حکومت طالبان و چالش های پیش رو

حکومت طالبان و چالش های پیش رو
يکشنبه 14 شهريور 1400 - 14:49

کارشناسان و ناظران بر این باورند که آمریکا تلاش می کند با آشفته کردن اوضاع افغانستان، مانع از ایجاد روابط باثبات طالبان با چین، روسیه و ایران شود.

العالم- نظرکده

کارشناسان سیاسی احتمال می دهند طالبان حکومتی در افغانستان تاسیس کند که هدف آن راضی کردن مردم و آمریکا باشد. به عقیده آنها این حکومت با حمایت مالی و نظامی ترکیه و حمایت مالی قطر فعالیت خواهد کرد.

این کارشناسان می گویند که سلاح هایی آمریکایی از جمله ضدهوایی سطح به هوا در نقاط استراتژیک افغانستان رها شده و کسی جز متحدان نزدیک آمریکا قادر به استفاده از آنها نیست.

کارشناسان سیاسی تاکید می کنند که توافق نظامی محرمانه ای میان پنتاگون و ناتو برای حفاظت از تاسیسات حیاتی مهم برای غرب صورت گرفته است. این تاسیسات شامل معادن و منابع نفت و گاز می شود و ترکیه نقشی اساسی در حمایت امنیتی و نظامی از آنها خواهد داشت که البته با حمایت مالی قطر انجام خواهد شد.

کارشناسان بر این باورند که آمریکا با همکاری قطر تلاش می کند تا برای جلوگیری از تمایل طالبان به سوی چین، ایران و روسیه به این گروه فشار بیاورد. آنها تاکید می کنند که طبیعتا آمریکا 20 سال تلاش نکرده تا افغانستان را در اختیار چین و ایران قرار دهد.

پژوهشگران روابط بین الملل ضمن اشاره به نیت طالبان برای ایجاد حکومتی مستقل و بدون وابستگی به غرب، تاکید می کنند که حضور ترکیه و قطر در افغانستان فارغ از حضور 20 ساله آمریکا در این کشور نیست و با آن ارتباط مستقیمی دارد.

پژوهشگران بر این باورند که ادعای طالبان مبنی بر اینکه چین را بزرگ ترین شریک خود در آینده دانسته اند، خلاف واقع است، زیرا آمریکا با خروج از افغانستان راه رسیدن این کشور به چین را ناهموار و دشوار کرده است. این امر نشان می دهد که آمریکا افغانستان را به عنوان ابزار خود برای مقابله با چین قرار داده است.

کارشناسان مسائل بین المللی معتقدند که مواضع مثبت چین و ایران نسبت به طالبان، آمریکا را دچار وحشت کرده و آن را از ثبات احتمالی افغانستان ترسانده است. به همین دلیل به صورتی ناگهانی از افغانستان خارج شد تا این کشور را دچار هرج و مرج و آشفتگی کرده و در نتیجه، از نزدیک شدن افغانستان به چین جلوگیری کند.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها