عقب‌نشینی تل‌آویو از شرط خود در بازسازی غزه؛ ارائه پیشنهاد تعدیل شده به قاهره

عقب‌نشینی تل‌آویو از شرط خود در بازسازی غزه؛ ارائه پیشنهاد تعدیل شده به قاهره
شنبه 5 تير 1400 - 15:04

رادیو رژیم صهیونیستی از عقب‌نشینی تل‌آویو از شرط خود برای بازسازی نوار غزه و ارائه پیشنهاد جدید به مقاومت فلسطین از طریق میانجیگر مصری خبر داد.

العالم - فلسطین اشغالی

رادیو رژیم صهیونیستی اعلام کرد که در صورت تداوم آرامش برقرار شده در نوار غزه، هیأتی که قرار است از اسرائیل به زودی به قاهره سفر کند، پیشنهاد جدیدی را ارائه خواهد کرد.

بر اساس این گزارش، هیأت اسرائیلی که به زودی به قاهره خواهد رفت، پیشنهادی را با محوریت بازسازی غزه در قبال دریافت اطلاعاتی در خصوص نظامیان به اسارت گرفته شده نزد جنبش حماس طرح خواهد کرد که بیانگر عقب‌نشینی اسرائیل از شرط پیشین است.

بنا بر این گزارش، این پیشنهاد تل‌آویو بیانگر عقب‌نشینی اولیه آن از شرط سابقش است که اعلام کرده بود تنها پس از بازگشت دو نظامی اسیر خود و اجساد سایر نظامیان که از زمان جنگ 2014 نزد جنبش حماس است، اجازه بازسازی نوار غزه را می‌دهد.

یک هیأت از رژیم صهیونیستی، پنج‌شنبه پیش با مقامات مسئول در دستگاه اطلاعات مصر در قاهره دیدار کرد. در این دیدار، موضوع تثبیت آتش‌بس میان تل‌آویو و نیروهای مقاومت در غزه بررسی شد.

در همین راستا، وبگاه خبری «آکسیوس» به نقل از دیپلمات‌های غربی از مخالفت «یحیی السنوار» رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس در نوار غزه با سازوکار پیشنهادی «تور وینسلند» فرستاده ویژه سازمان ملل در غرب آسیا در خصوص اموال مربوط به بازسازی غزه خبر داد.

بر اساس این گزارش، قطر متعهد به پرداخت ۵۰۰ میلیون دلار برای بازسازی غزه شده است اما مانع اصلی، نحوه تحویل این مبلغ به غزه است.اسرائیل نیز تهدید کرده که تا زمانی که پیشرفتی در بازگشت نظامیان اسیرش نزد حماس حاصل نشود، مانع بازسازی نوارغزه خواهد شد.

تور وینسلند ۳۱ خرداد گذشته در رأس هیأتی وارد نوار غزه شد و با السنوار» دیدار کرد. اما رئیس‌دفتر حماس در غزه، پس از این دیدار گفت: با کمال تأسف هیچ قصدی برای حل بحران انسانی در غزه دیده نمی‌شود و رژیم اشغالگر جنایتکار در حال ادامه اعمال سیاست خود علیه ما، نوار غزه و اسرای ماست، این رژیم در تلاش است از ما به عنوان ملت فلسطین و مقاومت فلسطین در موضوع کاهش محاصره غزه باج‌خواهی کند.

وی ادامه داد: دیدار ما بد بود و ابدا مثبت نبود؛ به اطلاع هیأت سازمان ملل رساندیم که این امر (ادامه بحران انسانی در غزه) را ابداً قبول نخواهیم کرد.

السنوار گفت: به هیأت مذکور گفتم که دیداری با سران گروه‌های ملی و اسلامی در نوار غزه برگزار خواهیم کرد تا گام‌های بعدی را مشخص کنیم، به نظر می‌رسد رژیم اشغالگر پیام ملت ما را نفهمیده است.

روزنامه «الاخبار» به نقل از منابع آگاه نوشت، فرستاده سازمان ملل از طرف رژیم صهیونیستی برای حماس پیام آورده بود که این رژیم تا قبل از پایان پرونده اسرای صهیونیست، اجازه بازگشایی گذرگاه‌ها یا ورود کمک‌های بین‌المللی برای بازسازی غزه یا کمک مالی قطر به این منطقه را نمی‌دهد.

این منابع گفته‌اند، رژیم صهیونیستی خواستار امتیازدهی حماس در پرونده تبادل اسرا، کم کردن از تعداد اسرایی که درخواست آزادی آنها را دارد و نیز کاستن از دیگر شروط است . حماس قاطعانه به این درخواست پاسخ منفی داده و گفته، امکان انفجار وضعیت در نوار غزه روز به روز بیشتر می‌شود.

در ادامه این گزارش آمده، گروه‌های خودجوش مردمی در حال آماده شدن برای اعمال فشار در طول نوار مرزی غزه هستند و ارسال بالن‌های آتش‌زا از غزه به سمت فلسطین اشغالی ادامه دارد.

الاخبار افزود، گروه‌های مقاومت فلسطینی به این اتفاق نظر رسیده‌اند که هر اگر رژیم صهیونیستی به بهانه بالن‌های آتش‎زا، نوار غزه را بمباران کند پاسخی مشابه دهند و شهرک‌های صهیونیستی مجاور غزه را هدف بگیرند.

فارس

پربیننده ترین خبرها