اسراییلی ها در پس پرده بحران سد النهضه

اسراییلی ها در پس پرده بحران سد النهضه
سه شنبه 15 تير 1400 - 21:42

گفته شده است که مصر و سودان مخالفت قاطع خود با اعلام اتیوپی مبنی بر آغاز مرحله دوم آبگیری سد النهضه را اعلام کردند زیرا این امر نقض آشکار توافق اولیه میان این سه کشور در مارس 2015 است، اقدام اتیوپی همچنین قوانین بین المللی حاکم بر بهره برداری از آبهای فرامرزی را نقض می کند.

العالم ـ آفریقا

در مقابل اصرار و پافشاری اتیوپی، مصر و سودان به طور مشترک با آغاز مرحله دوم آبگیری سد النهضه مخالف کردند. سامح شکری وزیر خارجه مصر و مریم الصادق المهدی همتای سودانی اش بامداد امروز سه شنبه در دیداری در نیویورک به اقدام خطرناک اتیوپی اشاره کردند و افزودند که این امر بیانگر سوء نیت اتیوپی است که می خواهد این دو کشور را در مقابل یک عمل انجام شده قرار دهد. اتیوپی به پیامدهای منفی و خسارت های این دو کشور توجهی ندارد.

ادامه هماهنگی های مصر و سودان تا نشست شورای امنیت

دیدار شکری و الصادق المهدی در واقع ادامه هماهنگی ها و رایزنی ها میان این دو کشور درباره آخرین تحولات پرونده سد النهضه است و نیز در راستای آماده سازی برای نشست شورای امنیت است که قرار است روز پنجشنبه آتی بنا به درخواست سودان و مصر برگزار شود.

وزیر خارجه مصر و سودان، طبق بیانیه وزارت خارجه مصر، بر ضرورت ادامه تماس ها و رایزنی ها با کشورهای عضو شورای امنیت توافق کردند. تا آنها را به حمایت از موضوع مصر و سودان تشویق کنند تا به توافقی الزام آور در خصوص آب گیری سد النهضه دست یابند؛ توافقی که منافع سه کشور را حفظ کند و حقوق کشورهای مصب رودخانه نیل را تامین کند.

عنادورزی اتیوپی؛ آیا مرحله دوم آبگیری نوعی اعلام جنگ است؟

اتیوپی اصرار دارد که مرحله دوم آبگیری سد النهضه را آغاز کند؛ این در حالی است که مصر و سودان همچنان اصرار دارند که ابتدا به توافقی سه جانبه دست یابند تا سهم سالانه آنها از آب رودخانه نیل تامین گردد. روز گذشته وزارت آبیاری مصر پیامی از همتای اتیوپیایی خود مبنی بر آغاز مرحله دوم آبگیری سدالنهضه دریافت کرد؛ در پی آن رسانه های مصر هشدار دادند که اقدام اتیوپی گامی به سمت تشدید اوضاع و نوعی اعلام جنگ علیه مصر و سودان به شمار می آید.

وزارت آبیاری مصر در بیانیه ای با اعلام مخالفت قاهره با این اقدام، تاکید کرد که اقدام یک جانبه اتیوپی نقض آشکار و خطرناک توافق اولیه میان مصر و سودان و اتیوپی در سال 2015 به شمار می آید. وزارت آبیاری مصر بیانیه خود را به رییس شورای امنیت منتقل کرد تا در نشست شورای امنیت درباره سد النهضه در روز پنجشنبه اتی مطرح گردد.

چه کسی بر طبل جنگ می کوبد؟

رسانه های مصری بر این باورند که اتیوپی بر طبل جنگ می کوبد نه مصر و سودان که تا اخرین لحظه به دنبال یافتن راه حل دیپلماتیک هستند. فعالان رسانه ای مصر ابراز امیدواری کردند که اتیوپی از موضع خود قبل از نشست شورای امنیت عقب نشینی کند و بر این باورند که مصر و سودان نحوه برخورد با طرف اتیوپیایی را یاد گرفتند.

محمد غانم سخنگوی وزارت آبیاری مصر اظهار داشت که طرف اتیوپیایی بر مسدود کردن تمام راه های عقلانی اصرار دارد. این درحالی است که مصر درخصوص ضرورت توافق بر سر آبگیری سد النهضه کاملا روشن و شفاف عمل می کند. اقدامات اتیوپی بر تنش در منطقه خواهد افزود و امنیت و صلح جهانی را تهدید خواهد کرد.

احمد موسی فعال رسانه ای مصری تاکید کرد که اغاز مرحله آب گیری سد النهضه از سوی اتیوپی اقدامی تجاوزکارانه علیه مصر و سودان و نوعی اعلام جنگ است. نشات الدیهی فعال رسانه ای نیز تصریح کرد در صورتی که بحران سد النهضه از راه های مذاکره و فشار بین المللی حل نشود به نزاع مسلحانه تبدیل خواهد شد که تمام منطقه و جهان را درگیر خواهد کرد.

چه کسی از برانگیختن آتش مشکلات سود می برد؟

آمریکا و "اسراییل" در پس پرده تمام مشکلاتی هستند که کشورهای منطقه از آن رنج می کشند. بویژه که مساله آب برای رژیم اشغالگر بسیار حیاتی است تا آنجا که می توان تصور کرد که مساله آب یک نقطه ضعف دائمی برای رژیم صهیونیستی به شمار می آید که گریزی از آن ندارد مگر از طریق سلطه یافتن بر بخشی از رودخانه نیل و یا رودخانه فرات است.

"اسراییل" بارها تلاش کرد مصر را برای اجرای پروژه های انتقال آب نیل تا اراضی اشغالی از طریق سینا تحت فشار بگذارد و در سال 2002 نیز با ترکیه توافقی برای ورود آب آشامیدنی امضا کرد اما به مرحله اجرا نرسید. اینک حضور تل آویو در پرونده سد النهضه و مشارکت شرکت های اسراییلی در طرح های آتی از جمله صادرات انرژی برق از اتیوپی به رژیم اشغالگر امری قابل پیش بینی است.

عنادورزی اتیوپی حاکی از آن است که این کشور افریقایی خواهان حل این پرونده خواه در شورای امنیت و یا از هر طریق دیگری نیست. رژیم صهیونیستی پیش از این توافقنامه های متعددی در خصوص راه اندازی پروژه های آبی در دریاچه تانا میان سالهای 1990 و 1996 با اتیوپی امضا کرد. این رژیم می کوشد تا به سهمی از آبهای نیل دست یابد. این مساله در سفر بنیامین نتانیاهو نخست وزیر سابق رژیم صهیونیستی در سال 2016 کاملا نمود پیدا کرد. نتانیاهو بسیار روشن و آشکارا گفت که "اسراییل" به اتیوپی در بهبود و افزایش سهمش از آبهای نیل کمک خواهد کرد.

بنابراین نقش اسراییلی ها در پرونده سد النهضه در حالی علنی شدن است. برخی اطلاعات غیرموثق در سایتهای اسراییلی درسال 2019 درباره استقرار سامانه دفاع هوایی اسراییلی کوتاه برد از نوع سپایدر در اطراف سد النهضه منتشر شده است. پس از آن نقش اسراییلی ها از طریق اظهارات دینا مفتی سخنگوی وزیر خارجه اتیوپی برملا شد. او گفت که کشورش ممکن است انرژی برق و مازاد آب را به هر طرفی از جمله "اسراییل" بفروشد.

پربیننده ترین خبرها