خنجر آمریکایی بر پشت متحدان اروپایی‌اش

خنجر آمریکایی بر پشت متحدان اروپایی‌اش
دوشنبه 29 شهريور 1400 - 19:26

به نظر می‌رسد آمریکا نمی‌خواهد به فرسایشی شدن قدرت نظامی، اقتصادی و سیاسی‌اش در سطح بین‌المللی که نتیجه صعود فزاینده قدرت برخی طرف‌های منطقه‌ای و بین‌المللیِ رقیب ایالات متحده- از جمله چین، روسیه و ایران- است، اذعان کند.

العالم- کشکول

آمریکا در تصمیم‌گیری‌های سیاسی خود سرگردان است و این تصمیمات بر ضعف‌های آن نه تنها سرپوش نمی‌گذارد بلکه آنها را افشا می‌کنند که از دلایل این وضعیت می‌توان به عدم اذعان آمریکا به واقعیت جدید بین‌المللی و تلاش‌های ناکامش برتی حفظ وضعیتی که دیگر وجود ندارد و همچنین اصرارش بر رهبری جهان، بدون آنکه خصوصیات این رهبری را داشته باشد.

از جمله این تصمیمات، که باعث شده آمریکا حتی همپیمانان اروپایی خود را از دست بدهد، تصمیم اعمال فشار بر استرالیا جهت لغو توافق 40 میلیارد دلاری برای خرید زیردریایی‌های فرانسه؛ تا بستر توافق جایگزین با ایالات متحده و انگلیس فراهم گردد. امری که خشم و نارضایتی در فرانسه را ایجاد کرده به نحوی که پاریس سفیران خود در واشنگتن و کانبرا را برای رایزنی فرا خواند و این اقدام آمریکا را خیانت و خنجر زدن از پشت خوانده است.

دومین خنجری که آمریکا، انگلیس و استرالیا آن را بر پشت فرانسه زدند روز چهارشنبه گذشته بود؛ زمانی‌که "جو بایدن" رئیس‌جمهوری آمریکا، "بوریس جانسون" نخست‌وزیر انگلیس و "اسکات موریسون" نخست‌وزیر استرالیا در بیانیه‌ای مشترک از شراکت جدید در عرصه‌های دفاعی و امنیتی، موسوم به "پیمان اکوس" خبر دادند.

در نتیجه این توافق، استرالیا معامله‌ برای ساختن زیردریایی‌های را که فرانسه طراحی کرده، کنار می‌گذارد. فرانسه واکنشی شدید به این تصمیم نشان داده است.

ناظران معتقدند واشنگتن بعد از آنکه متوجه شد که توان رویارویی با قدرت‌های بزرگ منطقه‌ای و بین‌المللی را ندارد که با تمام توان درصدد عبور از نظام تک‌قطبی هستند و نیز بعد از آنکه متوجه شد اروپا دیگر مثل سابق به آمریکا اعتماد ندارد و با آن دیدگاه‌های‌شان را درخصوص تهدیدهای بین‌المللی مانند خطر چین به اشتراک نمی‌گذارند، به استرالیا متوسل شد و با تحریک استرالیا، علیه فرانسه کودتا کرد و احتمال می‌رود در آینده با متوسل شدن به نیوزیلند و اپن، ائتلافی برای رویارویی با "خطر مشترک چین" تشکیل دهد.

احتمال دارد برخی به تماس تلفنی قریب‌الوقوع میان روسای جمهور آمریکا و فرانسه برای حل بحران استناد کنند در حالی‌که این تماس تلفنی انجام نمی‌شود و اگر انجام شود صرفا برای سرپوش گذاشتن به بحران خواهد بود. البته نباید اظهارات جدی و قاطع رهبران اروپایی، به‌ویژه رهبران فرانسه و آلمان، را درخصوص ضرورت اعتماد اروپا به خودش را در امر دفاع از امنیت و منافعش و نیز ضرورت تشکیل ارتشی مشترک که چه بسا جایگزین ناتو شود، نادیده گرفت.

به نظر می‌رسد ریشه بحرانی که در روابط میان فرانسه و اتحادیه اروپا از یک‌سو و میان آمریکا، انگلیس و استرالیا از سوی دیگر سایه انداخته است فراتر از اقدام آمریکا و انگلیس به تحریک استرالیا علیه فرانسه است؛ زیرا آمریکا اعتماد خود را به ناتو و متحدان اروپایی خود از دست داده است و به دنبال ایجاد ائتلاف‌های جدید در اقیانوس آرام و هند است.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها