ناظران عراقی: افغانستان ارزش وجودی الحشد الشعبی را آشکار کرد

ناظران عراقی: افغانستان ارزش وجودی الحشد الشعبی را آشکار کرد
دوشنبه 25 مرداد 1400 - 14:05

اتفاقات دراماتیک افغانستان و بازگشت مجدد گروه طالبان به قدرت، باعث شده است که بسیاری از ناظران در عراق، افکار عمومی کشور خود را به اهمیت و ارزش وجودی الحشد الشعبی متوجه کنند.

العالم ـ عراق

بعد از اعلام سقوط کابل پایتخت افغانستان به دست طالبان، صاحبنظران عراقی یادداشت هایی در خصوص اهمیت وجودی الحشد الشعبی در کشور خود منتشر کرده اند و همزمان، شبکه های اجتماعی با موجی از دیدگاه های کاربران در حمایت از الحشد الشعبی مواجه شده است.

اغلب دیدگاه ها، حول این محور می چرخد که آمریکا قابل اعتماد نیست و تنها گزینه قابل اعتماد در عراق، الحشد الشعبی است که می تواند پشتیبانی مطمئن برای نیروهای مسلح عراقی باشد.

نماینده پارلمان: هیچ گزینه ای جز تمسک به الحشد الشعبی نداریم
عضو کمیسیون روابط خارجی در پارلمان عراق در نخستین واکنش به اتفاقات افغانستان در توئیتی نوشته است: «در سایه تحولات جدید و تغییرات منطقه ای و شکست آمریکا در افغانستان، ما به عنوان ملت عراق هیچ گزینه ای جزء تمسک به الحشد الشعبی نداریم.»

«نعیم العبودی» تاکید کرده است که باید با تمام آنچه در توان داریم از این عامل قدرت دفاع کنیم زیرا تنها گزینه راهبردی برای عراقی ها است.

عضو ائتلاف سیاسی – جهادی «الفتح» نیز تاکید کرد که سناریوی افغانستان در عراق به دلیل وجود نیروی قدرتمندی مثل الحشد الشعبی تکرار نمی شود.

«عدی الخدران» گفته است: سناریوی افغانستان، دستپخت آمریکا و هدفش ایجاد بی ثباتی در آسیای میانه و انتقال این بی ثباتی به خاورمیانه است که اساسا از تبعات افکار تندروانه القاعده و داعش رنج می برد.

وی تاکید است که با توجه به وجود نیروی الحشد الشعبی که یکی از استوانه های سامانه نیروهای مسلح عراق است، سناریوی افغانستان تکرار نخواهد شد.

وی تمامی فشارها در طول سال های گذشته از طرف آمریکا و متحدانش علیه الحشد الشعبی را به خاطر اطلاع آنها از توانمندی های این نیروی عقیدتی در رویارویی با گروه های تروریستی عنوان کرده است.

الخدران تاکید کرده است که آنچه در افغانستان رخ می دهد یک توطئه بین المللی است که آمریکا آن را مدیریت می کند اما عراق به خاطر وجود نیروی الحشد الشعبی و دیگر نیروهای مسلح عراقی از تبعات آن در امان خواهد ماند.

رییس فراکسیون الصادقون و هشدار درباره بازگشت بعثی ها
رییس فراکسیون «الصادقون» وابسته به گروه جهادی – سیاسی عصائب اهل الحق نیز در توئیتی خطاب به ملت عراق گفته است: «مردم عراق! به الحشد خود تمسک جویید و از آن دفاع کنید زیرا تنها گزینه در برابر نارو زدن های آمریکا است.»

«عدنان الفیحان» خاطر نشان کرد که آنچه در افغانستان رخ داد، تاکیدی است بر آنچه تاکنون گفته ایم؛ اینکه نمی توان به آمریکایی ها اعتماد کرد و هرکس نمی خواهد این سخن را باور کند، سرش را همچون شترمرغ در خاک فرو برد.

«عدنان الفیحان» هشدار داده است که آمریکا درصدد تحویل دادن مجدد عراق به بعثی ها است.

احتمال تحویل مجدد عراق به حزب منحله بعث و نه داعش همانند آنچه در ۲۰۱۴ اتفاق افتاد، از جمله دیدگاه هایی است که در عراق طرفداران نسبتا زیادی پیدا کرده است.

روزنامه نگار سرشناس عراقی نیز در یادداشتی با اشاره به طرح ها و نقشه های آمریکا در عراق از احتمال بازگرداندن بعثی ها به قدرت هشدار داده است.

«محمد عبدالجبار الشبوط» سردبیر سابق روزنامه دولتی «الصباح» نوشته است: «بازگشت طالبان بعد از ۲۰ سال، نگرانی هایی در عراق به دنبال داشته هرچند شرایط دو کشور با هم متفاوت است اما با توجه به شکنندگی اوضاع داخلی عراق و سست بودن زیرساخت های امنیتی و ناکامی دمکراسی مورد ادعا در جذب اعتمادی مردمی، تردیدهایی را به دنبال داشته و الزاما بحث خطر داعش مطرح نیست؛ ممکن است بازگشت بعثی ها به طور جدی مطرح باشد.»

وی ادامه داده است: نباید به این بسنده کرد که حزب منحله بعث تمام شد زیرا هنوز شخصیت های مختلف که می توانند این حزب را برگردانند در صحنه موجود هستند و احتمال دارد با پاره ای پشتیبانی ها، بار دیگر قدرت را به دست بگیرند.

ناظران عراقی: الحشد الشعبی تقویت شود
شخصیت سیاسی و عضو ائتلاف سیاسی – جهادی الفتح نیز در یادداشتی با اشاره به آنچه در افغانستان اتفاق افتاده، خواهان تقویت بیشتر نیروهای الحشد الشعبی برای حمایت و پشتیبانی از دیگر نیروهای مسلح عراق شده است.

«ایاد السماوی» در این یادداشت تحت عنوان «تجربه افغانستان پیش روی شما است» گفته است: «آنچه در افغانستان رخ می دهد بدون شک بر اوضاع امنیتی و نظامی در عراق، سوریه و عموم منطقه منعکس خواهد شد و همین امر ما را بر آن وا می دارد که توانمندی های نظامی و معنوی الحشد الشعبی را تقویت کنیم.»

وی تاکید کرده است که اگر قبلا تا ۱۰ درصد برخی تصور می کردند که عراق نیاز به الحشد الشعبی دارد بعد از اتفاقات افغانستان این ضرورت به صد درصد رسیده است و در کنار آن باید دیگر نیروهای مسلح عراقی نیز تقویت شوند.

السماوی بر ضرورت مهار آنهایی تاکید کرد که دم از انحلال الحشد الشعبی می زنند یا آنانی که خواهان خروج نیروهای الحشد الشعبی از استان های غربی (سنی نشین هم مرز با سوریه) به بهانه حمایت از این نیروی مردمی هستند.

«عبدالحسین الظالمی» دیگر فعال رسانه ای نیز در یادداشتی با عنوان «درس افغانستان» گفته است: نباید مرجعیت عالی دینی و الحشد الشعبی را ترک کنیم زیرا آنها عوامل امنیت و ثبات در کشور هستند.

وی اضافه کرده است: الحشد الشعبی تنها قدرت عراقی است که می تواند در برابر توطئه های بزرگ دشمنان مقاومت کند، پشتیبان مطمئن نیروهای مسلح عراقی و عامل روحیه دادن به آنها باشد.

«احمد عبدالساده» روزنامه نگار نزدیک به گروه های مقاومت در عراق نیز در توئیتی گفته است: آمریکا هرگز (در کشورهای تحت سلطه خود) ارتش های قوی نمی سازد تا همیشه در برابر زیاده خواهی هایش، خاضع و سرافکنده و آماده پذیرش شکست باشند و برای همین از وجود نیرویی مانند الحشد الشعبی در عراق ناراضی است.

به گفته وی، الحشد الشعبی چون در برابر آمریکا سرافکنده نیست و تن به زیاده خواهی ها نمی دهد و شکست را نمی پذیرد برای همین آمریکا از آن ناراضی است زیرا حسب خواست آمریکا شکل نگرفته است.

به گزارش ایرنا، بسیاری در عراق معتقدند که گرچه اتفاقات افغانستان دردآور است اما برای عراقی ها درس عبرت خوبی بوده تا ارزش توانمندی های ذاتی خود را درک کرده و از تکیه بر بیگانگان برای رسیدن به ثبات و آرامش، دست بردارند.

اتفاقات تاسف بار افغانستان به طرز گسترده ای، فضای مجازی و رسانه ای را به نفع نیروی مردمی الحشد الشعبی تحریک کرده و بسیاری این سوال را مطرح می کنند که اگر افغانستان نیروی الحشد الشعبی همانند عراق داشت، آیا باز هم طالبان قادر به بازگشت به قدرت بود؟

پربیننده ترین خبرها