فارغ التحصیلی نخستین گروه از نظامیان زن سعودی؛ آیا ننگ حقوق بشر عربستان را می زداید؟!

فارغ التحصیلی نخستین گروه از نظامیان زن سعودی؛ آیا ننگ حقوق بشر عربستان را می زداید؟!
پنج‌شنبه 11 شهريور 1400 - 20:45

زندان های سلمان بن عبدالعزیز پادشاه عربستان و ولیعهد این کشور آکنده از زندانیان سیاسی اعم از مبلغان و فعالان حقوق بشر و فعالان زن است؛ این در حالی است که مردم عربستان مشغول مراسم فارغ التحصیلی نخسین دسته از نظامیان زن تحت پوشش آزادی زنان و اصلاحات ادعایی چشم انداز 2030 می باشند.

العالم ـ کشکول

ویدئوی وزارت دفاع عربستان از فارغ التحصیلی نخستین گروه از زنان در ارتش عربستان بحث و جدل بسیاری در شبکه های اجتماعی میان موافقان و مخالفان در جامعه محافظه کار عربستان به راه انداخت. فعالان حقوق بشر اما اتفاق نظر دارند که هدف از این تبلیغات رسانه ای درباره فارغ التحصیلی نظامیان زن، ترمیم چهره نظام عربستان است با توجه به آنکه بسیاری از فعالان زن در زندانها بسر می برند. لجین الهذلول معروف ترین این زندانیان است که اخیرا آزاد شد. جنایت قتل جمال خاشقچی نیز در سطح جهان معروف است. این روزنامه نگار سعودی در کنسولگری کشورش در استانبول در سال 2018 کشته شد و جسدش با اره قطعه قطع گشت و این علاوه بر فاجعه جنگ یمن که تا به امروز همچنان ادامه دارد.

در طول دوران حکومت خاندان سعود محروم کردن زنان از کمترین حقوق خود در این کشور کاملا امری مشهود بود. با آمدن بن سلمان و طرح موسوم به چشم انداز 2030، ولیعهد از برخی حقوق زنان مانند رانندگی و سفر بدون محرم سخن گفت. اما او در مقابل تمام کسانی که از آزادی بیان سخن گفتند حتی زنانی مانند لجین الهذلول که از حق رانندگی زنان سخن می گفتند، به زندان افکند. نظام سعودی الهذلول را حتی از جیمز باند خطرناکتر دانست. این سخن را عادل جبیر در سال گذشته مطرح کرد.

نظام عربستان حتی کودکان را به سبب مشارکت در تجمعات و فعالیتهای مرتبط با آزادی ها و حقوق بشر به زندان افکند و آنها را محاکمه و شماری دیگر را اعدام کرد. نظام سعودی حتی با وقاحت عنوان کرد که علت اعدام آنها مخالفت با ولی امر یعنی ملک سلمان و پسرش است و از گفتن آن شرمسار نشد.

خاشقچی یکی از هزاران نفری است که نظام عربستان سعودی آنها را قطعه قطعه کرد. خاشقچی از حامیان نظام بود اما در برخی دیدگاه ها با آن اختلاف نظر داشت. حال چه برسد به کسانی که خواهان آزادی بیان و یا انتخابات و یا پارلمان هستند. مساله خاشقچی در سطح جهان معروف گشت؛ زیرا در استانبول کشته شد. اهالی قطیف و احساء که فرزندانشان اعدام می شوند و اهالی العوامیه که خانه هایشان تخریب شده و کودکانشان از صدای گلوله و بمباران همواره دچار ترس و وحشت می شوند، را نیز نباید از یاد برد. و این علاوه بر فعالانی که در زندان های تاریک بن سلمان در شرایطی غیرانسانی زیر شکنجه بسر می برند، کودکان یمن که هر سه دقیقه یکی از آنها به سبب محاصره ائتلاف متجاوز امریکایی سعودی می میرند، و یا کودکان یمنی که بر اثر بمباران مدارس کشته می شوند. و خانه های یمنی ها که بر سر آنها ویران می شود و کارگران یمنی که از عربستان به بیرون رانده شدند و بسیاری موارد دیگر...

بسیار مضحک است که یک حاکم همواره درباره اعطای حقوق خدادای بر سر مردم منت بگذارد و آن را یک تحول و یک دستاورد حقوقی قلمداد کند همانگونه که رسانه های سعودی و غرب می کوشند آن را به تصویر بکشند؛ اما در سایه حکومت بن سلمان همه چیز مضحک و خنده دار است؟

پربیننده ترین خبرها