سخنگوی هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی:

جمهوری اسلامی اشراف کامل به تحولات افغانستان دارد

جمهوری اسلامی اشراف کامل به تحولات افغانستان دارد
سه شنبه 16 شهريور 1400 - 13:10

سخنگوی هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه جمهوری اسلامی اشراف کامل به تحولات افغانستان دارد، گفت: موضوع افغانستان از جوانب مختلف برای ایران قابل اهمیت است و به لحاظ پیوندی دو ملت ایران و افغانستان، نمی‌توانیم نسبت به این تحولات بی‌تفاوت باشیم.

العالم - ایران

به گزارش روز سه شنبه خبرنگار پارلمانی ایرنا سید نظام الدین موسوی در نشستی خبری درباره جلسه غیر علنی امروز مجلس که با حضور فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی برگزار شد،گفت: با توجه به تحولات افغانستان و خروج غیرمسئولانه آمریکایی‌ها از این کشور،و با توجه به تاثیر این تحولات بر روابط ایران و افغانستان، جلسه غیر علنی با حضور سردار اسماعیل قاآنی برگزار و موضوعاتی مختلف در این نشست مطرح شد.

وی گفت: در این جلسه سردار قاآنی مطالب دقیق، مستند و قوی در مورد افغانستان بیان کردند و تعدادی از نمایندگان هم دیدگاه‌های خود را مطرح کردند.

سخنگوی هیات رییسه مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: آنچه در فحوای سخنان فرمانده سپاه قدس مطرح شد این بود که در درجه اول همان طور که رهبر انقلاب فرمودند ایران تحولات افغانستان را به طور دقیق رصد می‌کند و موضوع افغانستان از جوانب مختلف برای ما مهم است.

نماینده مردم تهران با بیان اینکه دیدگاه مردم افغانستان برای فردای کشورشان برای جمهوری اسلامی مهم است، گفت: براساس گزارش‌هایی که از سایر دستگاه‌های مرتبط با سیاست خارجی ارائه شده، مشخص است که جمهوری اسلامی ایران کاملا بر مسائل افغانستان اشراف کامل دارد.

دستگاه‌های مسئول غافلگیر نشدند

وی خاطرنشان کرد: با توجه به روابطی که میان دو کشور وجود دارد توجه لازم به این تحولات را داریم و اینگونه نیست که دستگاه‌های سیاست خارجی، امنیتی و دفاعی ما نسبت به تحولات کنونی غافلگیر شده باشد.

سخنگوی هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تحولات و مسائل امروز افغانستان سابقه بیش از ۲۰ ساله دارد، گفت: زمانی این کشور به واسطه اشغال آمریکایی‌ها به سمت و سویی پیش رفت و آنچه امروز شاهد هستیم موضوعی است که از پنج یا شش سال پیش آغاز شده است و در این مدت این حوزه، در کش و قوس‌های سیاسی و نظامی بوده و اکنون به این نقطه رسیده است.

موسوی تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران هم از منظر دیپلماتیک و هم دفاعی آمادگی لازم را برای مواجه با تحولات و اتفاقات افغانستان دارد و تلاش شده منافع مردم افغانستان و منافع مردم ایران تا حد زیادی در این تحولات مورد توجه قرار گیرد.

وی اظهار کرد: زمانی که مشخص شد آمریکایی‌ها در افغانستان دچار ضعف شده و در اداره امور دچار مشکل هستند گروه طالبان از مدت‌ها قبل روند کار خود را برای تصرف مناطق مختلف آغاز کرده بودند.

سخنگوی هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: دستگاه‌های دیپلماسی و سایر نهادهای ما در این ایام برای رصد تحولات افغانستان فعال شده‌اند زیرا امنیت مردم افغانستان برای ما دارای اهمیت است وجلسات بین‌الافغانی‌ هم از سوی ایران در تهران برگزار شد. مسئولین وقت و طالبان از این ابتکار عمل استقبال کردند و در تهران حاضر شدند. این جلسات نتایج خوبی هم داشت. اگر این جلسات ادامه پیدا می‌کرد شاید برخی مسائل اخیر افغانستان به سمت و سوی دیگری سوق پیدا می‌کرد.

آمریکایی‌ها مانع ادامه ابتکار عمل ایران شدند

موسوی اظهار کرد: آمریکایی‌ها بر دولت افغانستان فشار وارد کردند و مانع ادامه ابتکار عمل جمهوری اسلامی ایران و ادامه مذاکرات شدند. برهمین اساس تحولات به سوی تحولات میدانی پیش رفت و در پایان شاهد سقوط دولت جدید بودیم.

وی ادامه داد: دستگاه‌های امنیتی – دفاعی و دیپلماتیک ما آمادگی کامل در مورد تحولات افغانستان را دارند و تلاش براین است که علاوه بر توجه به رای و دیدگاه مردم افغانستان، امنیت و منافع ایران و ثبات مرزهای ما کاملا مورد توجه باشد. همان طور که در این مدت شاهد بودیم هیچ تعرضی به مرزهای ایران نشد. بعد از این اتفاقات هم ابتکار عمل جمهوری اسلامی ایران برای تامین منافع مردم افغانستان و مردم ایران با روابط حسنه میان دو کشور ادامه خواهد داشت.

سخنگوی هیات رییسه مجلس اضافه کرد: آنچه در این حوزه مغفول مانده نقش مخرب آمریکایی‌ها در مسائل افغانستان است. باید توجه کنیم که آمریکایی‌ها نقش غیرسازنده‌ای در افغانستان داشتند و به بهانه‌های مختلف این کشور را ۲۰ سال اشغال کردند. آنها به عنوان یک قدرت مداخله‌گر وارد افغانستان شدند و روح امید و مقاومت را در مردم افغانستان از بین بردند وعده‌هایشان را عملی نکردند و در پایان هم شاهد فرار مفتضحانه و غیرمسئولانه آنها بودیم.

برای ایران مهم نظر مردم افغانستان است/ با گروهی که بر افغانستان غلبه کرده در تماس هستیم

موسوی ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران به حوزه افغانستان اشراف کامل دارد و به صورت فعال با گروهی که اکنون در این کشور غلبه پیدا کرده در تماس است و تلاش دارد منافع ملت ایران و مردم افغانستان تامین شود.

سخنگوی هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا در مورد سیاست خارجی ایران در مورد آینده تحولات افغانستان گفت: برای جمهوری اسلامی ایران نظر و رای مردم افغانستان مهم است. هر آنچه مردم افغانستان بپذیرند برای جمهوری اسلامی ایران مورد احترام بوده و از این روند دفاع می‌کند.

ایرنا

پربیننده ترین خبرها