجام تقویم زمانی خاصی ندارد

کاخ سفید: مذاکرات برجام تقویم زمانی خاصی ندارد
دوشنبه 31 خرداد 1400 - 23:23

سخنگوی کاخ سفید گفت: مذاکرات وین درباره توافق هسته‌ای بر سر برجام تقویم زمانی خاصی ندارد.

العالم - آمریکا

«جن ساکی»، سخنگوی کاخ سفید به سئوالی درباره اظهارات امروز آیت‌الله «سید ابراهیم رئیسی»، رئیس‌جمهور منتخب مردم ایران درباره قصد دیدار با همتای آمریکایی با فرار رو به جلو پاسخ داد.

آیت‌الله رئیسی در پاسخ به سئوال خبرنگار خبرنگار شبکه «راپتلی» روسیه مبنی بر اینکه آیا در صورت لغو تحریم‌های آمریکا حاضر به دیدار دوجانبه با رئیس‌جمهور آمریکا هست گفت: «خیر.»

این کوتاه‌ترین پاسخ رئیسی به سوالات خبرنگاران در این نشست خبری بود. کارشناسان می‌گویند با توجه به اینکه رئیس‌جمهور منتخب ایران همه سوالات را به تفصیل پاسخ می‌داد پاسخ کوتاه او به خبرنگار راپتلی نشان‌دهنده جهت سیاست خارجی دولت سیزدهم جمهوری اسلامی در چهار سال آینده خواهد بود.

در حالی که مقام‌های دولت‌های مختلف آمریکا بارها برای دیدار با مسئولان جمهوری اسلامی ایران تلاش کرده و آمادگی خود را در این خصوص اعلام کرده‌اند سخنگوی کاخ سفید درباره اظهارات آیت‌الله رئیسی به فرار رو به جلو متوسل شد و گفت: «ما در حال حاضر با ایران روابط دیپلماتیک نداریم و قصدی هم برای دیدار با آنها در سطح سران نداریم.»

وی در بخش دیگری از این کنفرانس خبری گفت تقویم زمانی خاصی برای مذاکرات وین جهت توافق بر سر پرونده هسته‌ای ایران وجود ندارد.

«سعید خطیب‌زاده»، سخنگوی وزارت خارجه ایران، امروز در همین راستا گفته بود بعید نیست دور بعدی مذاکرات وین آخرین دور این گفت‌وگوها باشد.

دولت «جو بایدن» مدعی است قصد دارد از طریق مذاکرات جاری در شهر وین، پایتخت اتریش زمینه‌های لازم برای بازگشت کشورش به توافق هسته‌ای برجام را فراهم کند.

مقام‌های دولت جو بایدن بارها به صراحت به شکست سیاست فشار حداکثری اعتراف کرده‌اند اما تا کنون از انجام اقداماتی که برای بازگشت به این توافق لازم هستند سرباز زده‌اند.

واشنگتن می‌گوید تنها در صورتی که دو طرف به برجام بازگرداند حاضر است تحریم‌ها علیه ایران را رفع کند. این ادعای واشنگتن در حالی مطرح می‌شود که تعهدات ایران به صورت کمی قابل راستی‌آزمایی هستند، اما راستی‌آزمایی رفع تحریم‌ها به دست‌کم ۳ تا ۶ ماه زمان نیاز دارد.

جمهوری اسلامی ایران تأکید کرده با توجه به اینکه آمریکا طرفی بوده که توافق را نقض کرده این واشنگتن است که باید با رفع تحریم‌ها به توافق بازگردد و لازم است اجرای تعهدات آمریکا مورد راستی‌آزمایی قرار گیرد. تهران البته تأکید کرده اصرار یا عجله‌ای برای بازگشت آمریکا به توافق ندارد.

دولت آمریکا از زمان اجرایی شدن برجام در دوران ریاست‌جمهوری «باراک اوباما» کارشکنی‌ها را برای به حداقل رساندن منافع ایران از این توافق آغاز کرد.

دولت اوباما علی‌رغم ادعای رفع تحریم‌ها سیاست‌های مختلفی از جمله هراس‌افکنی در بانک‌ها و موسسات مالی بین‌المللی را برای از بین بردن آثار عملی رفع تحریم‌ها در دستور کار قرار داد.جمهوری اسلامی ایران با توجه به این تجربه خواستار راستی‌آزمایی برای رفع تحریم‌ها است.

جان ساکی در بخش دیگری از این کنفرانس خبری به اختلافات واشنگتن با ایران در زمینه‌ مسائل غیرهسته‌ای هم اشاره کرد و گفت: «ایران در زمینه مسائل گوناگونی در دنیا، بازیگر خوبی۳ نیست.»

سخنگوی کاخ سفید همچنین مدعی شد واشنگتن، صرفنظر از اینکه چه کسی در ایران در قدرت باشد، «مسائل حقوق بشری» را در دستور کار سیاست خود قرار خواهد داد. جن ساکی گفت: «ما قویاً از دولت ایران، فارغ از اینکه چه کسی در قدرت است، می‌خواهیم زندانیان سیاسی را آزاد کند، به حقوق بشر و آزادی‌های بنیادی برای همه ایرانی‌ها احترام بگذارد و آن را بهبود ببخشید.»

ادعاهای جن ساکی در حالی مطرح شده که بسیاری از کارشناسان مستقل حقوق بشری می‌گویند دولت آمریکا به دلیل ارتکاب جنایت‌های جنگی در اقصی نقاط دنیا در جایگاهی نیست که از موضع طلبکارانه در این حوزه دیگران را امر و نهی کند.

فارس

پربیننده ترین خبرها