تظاهرات هواداران و مخالفان تدابیر رییس جمهور تونس

تظاهرات هواداران و مخالفان تدابیر رییس جمهور تونس
شنبه 27 شهريور 1400 - 18:20

خبرنگار العام در تونس گزارش داد که هواداران و مخالفان تدابیر قیس سعید رییس جمهور تونس امروز شنبه تظاهرات کردند؛ این در حالی است که برخی دیگر رییس جمهور تونس را به تشدید بحران کشور متهم کردند.

العالم ـ تونس

صدها تونسی ظهر امروز شنبه در خیابان حبیب بورقیبه در پایتخت کشور تجمع کردند، تظاهرکنندگان خواستار عمل به قانون اساسی و نیز به جریان انداختن نهادهای قانون اساسی و در راس آنها پارلمان شدند.

قیس سعید در تاریخ 25 جولای گذشته پس از اتخاذ تدابیر فوق العاده فعالیت پارلمان را به تعلیق درآورد.

معترضان در شعارهای خود بر حفظ دستاوردهای انقلاب تونس بویژه آزادی ها تاکید کردند. آنها می گویند که با پیگرد امنیتی و قضایی ـ نظامی برخی مخالفان رییس جمهور، اینک مساله آزادی ها در تونس در معرض خطر قرار گرفته است.

این اعتراضات که بزرگترین اعتراضات از زمان تدابیر قیس سعید به شمار می آید، پس ازدرخواست فعالان تونسی برای اعتراض به آنچه که آن را کودتا علیه نهادهای مشروع و علیه قانون اساسی کشور توصیف کردند، صورت گرفت.

تظاهرکنندگان قیس سعید را به تعطیل کردن نهادهای دولتی و کشاندن کشور به سمت سرنوشتی نامعلوم متهم کردند.

خبرنگار العالم اما گزارش داد که طیف گسترده ای از مردم تونس در هواداری از قیس سعید به خیابان ها آمده بودند و او را فردی سالم و صادق و مردمی توصیف کردند. در واقع این تظاهرات برای اعمال فشار علیه دولت به منظور انجام تدابیری واقعی برای حل مشکلات کشور برگزار شده است.

منیره شریفی گفت: اینک خیابان حبیب بورقیبه به دو بخش تقسیم شده است. مخالفان قیس سعید در بخشی از خیابان تجمع کردند و بخش دیگری از خیابان در اختیار هواداران رییس جمهور است که حمایت خود را از رییس حمهور و تصمیماتش در به تعلیق درآوردن کار دولت و پارلمان اعلام میکنند.

وی افزود: نیروهای امنیتی تلاش می کنند تا دو گروه را از یکدیگر جدا کنند و مانع وقوع هرگونه درگیری میان دو طرف شوند. مخالفان رییس جمهور خواهان پایبندی به قانون اساسی و برکناری او هستند زیرا بر این عقیده اند که قیس سعید باعث تشدید بحران سیاسی کشور شده است.

خبرنگار العالم تاکید کرد: درخواست های صریح و روشنی از سوی احزاب تونس مانند حزب النهضه در این تظاهرات به چشم نمی خورد. اما برخی شخصیت ها در شبکه های اجتماعی خواهان برگزاری تظاهرات و تجمع گسترده مردم شدند، در هر صورت اثر و نشانه های حزبی در تظاهرات دیده نمی شود؛ اما برخی شخصیت های معروف وابسته به حزب النهضه در میان تظاهرکنندگان حضور داشتند.

محمد بوعوده، تحلیلگر سیاسی در تونس در گفتگو با شبکه العالم گفت: رییس جمهور همچنان به دنبال کسی است که سیاست های خود را بدون هیچ بحث و جدلی اجرا کند.

وی افزود: به نظر نمی رسد که قیس سعید رئیس جمهور در اجرای وعده های خود با توجه به نظام پارلمانی ضعیف که زمینه ساز فساد در کشور شده است ، عجله داشته باشد.

بوعوده خاطرنشان کرد: مردم پس از دوماه همچنان منتظر هستند که دولت به وعده هایش عمل کند.

یحیی محمد تحلیلگر سیاسی گفت: ما بر این عقیده ایم که دوره آتی بسیار دشوار خواهد بود زیرا نیروهای سیاسی کشور امروز در حالت اختلاف و منازعه هستند و ما می خواهیم به طبقه سیاسی کشور و بویژه قیس سعید بگوییم که اگر تدابیری واقعی وجود دارد باید هرچه سریعتر آنها را عملی کرد.

عادل العلمی فعال سیاسی گفت: امنیت ما و اقتصاد و سیاست ما تخریب گشت. این امر شایسته ملتی بزرگ که با استعمارگری و مزدوری مبارزه کرده است، نیست.

یکی از شهروندان که هوادار قیس سعید است، گفت: ما حرکت و اقدام اصلاح طلبانه را تشویق می کنیم. ما دوست داریم که اقتصاد تونس شکوفا گردد خواه با قیس سعید و یا بدون او.

پربیننده ترین خبرها