هفت دلیل برای فروپاشی فرآیند عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی

هفت دلیل برای فروپاشی فرآیند عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی
يکشنبه 20 تير 1400 - 17:04

روزنامه فرامنطقه ای رای الیوم چاپ لندن هفت عامل و تحول اساسی را به عنوان نقطه شروع فروپاشی فرآیند عادی سازی روابط میان برخی از کشورهای عربی با رژیم صهیونیستی برشمرد.

العالم - فلسطین اشغالی

رای الیوم در سرمقاله امروز ( یکشنبه ) خود با اشاره به موج به اصطلاح "صلح ابراهیم" تحمیل شده از سوی دونالد ترامپ رئیس جمهور پیشین و دامادش جرد کوشنر در اواخر سال گذشته میلادی با به راه انداختن یک هیاهوی رسانه ای نمایشی بزرگ، نوشت : این فرآیند پس از گذشت کمتر از یک سال از تصویب آن در حال شکسته شدن و به سرعت در حال از دست دادن توان خود است.

به نوشته این روزنامه فرامنطقه ای هفت تحول اساسی باعث شکل گیری چنین رویکردی شده است که عبارتند از :

اول : صندوق ابراهیم که توسط رئیس جمهور ترامپ و با سرمایه آمریکا و امارات جهت تامین هزینه های فرآیند عادی سازی مناسبات با رژیم اشغالگر قدس تاسیس شد، هم اکنون به گفته تارنمای اقتصادی اسراییلی "گلوبس" و تایید بسیاری از منابع آمریکایی بسته شده است.

دوم : بدر بن حمد بن حمود البوسعیدی وزیر خارجه عمان در گفت وگو با روزنامه سعودی الشرق الاوسط در آستانه سفر امروز سلطان هیثم بن طارق به عربستان تاکید کرد که عمان سومین کشور خلیج فارس نخواهد بود که اقدام به عادی سازی روابط با اسراییل خواهد کرد و همچنان خود را به قطعنامه های قانونی بین المللی و راه حل تشکیل دو کشور متعهد می داند.

سوم : دولت جو بایدن از بسیاری از وعده ها و سیاست های سابق دولت آمریکا نسبت به مغرب و سودان در خصوص به رسمیت شناختن حاکمیت مغرب بر منطقه صحرای غربی و بسته سرمایه گذاری های گسترده در سودان صرف نظر کرده است.

چهارم : نهادهای مردمی در سطح گسترده ای در کشورهای امضا کننده توافقنامه های صلح ابراهیم با این امر اعلام مخالفت کرده اند. در واقع توافقنامه یاد شده تحت تاثیر فشارهای آمریکا و مشوق های مالی و سیاسی واشنگتن از جمله حذف نام سودان از فهرست کشورهای حامی تروریسم به امضا رسید اما در سودان تظاهرات گسترده ای علیه عادی سازی مناسبات میان خارطوم و تل اویو برگزار شد و سفیر اسراییل در کشور مغرب همچنان در هتل اقامت دارد زیرا در میان صاحبان املاک و مستغلات در این کشور کسی را نمی شود که منزلش را به او اجاره دهد تا در آن سکونت گزیده و یا آن را به مقر سفارت اسراییل تبدیل نماید.

پنجم : سودان و بحرین قطعنامه شورای حقوق بشر سازمان ملل را به تصویب رساندند. این قطعنامه خواستار انجام تحقیق بین المللی در خصوص جنایاتی شده که ارتش اسراییل در نبرد اخیر خود علیه نوار غزه مرتکب آنها شده است. این اقدام بحرین و سودان محافل دولتی اسراییل را به شدت شگفت زده و دچار شوک کرد.

ششم : روابط امارات و عربستان به عنوان مهم ترین کشورهای هوادار صلح با اسراییل دچار تنش شده است که اولی یعنی ابوظبی آن را به امضا رسانده و دومی یعنی ریاض در آستانه امضای چنین صلحی قرار داشت. همچنین ائتلاف میان آن دو در یمن و علیه قطر ، فروپاشیده است و بحرین در این میان سردرگم مانده و در انزوا قرار گرفته است و نمی داند که در چه سنگری موضع گیری کند .

هفتم : رئیس جمهور بایدن تصمیم گرفت تا تمام نیروهای آمریکایی را از افغانستان و هشت سامانه موشک های پاتریوت و سامانه تاد را از چهار کشور عربی یعنی عربستان ، اردن ، کویت و عراق خارج کند و نیروهای زمینی آمریکا و تجهیزات سنگین آنان را از پایگاه السیلیه قطر به اردن انتقال داد. این امر در راستای تمرکز یافتن آمریکا در منطقه شرق آسیا و رویارویی با قدرت فزاینده نظامی و اقتصادی چین انجام گرفت.

رای الیوم در پایان سرمقاله خود افزود: توافقنامه صلح ابراهیم در واقع "ثمره تلخ" به اصطلاح "معامله مسموم قرن" بود که متاسفانه برخی از دولت های عربی در دام دروغ های ترامپ و بنیامین نتانیاهو گرفتار شدند.

رای الیوم به پیروزی بزرگ تحقق یافته توسط گروه های مقاومت فلسطین در نبرد اخیر غزه و موفقیت چهار هزار موشک شلیک شده از سوی آنها در حمایت از مسجد الاقصی و از بین بردن آبروی گنبد آهنین اسراییل و ناکام ماندن آن در عمل اشاره و تاکید کرد: این پیروزی نقش بسزایی در سرنگون شدن صلح ابراهیم و توافقنامه های متعلق به آن ایفا کرد .

ایرنا

پربیننده ترین خبرها