اهداف پنهان آمریکا از خروج از افغانستان

اهداف پنهان آمریکا از خروج از افغانستان
چهارشنبه 27 مرداد 1400 - 10:06

گروه طالبان بدون هیچ درگیری و بدون شلیک حتی یک گلوله وارد کابل و کاخ ریاست‌جمهوری شد و تشکیل "امارت اسلامی" را اعلام و برای مقامات دولت افغانستان عفو عمومی صادر کرد و به روزنامه‌نگاران و زنان و همچنین جامعه جهانی اطمینان خاطر را داد که دست به هیچ اقدامی علیه هیچ طرفی نخواهد زد.

العالم- کشکول

آیا توافقی میان آمریکا و طالبان شکل گرفته و یا اینکه طالبان علیه ارتش اشغالگر آمریکا پیروز شده است؟ یا اینکه طرح و برنامه دیگری علیه افغانستان تدوین شده است؟

کاملا واضح است که آمریکا بر اساس داده‌های مشخص و منافع ملی خود تصمیم به عقب‌نشینی از افغانستان گرفت. آنچه عجیب بود نحوه عقب‌نشینی آن بود که حتی رژیم صهیونیستی را به ترس انداخته به گونه‌ای که مسئولان این رژیم از هرگونه اظهارنظر درباره این عقب‌نشینی و فروپاشی سریع دولت و ارتش افغانستان منع شده‌اند.

آمریکا از افغانستان تعمدانه هرج و مرج‌گونه خارج شد؛ زیرا خواهان افغانستانی آشفته و بحران‌زده است و درصدد آسیب رساندن به همسایگان این کشور است و با این عقب‌نشینی در وهله اول خواست این پیام را به کشورهای منطقه بدهد که شما بدون آمریکا دوام نمی‌آورید.

در مورد آنچه گفته شد که طرح و سناریوی آمریکا در افغانستان شکست خورد، این درست است؛ طرح استعماری آمریکا شکست خورده و عقب‌نشینی کرد. اما سخن گفتن در این مورد که آمریکا در تاسیس دولتی مردمی و دموکرات در آمریکا شکست خورده، کاملا اشتباه است؛ زیرا آمریکا در اصل چنین طرحی نداشت. آمریکا اصلا قصدی برای تاسیس ارتش ملی افغانستان نداشته که در آن شکست بخورد.

آمریکا کشوری را به خاطر ایجاد آزادی، دموکراسی و آگاهی اشغال نمی‌کند بلکه کشورها را با هدف نابود و ویران کردن و سرقت ثروت‎ هایشان اشغال می‌کرد. شعارهای آزادی و دموکراسی در واقع دروغ و بهانه‌ای برای توجیه این اشغالگر و توحش است که موید این مقوله، وضعیت فعلی عراق، لیبی و سوریه است که آمریکا آنجا را به ویرانی کشیده است.

آیا تا به حال از خود پرسیده‌اید که چرا عراق هنوز نیروگاه ندارد؟ سوالی که وزیر سابق برق در عراق به آن پاسخ داد. آیا می‌دانید او چه گفت؟! او دقیقا گفت: "آمریکا نمی‌پذیرد، ما از او می‌خواهیم در زمینه انرژی سرمایه‌گذاری کند ولی او نمی‌پذیرد. ما به چین می‌رویم و از آن درخواست می‌کنیم ولی آن تهدید و رد می‌کند. از غربی‌ها (این درخواست) را می‌کنیم ولی بدون هیچ توضیحی دست رد به سینه ما می‌زنند. از کشورهای عربی می‌خواهیم در پاسخ می‌گویند که آمریکا راضی نیست. تمام تاسیسات برق را آمریکا طی سال‌های اشغالگری منهدم کرده است و حتی زمانی‌که می‌خواست به داعش حمله کند زیرساخت‌ها را تخریب می‌کرد."

آمریکا در کشورهای تحت اشغال، هرج و مرج ایجاد می‌کند و سپس آنجا را ویران و آشفته و جنگ‌زده ترک می‌کند. خروج ارتش اشغالگر آمریکا از افغانستان تحولی مثبت یا "فرصتی" برای افغانی‌هاست تا از این فرصت به نحو احسن استفاده کرده و سر میز مذاکره بنشینند و برای تشکیل دولت وحدت ملی که نماینده نماینده همه باشد و بستر تاسیس ارتش ملی برای دفاع از کشور در مقابل اشغالگر را فراهم کند، توافق کنند.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها