الحشد الشعبی عراق: قانونا حق پاسخ به تجاوز آمریکا را داریم

الحشد الشعبی عراق: قانونا حق پاسخ به تجاوز آمریکا را داریم
دوشنبه 7 تير 1400 - 15:35

سازمان الحشد الشعبی عراق با صدور بیانیه‌ای، ضمن ارائه جزئیات از حمله بامداد امروز آمریکا به مواضع این سازمان در استان الانبار، بر حق قانونی خود در پاسخگویی به این تجاوز تاکید کرد.

العالم - عراق

سازمان الحشد الشعبی عراق در واکنش به حمله بامداد امروز (دوشنبه، ۲۸ ژوئن) آمریکا به یکی از مقرهای این سازمان در منطقه «قائم» واقع در استان الانبار در نزدیکی مرز سوریه بیانیه‌ صادر کرد و ضمن محکومیت این حمله جزئیات جدیدی از آن منتشر کرد.

در این بیانیه که نسخه‌ای از آن در وبگاه «موازین نیوز» منتشر شد، آمده است: «در ساعت دو بامداد امروز (دوشنبه، ۲۸ ژوئن)، هواپیماهای آمریکایی سه نقطه از نقاط استقرار نیروهای الحشد الشعبی (تیپ‌های ۱۴ و ۴۶)، واقع در ۱۳ کیلومتری داخل مرزهای عراق در شهرستان القائم واقع در غرب استان الانبار را هدف قرار دادند».

بنا بر این بیانیه، «این تجاوز به شهادت چهار نفر که در حال انجام وظیفه روتین خود مبنی بر جلوگیری از نفوذ عناصر داعش از سوریه به عراق بودند، منجر شد. این نیروها تحت فرماندهی عملیات مشترک عراق در حال انجام وظیفه بودند و درگیر هیچ فعالیتی علیه حضور نیروهای خارجی در کشور عراق نبودند. همان‌طور که سازمان الحشد الشعبی بارها و بارها بر این امر تاکید کرده است».

در این بیانیه تاکید شده است که بر خلاف ادعای آمریکایی‌ها که برای توجیه این جنایت خود ارائه می‌کنند، در نقاط مورد حمله، هیچ زرادخانه، انبار تسلیحات یا چیزی مشابه آن وجود نداشت.

بنا بر بیانیه مذکور، «این تجاوز در چارچوب تضعیف عراق، نیروهای امنیتی و الحشد الشعبی صورت گرفت که آمریکا و سایر کشورهای جهان، شاهد بودند؛ چگونه توانستند تروریسم را شکست دهند و خطر و شر آن را از همه جهان دور کنند. این حمله در واقع در راستای تقویت گروه‌های تروریستی صورت گرفت».

سازمان الحشد الشعبی در ادامه تاکید کرد: «با شدیدترین عبارات این تجاوز شنیع علیه نیروهایمان را محکوم می‌کنیم و از صمیم قلب و صادقانه به خانواده‌های این شهدای عزیز تسلیت می‌گوییم. تاکید می‌کنیم که از نظر قانونی حق پاسخگویی به این حملات و مجازات مرتکبان آن در اراضی عراق برای ما محفوظ است».

الحشد الشعبی تاکید کرد که آمریکا با این تجاوز، در واقع، حاکمیت عراق را هدف قرار داد به ویژه که این اقدام همزمان با موفقیت‌های بزرگ به نمایش گذاشته شده در رژه نظامی بزرگ سازمان الحشد الشعبی و اجلاس سران سه کشور عربی در بغداد صورت گرفت.. ما مواضع دولت و تاکید آن بر حل پرونده اخراج نیروهای بیگانه از کشور را تحسین می‌کنیم. اقدامی که حاکمیت کامل زمینی و هوایی عراق را محقق می‌سازد.

بامداد امروز منابع خبری در عراق و سوریه از حمله هوایی هواپیماهای ناشناس به مواضعی در منطقه بوکمال در مرز سوریه و عراق خبر دادند و دقایقی بعد روشن شد که این حمله به یک پایگاه پشتیبانی و لجستیکی تیپ ۱۴ الحشد الشعبی عراق بوده است.

دقایقی پس از آن نیز وزارت دفاع آمریکا با انتشار بیانیه‌ای ضمن قبول مسئولیت این حمله اذعان کرد، «جنگنده‌های این کشور یکشنبه‌شب به وقت واشنگتن به دستور «جو بایدن»، رئیس جمهور این کشور، حملات دقیقی را به مناطقی در بوکمال در مرز سوریه و عراق انجام داده است».

در این حمله چهار نیروی عراقی به شهادت رسیده‌اند. احمد المکصوصی فرمانده تیپ ۱۴ الحشد با انتشار بیانیه‌ای ضمن تسلیت شهادت همکارانش خطاب به فرماندهی الحشد اعلام کرده که نیروهایش آماده انتقام‌گیری هستند.

از سوی دیگر، سرتیپ «یحیی رسول» سخنگوی نیروهای مسلح عراق، ضمن محکوم کردن این اقدام آمریکا علیه الحشد الشعبی، همه طرف‌ها را به آرامش دعوت کرد و وعده داد که دولت با تمام توان، به انجام تحقیقات، اتخاذ تدابیر و برقراری تماس‌های لازم در تمامی سطوح برای جلوگیری از تکرار چنین حوادثی مبادرت خواهد ورزید.

پربیننده ترین خبرها