نخست‌وزیر عراق: دربرگزاری اجلاس بغداد موفق بودیم

نخست‌وزیر عراق: دربرگزاری اجلاس بغداد موفق بودیم
سه شنبه 9 شهريور 1400 - 19:13

پس از پایان اجلاس دو روزه‌ بغداد، نخست‌وزیر عراق ضمن بیان اینکه صدای این اجلاس در منطقه و جهان پیچید، گفت که بغداد در برگزاری این کنفرانس موفق بوده است.

العالم - عراق

«مصطفی الکاظمی» نخست‌وزیر عراق، عصر امروز (سه‌شنبه)، در جلسه هیأت وزیران به برگزاری اجلاس بغداد پرداخت.

بر اساس گزارش خبرگزاری «ناس»، نخست‌وزیر عراق در جلسه امروز گفت: «ما در برگزاری اجلاس همکاری و شراکت بغداد موفق بودیم و صدای آن در داخل کشور، منطقه و جهان پیچید. هدف ما پیش از هر چیز در نظر گرفتن منافع عراق است و این به این معنا نیست [اقدامات ما] علیه برادران و دوستانمان در کشورهای عربی و منطقه خواهد بود بلکه طبق منافع مشترک عمل خواهیم کرد».

مصطفی الکاظمی ادامه داد: «عراق باید [به دوران گذشته] بازگردد به‌نحوی این بازگشت، متناسب با نام و تاریخ بزرگ این کشور باشد؛ تاریخی که مهد تمدن‌ها بود. سعی بر آن داشتیم که عراق خود امنیت، سیاست و اقتصادش را به دور از هرگونه مداخله کنترل کند زیرا تحت هیچ شرایطی نمی‌توان حکومت بر عراق را از سوی کشور دیگری پذیرفت. از طرفی، نمی‌توان عراق را از محیط پیرامون خود، منطقه و جهان، کنار زد و این چیزی است که ما با تحکیم روابط بر پایه احترام متقابل به حاکمیت‌‌ها درصدد آن هستیم».

الکاظمی افزود: «این عجیب نیست که میان گروه‌های سیاسی رقابت وجود داشته باشد، چیزی که عجیب و ناپسند است این است که این رقابت به عراق و مردم آن خدشه وارد کند. ما در ارتباط با کشورمان با کسی تعارف نمی‌کنیم فرقی هم نمی‌کند این اقدام چه بهایی داشته باشد. به‌رغم مداخلات سیاسی، ما در مسیر درست و باثبات به‌سوی مبارزه با فساد گام برمی‌داریم و پیشرفت‌های زیادی در این زمینه داشته‌ایم».

او در بخش دیگری به مسئله انتخابات عراق پرداخت و در این خصوص اظهار داشت: «بازگشت جریان صدر به انتخابات، یک گام خوب است و انتخابات را به جلو سوق می‌دهد. من از تمام کسانی‌که انتخابات را تحریم‌کرده‌اند می‌خواهم که بازگردند و در آن مشارکت کنند».

اجلاس دو روزه سران کشورهای همسایه عراق و برخی کشورهای عربی تحت عنوان «کنفرانس همکاری و شراکت بغداد» و با محوریت پرداختن به امنیت منطقه، روز شنبه، آغاز به کار کرد و پس از سخنرانی شماری از شرکت کنندگان، ادامه جلسه به ریاست مصطفی الکاظمی نخست وزیر عراق پشت درهای بسته برگزار شد.

«امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه، «عبدالفتاح السیسی» رئیس‌جمهور مصر، «تمیم بن حمد آل ثانی» امیر قطر، «عبدالله دوم» شاه اردن، «حسین امیر عبداللهیان» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، «صباح خالد الصباح» نخست‌وزیر کویت، «مولود چاووش اوغلو» وزیر امور خارجه ترکیه و «محمد بن راشد آل مکتوم» معاون رئیس امارات عربی متحده و «فیصل بن فرحان» وزیر خارجه سعودی از جمله شرکت کنندگان در این اجلاس بودند.

با آنکه از این اجلاس با عنوان نشست همسایگان عراق یاد می‌شود؛ اما سوریه دعوتی از عراق برای مشارکت در این نشست دریافت نکرد.

«فؤاد حسین» وزیر امور خارجه عراق پیش از برگزاری اجلاس مذکور علت دعوت نشدن سوریه را اختلاف میان کشورها توصیف کرد و در عین حال گفت که بغداد هیچ گاه روابط خود را با دمشق قطع نکرده است.

فارس

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها