عقب نشینی امریکا از افغانستان ؛ کاهش قدرت یا عقب نشینی تاکتیکی!

عقب نشینی امریکا از افغانستان ؛ کاهش قدرت یا عقب نشینی تاکتیکی!
شنبه 20 شهريور 1400 - 12:41

به گفته ناظران، خروج آشوب زده آمریکا از افغانستان، به ظاهر در جهت محدود کردن حوزه فعالیت نیروی نظامی آمریکا و عقب نشینی تاکتیکی از مواضعی است، و این نقشه توسط نهادهای امنیتی آمریکا طرح ریزی شده و در پی آن عملیاتی جهت پیشروی حساب شده صورت خواهد گرفت که هیچ کس از مختصات آن باخبر نیست، به ویژه آن که اگر از سوی نهادهای امنیتی آمریکایی طرح ریزی شده باشد.

العالم نظرکده

تحلیلگران سیاسی براین باورند که عراق دو بار از اشغالگری امریکا ضربه خورد؛ یک بار وقتی که وزارت امور خارجه امریکا مدعی شد که تماس هایی بین تشکیلات بن لادن و یکی از شخصیت های عراقی وجود دارد و از آن به عنوان سندی برای دخالت امریکا و اشغال عراق و براندازی نظام صدام درسال 2003 استفاده شد و دیگری، متهم کردن عراق به دارا بودن سلاح های کشتار جمعی.

به گفته تحلیلگران، عراق آشکارا در برابر اشغالگران امریکایی ایستادگی کرده و این مساله، اشغالگران را به تغییر طرح های خود واداشته است، وروی کار آوردن گروه وهابی داعش و دیگر گروه های وابسته بود در سوریه و عراق ، سنگ بنایی برای اجرای طرح های امریکا دراین کشورها بود.

تحلیلگران براین باورند که ساختار واقعی استراتژی امریکا در عراق از طریق این گروه های تروریستی مشخص می شود که ویرانی و کشتار را درعراق به راه انداختند.

کارشناسان می گویند که بعد از گذشت سال ها از حملات یازده سپتامبر، گزارش ها ثابت کرده که این حملات به طور مستقیم، توسط سازمان جاسوسی امریکا برنامه ریزی و اجرا شده است و همه گزارش های قبلی درباره دست داشتن القاعده دراین حملات، به منظور اشغالگری برنامه ریزی شده امریکا بوده است.

به گفته آنان، اگر حملات یازده سپتامبر نبود، امریکا نمی توانست کشورهای اسلامی را به روشی که می خواست، اشغال کند.

کارشناسان گفته اند که امریکایی ها بعد از این حادثه، برای حمله به جهان اسلام و برخی کشورهای دیگر و اشغال افغانستان و عراق برنامه ریزی می کردند.

آن ها افزودند که امریکایی ها گمان می کردند که با سلطه نظامی به خواسته های خود دست خواهند یافت، اما با گذشت بیست سال از طرح های منحوس آمریکا و اشغال افغنستان، شاهد شکست های امریکا درهرمرحله بودیم.

به گفته کارشناسان دیگر، هیلاری کیلنتون اذعان کرده که سیاست های امریکا باعث بوجود آمدن گروه های تروریستی مانند القاعده و داعش در افغانستان و عراق شده است.

به اعتقاد کارشناسان، ملت امریکا عقب نشینی امریکا از افغانستان را امری منفی تلقی می کنند. آن ها با اشاره به تصمیم جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا برای سخنرانی در روز 11 سپتامبر با این مضمون که امریکا به اهداف خود در افغانستان رسیده وبعد از 20 سال از آنجا عقب نشینی کرده است، گفتند که طریقه عقب نشینی بروی تاثیر منفی گذاشته است.

به گفته آنان، بایدن، سخنرانی خود را به صورت مستقیم ایراد نخواهند کرد بلکه سخنرانی وی ضبط شده خواهد بود و این مساله، بیانگر ضعف و وضعیت خفت باری است که بایدن از آن رنج می برد و این به عنوان یک نقطه منفی برای او در نظر جمهوری خواهان ثبت خواهد شد.

پربیننده ترین خبرها