سفر خالد به واشنگتن؛ ترسیم دوباره روابط یا خفت جدید برای جلب حمایت

سفر خالد به واشنگتن؛ ترسیم دوباره روابط یا خفت جدید برای جلب حمایت
جمعه 18 تير 1400 - 17:00

عربستان با تبلیغات فراوان، سفر خالد بن سلمان برادر ولی عهد عربستان و معاون وی در وزارت دفاع را دستاوردی برای رژیم حاکم و محمد بن سلمان دانسته است.

العالم - کشکول

این سفر به رغم تبلیغات سازمان یافته و هیاهوی رسانه ای در عربستان اصلا مورد توجه رسانه ها و حتی مقامات آمریکایی قرار نگرفته است. حضور کوتاه مدت و چند لحظه ای برخی وزرا و مقامات آمریکایی در جلسات دیدارهای خالد سئوال برانگیز است. برای مثال لوید استون، وزیر دفاع آمریکا فقط برای چند لحظه در دیدار خالد با معاون وزیر دفاع در امور سیاسی حضور یافت.

در گزارش مقامات آمریکایی درباره این دیدار به طور عمد بر این نکته تمرکز شده است تا به ریاض نشان دهند که این قبیل دیدارها چیزی راعوض نمی کنند؛ مخصوصا که فشارهای داخلی بر دولت جدید آمریکا برای بازنگری در روابط این کشور با عربستان با توجه به پرونده ها و رسوایی های بن سلمان مانند پرونده های نقض حقوق بشر عربستان شدت گرفته و مورد انتقاد آمریکا نیز قرار گرفته و سرپوش گذاشتن بر آن توسط هم پیمانانشان در واشنگتن نیز دشوار شده یا حمله به یمن و حضور نظامی امریکا در منطقه که واشنگتن تلاش می کند- چه به اجبار یا ارادی- برای آن محدودیتی قائل شده و مشکلاتش را که خواب را بر امریکا حرام کرده را حل کند و در پایان مخالفان سرکوب شده سعودی در زندانهای داخل یا مخالفان مقیم خارج که تحت پیگرد بوده و تهدید به حذف و ترور هستند و افزایش صدای مخالفان وتاثیر گذاری آن به ویژه در داخل امریکا از جمله پرونده های بن سلمان است .

افزون بر تمایل شدید واشنگتن به کاهش بهای نفت پرونده های زیاد و حساسی در این سفر مطرح شد اما آیا عربستان می تواند هم پیمان امریکایی خود را از طریق عطش شدیدش به نفت مهار کند یا امریکا در نهایت خواهد توانست بیماری عشق نفت و انرژی را به ضرر پرونده ها و مسائل داخلی مداوا کند.

به نظر می رسد روش استقبال (نماینده عربستان ) در واشنگتن که فاقد هر گونه مراسم تشریفاتی بود و هم چنین عقب نشینی بخش قابل توجهی از نیروهایش از عربستان و در راس ان دو سامانه پاتریوت و تاد که ریاض به شدت در جلوگیری از اصابت موشک ها و پهپادهایی یمنی به مراکز حساس خود به آن اعتماد کرده؛ شاید رفتارهای امریکا برای بیان اهداف واقعی این سفر باشد مبنی بر اینکه ریاضی که پیشتر نسبت به تنوع منابع حمایتی خود هشدار داده بود در این مساله جدی نیست .

اما ریاض امروز از امریکا برای حمایت از خود گدایی می کند به ویژه پس از تنشی که در روابط انها با مهم ترین هم پیمان آنان در خلیج فارس یعنی امارات به وجود آمد و رسیدن به این باور که عربستان که بدون حمایت امریکا از طریق تلاش برای تحمیل سیاست تسلط و قیمومیت سعودی بر ادارات و دولت های این کشورها که نفرت نسبت به ریاض در میان مردم این کشورها را به وجود آورده، شاید نتواند با توجه به ایجاد دشمنی ها برای خود در کشورهای منطقه، پیش برود.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها