عطوان: چرا اسرائیل از همگرایی الجزایر با ایران وحشت دارد؟

عطوان: چرا اسرائیل از همگرایی الجزایر با ایران وحشت دارد؟
شنبه 23 مرداد 1400 - 22:55

یک تحلیلگر برجسته جهان عرب تأکید کرد که الجزایر در حال نزدیک شدن به ایران است و همین مسئله، ترس صهیونیستها را به همراه داشته است.

العالم - جهان اسلام

رژیم صهیونیستی که اخیرا به عنوان عضو ناظر در اتحادیه آفریقا اضافه شده و این مسئله اعتراضات بسیاری را به همراه داشته است، نگران نزدیکی الجزایر به عنوان یکی از مهمترین معترضان حضور صهیونیستها در این اتحادیه و همگرایی این کشور با جمهوری اسلامی ایران است.

عبدالباری عطوان تحلیلگر مشهور جهان عرب و سردبیر روزنامه الکترونیکی رأی الیوم با انتشار یادداشتی در این روزنامه، به این مسئله پرداخت و نوشت، یائیر لاپید وزیر خارجه رژیم صهیونیستی به طرفهایی پیوسته است که به الجزایر حمله می‌کنند؛ به نحوی که در نشست خبری خود در رباط، نسبت به نقش الجزایر در منطقه ابراز نگرانی کرد.

عطوان تأکید کرد، ابراز نگرانی لاپید درباره همگرایی الجزایر با ایران، اوج وقاحت است؛ چرا که وی با این اظهار نظر قصد دارد سیاست خارجه الجزایر را تعیین و به این کشور گوشزد کند که به چه طرفی نزدیک شود یا دوری کند.

این تحلیلگر ادامه داد، لاپید برای الجزایر تعیین تکلیف می‌کند که این کشور باید منافع رژیم صهیونیستی را در صدر اولویتهای خود قرار دهد تا از خشم این رژیم در امان باشد؛ گویا الجزایر، مستعمره رژیم صهیونیستی که آن را از تل ‎آویو هدایت می‌کند.

عطوان خاطر نشان کرد: «اگر الجزایر با ایران که مواضع سیاسی، زرادخانه نظامی، بازوهای جهادی و نظامی و محور مقاومت تحت رهبری آن، تهدید موجودیتی برای رژیم صهیونیستی و زورگویی آن است، نزدیک نشود، بنابراین باید به چه طرفی نزدیک شود.

علل خشم اسرائیل از الجزایر

وی عوامل زیر را به عنوان علل خشم رژیم صهیونیستی از الجزایر عنوان کرد و نوشت:

نخست؛ خروج الجزایر از وضعیت ضعفی که در دوران عبدالعزیر بوتفلیقه با آن دست به گریبان بود و حرکت به سمت بهبود و بازپسگیری نقش پیشرو خود در منطقه خاورمیانه و آفریقا.

دوم؛ رهبری یک کمپین دیپلماتیک برای لغو عضویت رژیم صهیونیستی در اتحادیه آفریقا و اخراج آن از این قاره و پیروزی مهمی که این کشور در این مسیر به دست آورده است؛ به نحوی که در این زمینه، ۱۴ کشور آفریقایی به الجزایر پیوسته‌اند.

سوم؛ اصرار الجزایر به بازگشت سوریه به اتحادیه عرب و پس گرفتن کرسی خود و در نتیجه مشارکت در نشست آتی سران عرب که تا چند ماه دیگر در الجزایر برگزار خواهد شد.

چهارم؛ الجزایر ارتش قدرتمندی دارد که مجهز به سلاحهای پیشرفته‌ای مانند سوخو و سامانه پدافندی «اس-۴۰۰» روسیه است. افزون بر اینکه این کشور علیه رژیم صهیونیستی در سنگر مقاومت قرار دارد.

پنجم؛ بهبود وضعیت داخلی الجزایر، ایحای نهادهای اجرایی، قضایی و قانونگذاری، مبارزه با فساد و تلاش برای بازگرداندن داراییهای غارت شده ملت این کشور.

ششم؛ مقاومت در برابر تمامی فتنه‌های داخلی، نژادی و مذهبی و رسیدن به اتحاد ملی.

عطوان همچنین تأکید کرد، آنچه وزیر اسرائیلی از درک آن عاجر بوده، این است که الجزایر به هیچ عنوان از محور مقاومت خارج نشده بود و حضور آن در این محور، یک انتخاب درست است؛ زیرا این محور پیروزیهای بزرگی در نوار غزه، جنوب لبنان، یمن و ائتلاف اسرائیلی-آمریکایی به دست خواهد آورد.

وی همچنین خاطر نشان کرد؛ رژیم صهیونیستی امروز از موشکهای مقاومت هراس دارد و علنا به شکست سامانه گنبد آهنین اذعان می‌کند. خطرناکتر اینکه، آمریکا به عنوان بزرگترین حامی رژیم صهیونیستی، شکست بزرگی در افغانستان متحمل شده و در حال فرار از این کشور است. امروز شکست در افغانستان، و فردا در عراق، سوریه.

در همین ارتباط، آیت الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری اسلامی ایران 14 مرداد ماه جاری در دیدار "ایمن بن عبدالرحمن" نخست وزیر الجزایر، گفت: زنان و مردان الجزایر برای مردم ایران همواره یادآور اراده و روحیه ایستادگی و مقاومت در برابر نفوذ بیگانگان بوده و هستند.

رئیس جمهور با بیان اینکه ایران و الجزایر پس از پیروزی انقلاب اسلامی همواره روابط دوستانه و سازنده ای داشته اند، افزود: اولویت سیاست خارجی دولت سیزدهم گسترش روابط با همسایگان و کشورهای اسلامی است و لذا باید با تدوین برنامه ها و ساز و کارهای عملی به گسترش همه جانبه روابط در دوره پیش رو اهتمام کنیم.

رئیسی اظهار داشت: اراده جمهوری اسلامی ایران بر گسترش روابط با الجزایر است و ارتقای سطح روابط دوجانبه باید بستری برای تقویت روابط و همکاری های دو کشور در عرصه بین المللی باشد.

"ایمن بن عبدالرحمن" نخست وزیر الجزایر نیز در این دیدار با تشکر از ابراز لطف و علاقه رئیس جمهور کشورمان به ملت الجزایر تصریح کرد: الجزایر در راه مبارزه با استعمار بیش از ۱,۵ میلیون شهید داده و لذا سیاست خارجی ما بر دفاع از حق ملت های مظلوم بنا شده است.

نخست وزیر الجزایر خاطرنشان کرد: چالش امروز ما غلبه بر مشکلات اقتصادی بوده و تلاش برای توسعه روابط اقتصادی اساس علایق ما در گسترش روابط با جمهوری اسلامی ایران است.

پربیننده ترین خبرها