از "داعش خراسان" چه می دانید؟

از
سه شنبه 9 شهريور 1400 - 08:46

کارشناسان در امور گروه های تروریستی – پیرو تفکر وهابیت تکفیری سعودی - به اتفاق معتقدند گروه تروریستی موسوم به "گروه دولت اسلامی – ولایت خراسان" – که مسئولیت حمله انتحاری به فرودگاه کابل را پذیرفته است – در سال 2015 در افغانستان و پاکستان شکل گرفته است.

العالم - کشکول

این کارشناسان بر این عقیده اند که اندکی بعد از اعلام تشکیل گروه تروریستی داعش در عراق و سوریه در سال 2014 توسط ابوبکر البغدادی، تعدادی از سرکرده های گروه های مسلح از مناطق قبایلی پاکستان و افغانستان در نوار مرزی بین دو کشور در ژانویه 2015 دور هم جمع شده و با "حافظ سعید خان اورکزای" بیعت کردند. اندکی بعد ابوبکر البغدادی این گروه را به عنوان شاخه "داعش" در "ولایت خراسان" به رسمیت شناخت.

دیری نگذشت که افغان های سرخورده و کسانی که از جنبش طالبان جدا شده بودند، و افراطیون اوزبک به این گروه تروریستی پیوستند. اصطلاح خراسان بر منطقه ای قدیمی شامل بخش هایی از افغانستان کنونی، پاکستان، ایران و آسیای مرکزی اطلاق می شود.

گروه تروریستی داعش، شاخه "ولایت خراسان" را در سال 2015 به عنوان بازوی خود در افغانستان در منطقه کوهستانی اشین در ایالت ننگرهار در شرق این کشور تأسیس کرد و این منطقه به همراه منطقه کونار در مجاورت آن را تبدیل به پایگاه این گروه تروریستی کرد. این گروه تروریستی بارها در مناطق مختلف با طالبان درگیر شد.

بر اساس گزارش ژوییه شورای امنیت بین الملل، شمار عناصر "ولایت خراسان" بین 500 تا چند هزار نفر برآورد شده است؛ و این گروه تروریستی پیوسته سعی در عضوگیری از میان عناصر جداشده از طالبان داشته است.

"ولایت خراسان"، در سال های اخیر مسئولیت چندین حمله تروریستی را در افغانستان و پاکستان بر عهده گرفته است. این گروه همچنین دست به ذبح غیر نظامیان در مساجد، بیمارستان ها و اماکن عمومی زده است. این گروه تروریستی در آگوست 2019 مسئولیت حمله به جمعی از مسلمانان شیعه را در کابل که در حال برگزاری مراسم عروسی بودند بر عهده گرفت. در این حمله 91 نفر کشته شدند. همچنین در مه 2020 با حمله به بیمارستان زنان و زایمان در محله شیعه نشین کابل، 25 نفر از جمله 16 مادر و نوزاد را به قتل رساندند.

این گروه تروریستی در همه ولایت ها و مناطقی که حضور یافته اند، آثار عمیقی بر جای گذاشته اند. آنها هر جا که رسیدند، مردم را به رگبار بسته، سر آنها را قطع کردند یا آنها را شکنجه کردند و مین کار گذاشتند.

در مورد روابط این گروه با طالبان می توان گفت که از نظر عقیده و استراتژی با هم فرق می کنند و دیدگاه متفاوتی درباره جهاد دارند. گواه این مدعا این است که "داعش خراسان" در اطلاعیه های خود، طالبان را کافر توصیف کرده و به شدت از امضای توافقنامه بین این جنبش و واشنگتن در فوریه 2020 در دوحه انتقاد و آن را به عقب نشینی از مشی جهاد متهم کردند. گفتنی است طبق این توافقنامه، نیروهای آمریکایی و دیگر نیروهای خارجی موظف به خروج از افغانستان شدند.

کارشناسان دیدگاه های مختلفی درباره آینده "داعش خراسان" دارند. برخی معتقدند این گروه سعی دارند از فروپاشی دولت افغانستان استفاده کرده و با تشدید حملات تروریستی، جای پای خود را محکم کنند. به طوری که از اوایل ژانویه تا 11 آگوست بیش از 216 حمله تروریستی را صورت داده اند در حالی که در مدت مشابه در سال گذشته فقط 34 بار حمله کرده بودند. وضعیت کنونی افغانستان، باعث فعالتر شدن شاخه"داعش" در این منطقه می شود.

اما کارشناسان دیگر معتقدند که با توجه به حضور طالبان در افغانستان، این کشور بر خلاف سوریه و عراق، جولانگاه تروریست های داعشی نخواهد شد زیرا طالبان به تمام مناطقی که "داعش" امکان دسترسی دارد می توانند نفوذ کنند. به همین دلیل است که این گروه تروریستی با اینکه بیش از 5 سال است که در افغانستان اعلام وجود کرده است، اما فرصت انتشار پیدا نکرده است. طی سال های گذشته درگیری های خشونت باری بین "داعش خراسان" و جنبش طالبان در مناطق مختلفی از ننگرهار و دیگر مناطق رخ داده است.

کاملا روشن است که کارشناسانی که صحبت از رقابت بین گروه های تکفیری در افغانستان می کنند فراموش کرده اند که این قربانی این رقابت ملت افغانستان است که اسیر گروه هایی شده است که برخاسته از تفکر تروریستی و جنایتبار وهابیت تکفیری زیر نظر سازمان های جاسوسی چندین کشور از جمله آمریکا و عربستان هستند؛ کشورهایی که تلاش می کنند افغانستان را به کانون پرورش تروریسم علیه مخالفان و رقبای خود و تخریب وجهه دین مبین اسلام تبدیل کنند.

پربیننده ترین خبرها