آمریکا و طرح‌های ایجاد آشوب؛ بایدن حماقت ترامپ را تکرار می‌کند

آمریکا و طرح‌های ایجاد آشوب؛ بایدن حماقت ترامپ را تکرار می‌کند
چهارشنبه 9 تير 1400 - 11:09

سیاست‌ دولت جو بایدن هیچ تفاوتی با دولت ترامپ نمی‌کند. آمریکا در حماقتی جدید، البوکمال سوریه و القائم عراق را هدف حملات جنگنده‌هایش قرار داد و میزان تنش سیاسی در منطقه را بالا برد.

العالم- تحلیل روز

بایدن در منطقه شرق سوریه با آتش، بازی می‌کند. بله، جنگنده‌هایی که از آسمان عراق بلند شدند و مواضع الحشد الشعبی را در مرزهای مشترک سوریه و عراق هدف قرار دادند بدان معناست که بایدن دستور آن را داده، و این رئیس‌جمهور آمریکا بر بی‌ثبات کردن این دو کشور و استفاده از گزینه نظامی به عنوان پیام‌هایی دیپلماتیک در منطقه اصرار دارد. همین امر بیانگر آن است که ایالات متحده هرگز تغییر نکرده و فقط اسم روسای جمهوری آن تغییر کرده است. مثلا تمام روسای جمهور آن به سیاست‌های خصمانه علیه محور مقاومت، دشمن‌تراشی و جنگ‌افروزی در منطقه ادامه می‌دهند. لذا باید گفت واشنگتن برای حل و فصل اختلافاتش با کشورهای منطقه به دنبال راهکارهای سیاسی نیست بلکه بر روی تشدید تنش نظامی حساب باز می‌کند.

بررسی تجاوز اخیر آمریکا به مواضع الحشد الشعبی و توجیه‌های واشنگتن درباره آن نشان می‌دهد دولت جدید آمریکا در لفافه برخی پوشش‌ها و ادعاهای عوام‌فریبانه همان سیاست دولت بایدن در حمایت حداکثری از رژیم صهیونیستی در منطقه را دنبال کرده و به دنبال تأمین منافع این رژیم از طریق تضعیف توان نظامی و دیپلماتیک و وزنه راهبردی جریان‌های متخاصم با اسرائیل در کل منطقه است.

دولت واشنگتن که تلاش‌هایش برای استفاده طولانی‌مدت از ابزار هرج و مرج‌آفرینی در منطقه بی‌نتیجه مانده، تلاش می‌کند از قوه قهریه برای فشار به سوریه استفاده کند. مشکل واقعی دولت بایدن آن است که از تاریخ درس عبرت نگرفته و به رغم اینکه بایدن زمانی‌که معاون اوباما بوده، شکست آمریکا در عراق و عقب‌نشینی‌اش از این کشور در سال 2011 را شاهد بود ولی لجوجانه درصدد تحمیل قواعد جدید علیه محور مقاومت است و همین امر نشان‌دهنده سیاست توحش آمریکا است.

این سوال مطرح می‌شود که هدف آمریکا از تجاوز اخیرش به مواضع الحشد الشعبی چه بوده، و چرا شکست خورد؟ بدیهی است که سوریه و عراق کلید ثبات در منطقه هستند و قدرت این دو کشور عامل اصلی بازگشت ثباتِ از دست رفته هستند. در رویکردی موازی، طرح تجزیه‌طلبانه آمریکا در منطقه که با توسل به کارت داعش اجرا شد، شکست مفتضحانه‌ای خورده، و اینک درصدد برآمده با فعال کردن فشارهای نظامی، منافع خود و اذناب منطقه‌ای‌اش و در راس آنها رژیم صهیونیستی را تضمین کند. علاوه بر این، قدرت روزافزون مقاومت عراق و الحشد الشعبی و خیز مقاومت مردمی سوریه علیه اشغالگران آمریکایی، باعث شده واشنگتن سیاست‌های بی‌پروایانه خود را با جدیت دنبال کند.

حمله موشکی به پایگاه نظامیِ غیرقانونی آمریکا در میدان نفتی العمر در دیرالزور دلیل واضحی بر شکست تلاش‌های آمریکا برای ترسیم معادلاتی جدید است، و منطقه آبستن درگیری‌های شدید در تابستان است، و آمریکا نیز ثمره شکست و فتنه‌افروزی‌هایش را خواهد چید.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها