موازنه بازدارندگی هفتم؛ آیا سعودی ها سر عقل می آیند؟

موازنه بازدارندگی هفتم؛ آیا سعودی ها سر عقل می آیند؟
يکشنبه 14 شهريور 1400 - 19:43

در راستای مقابله با جنایت های مداوم ائتلاف متجاوز سعودی علیه یمن به رغم تمام درخواست ها برای آتش بس، روز یکشنبه بیش از 16 موشک بالستیک و پهپاد یمنی تاسیسات حیاتی و پایگاه های نظامی در عمق خاک سعودی را هدف گرفتند.

العالم ـ یمن

عملیات یمنی ها راس التنوره در منطقه الدمام واقع در شرق عربستان را با 8 پهپاد از نوع صماد 3 و یک موشک بالستیک از نوع ذوالفقار را هدف گرفت. همچنین تاسیسات آرامکو در مناطق جده و جیزان و نجران را با 5 موشک بالستیک از نوع بدر و دو پهپاد از نوع صماد 3 را هدف گرفتند.

این عملیات را یمنی ها عملیات موازنه بازدارندگی هفتم نامیدند. یمنی ها بر عزم و اراده و توان خود برای مقابله با تجاوزگری های مداوم ائتلاف سعودی به رغم تمام درخواست های بین المللی برای توقف این جنگ تاکید کردند. جنگی که سعودی ها هیچ نتایج ملموسی برای آن محقق نکردند. عملیات یمنی ها در واقع حق مشروع آنها برای دفاع از خود و پاسخی به جنایتهای متجاوزان است.

7 سال جنگ وحشیانه ای که محمد بن سلمان ولیعهد سعودی آن را هدایت کرد و گمان می کرد که فقط چند روز ادامه خواهد داشت و پس از پیروزی در آن خود را فرمانده مقتدر خواهد نامید، در واقع به جز هدر دادن پول عربستان و هدر دادن ثروت و منابع این کشور هیچ نتیجه ای قابل ذکری نداشته است.

عملیات بازدارندگی از آگوست 2019 آغاز شد، در همان سال دو عملیات عمق خاک عربستان را هدف قرار داد؛ پس از آن عملیات بازدارندگی سوم و چهارم در سال 2020 صورت گرفت. سپس نیروهای یمنی عمق خاک سعودی را در ماه های فوریه و مارس هدف گرفتند. این عملیات اخیر نیز عزم و اراده و قدرت یمنی ها را به اثبات رساند.

در واقع این عملیات از دقت بالایی در تعیین اهداف و کیفیت سلاح های بکار رفته برخوردار است. ناظران امور یمن و عربستان تاکید می کنند که هر یک از عملیات بازدارندگی در واقع از عملیات پیشین خود قوی تر و دقیق تر است و تاثیر آن بر عربستان بیشتر و دردناک تر است. آنچه که تمام این عملیات را از یکدیگر متمایز می کند، آن است که سستی و ضعف دفاع هوایی عربستان را برملا می کند.

حال آیا عربستان سر عقل خواهد آمد یا آنکه شاهد عملیات بازدارندگی هشتم و نهم و.. خواهیم بود؟ و آیا عربستان برای تحمل عواقب این عملیات بازدارندگی آماده خواهد بود؟

پربیننده ترین خبرها