تدابیر فوق العاده قیس سعید؛ تونس همچنان ناآرام و ملتهب

تدابیر فوق العاده قیس سعید؛ تونس همچنان ناآرام و ملتهب
پنج‌شنبه 25 شهريور 1400 - 17:32

پس از آنکه رییس جمهور تونس با اتخاذ تدابیر فوق العاده حدود 10 تن از وزرا و مسئولان ارشد را برکنار کرد، فقط عده کمی در دولت پیشین باقی ماندند؛ هرچند که ممکن است سرنوشت این عده نیز مانند دیگر مسئولان باشد.

العالم ـ تونس

قیس سعید هنوز هویت نخست وزیر آتی را اعلام نکرده است؛ این در حالی است که مردم تونس همچنان در انتظار تحولات جدید هستند و امیدوارند که این تحولات مثبت و سازنده باشد بویژه که دوره ای بسیار سخت و دشوار پشت سرگذاشته اند.

مخالفان قیس سعید می گویند که تاخیر در تشکیل دولت بیانگر آن است که رییس جمهور یک چشم انداز روشن ندارد؛ او موازنه قدرت را یک شبه با تدابیر جسورانه تغییر داد.

احزاب هوادار قیس سعید که از تصمیمات رییس جمهور حمایت می کردند، امروز دیگر چندان حمایتی از او نمی کنند؛ بلکه از قیس سعید می خواهند تا هرچه سریعتر دولت تشکیل شود و انتخابات زودهنگام برگزار گردد تا تونس از این بحران خارج شود.

ناظران امور آفریقا بر این عقیده اند که دولت فعلی گرفتار بحران های سیاسی است، و نمی تواند خلا موجود در تونس را پر کند. قیس سعید می بایست حداقل دولتی کوچک با اختیاراتی محدود برای نجات اوضاع اقتصادی کشور تشکیل دهد تا در عین حال زمینه برای انتخابات زودهنگام نیز فراهم گردد.

احزاب سیاسی و نهادهای حقوق بشر تونس با صدور بیانیه هایی از قیس سعید می خواهند تا به تدابیر خود که خلا سیاسی و اقتصادی در کشور ایجاد کرده اند، پایان دهد.

ناظران امور تونس تاکید کردند که بیانیه های احزاب و نهادهای حقوق بشر بسیار شدید اللحن بوده اند؛ از سوی دیگر برخی خواهان برگزاری تظاهرات و تجمعات اعتراض آمیز به تدابیر قیس سعید شدند.

احزاب و نهادهای حقوق بشر تونس در بیانیه های خود خواستار تسریع در تشکیل دولت جدید و عمل به قانون اساسی شدند. آنها تاکید کردند که نباید مشروعیت قانون اساسی زیرپاگذاشته شود و یا آنکه عمل به قانون اساسی به حالت تعلیق درآید.

در حالی که مردم تونس در انتظار تعیین نخست وزیر جدید هستند، قیس سعید همچنان به برکناری شماری از وزرا و مسئولان ارشد ادامه می دهد که این مساله اوضاع سیاسی تونس را هرچه بیشتر مبهم می سازد.

پربیننده ترین خبرها