رابطه طالبان با کشورهای همسایه چگونه خواهد بود ؟

رابطه طالبان با کشورهای همسایه  چگونه خواهد بود  ؟
پنج‌شنبه 28 مرداد 1400 - 18:26

برخی کارشناسان و ناظران معتقدند طالبان جدید  دارای دیگاه سیاسی جدیدی است و با واقعیت سیاسی جدید تعامل می کند و پیام های اطمینان بخشی به داخل و خارج فرستاده است.

العالمنظرکده

برخی ناظران سیاسی معتقدند جنبش طالبان برای بسیاری از دنبال کنندگان ناشناس بود اما مشخص شد این گروه که بخشی از آنها در جنوب پاکستان و بخشی از آنان نیز در شمال پاکستان هستند دارای دیدگاه سیاسی متفاوتی هستند.

آنان افزودند:کنفرانس مطبوعاتی ذبیح الله مجاهد سخنگوی طالبان تاکید دارد این جنبش به دنبال ایجاد سیاستی جدید و روابط با کشورهای خارجی و جامعه بین الملل و به ویژه با قبائل است و ساختار جدید افغانستان قبیله ای بوده و مرکز لویه جرگه همه قبائل و اقوام افغانستان را گرد هم می آورد.

این ناظران افزودند به دلیل ساختار قبیله ای افغانستان ،پشتون ها به تنهایی نمی توانند در افغانستان حکومت کنند مگر اینکه نقطه تلاقی برای همه این ساختار وجود داشته باشد.

این ناظران افزودند:طالبان امروز با پیام های اطمینان بخش به داخل و خارج انعطاف پذیری خود را نشان داده و دلیل آن نیز آزادی بیشتر زندانیان سیاسی افغانستان و درخواست ماندن کارفرمایان آمریکایی در افغانستان و بازگشت کارمندان و حفظ حقوق زنان را اعلام کرده است.

ناظران افزودند: طالبان در صدد نشان دادن تصویر متفاوتی از خود است و شعارهایش نیز نشان می دهد نسبت به گذشته تغییر کرده و درخصوص روابط با کشورهای همسایه باید استراتژی متفاوتی نسبت به گذشته دنبال کند.

این کارشناسان افزودند: چپگرایان افغانستان از جمله حزب کمونیست با اینکه طالبان به تنهایی حکومت کند مخالف هستند همانگونه که عدبالرشید دوستم گفته با حکومت طالبان و ایجاد امارت اسلای در افغانستان موافقت نخواهیم کرد و گروههای هوادار احمد شاه مسعود نیز با حکومت داری طالبان مخالف هستند.

این کارشناسان افزودند: در دوره اشرف غنی و دولت دست نشانده وی توسط امریکا ،گروههای تروریستی مانند منافقین که دارای پرونده تروریستی واضحی بودند، در پایگاه امریکایی بگرام علیه ایران فعالیت می کردند از اینرو طالبان می خواهد به کشورهای همسایه اطمینان دهد که از خاک افغانستان علیه امنیت و ثبات کشورهای همسایه استفاده نخواهد شد تا مواضع مثبت منطقه و بین المللی را جلب کند.

تحللیگران سیاسی تاکید کردند اختلافات داخلی افغانستان بدون شک بر کشورهای همسایه منعکس خواهد شد و این کشورها مستقیما با امنیت روسیه و استراتژی روسیه ارتباط دارند.

آنان افزودند:روسیه در صدد حمایت بیشتر رسانه ای و روحی از گروههای متمایل به جنبش طالبان برای تاثیر گذاری بر گروههای تندروی این جنبش است که روسیه از آنان بیمناک است .

آنان افزودند: هماهنگی ابتدایی میان کشورهای مجاور افغانستان به ویژه چین ،ایران ،روسیه و پاکستان وجود دارد و پیش بینی می شود نوعی تنش پس از از سر گیری روابط داخلی میان گروههای مختلف افغانستان به وجود بیاید.

آنان افزودند خروج این نیروهای آمریکایی با این شکل از افغانستان بعدها موجب خرسندی آمریکا می شود زیرا به مداخله این کشور در مسائل کشورهای همسایه افغانستان منجر می شود.

دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها