بحران زیردریایی‌ها؛ آمریکا و اروپا بر سر دو راهی

بحران زیردریایی‌ها؛ آمریکا و اروپا بر سر دو راهی
چهارشنبه 31 شهريور 1400 - 16:35

بحران روزافزون بین واشنگتن و پاریس پرسش‌هایی را درباره سطح روابط بین این دو متحد و سرنوشت ائتلاف‌های غربی – اروپایی ایجاد کرده است، بحرانی که درپی قرارداد فروش زیردریایی‌های آمریکایی به استرالیا و اقدام کانبرا به لغو قراردادی مشابه با فرانسه آغاز شده است.

العالم- نظرکده

کارشناسان امور بین‌الملل معتقدند که ریشه بحران موجود بین آمریکا و فرانسه به استراتژی جدید آمریکا مبنی بر مقابله با چین و کشورهای حاشیه دریای چین برمی‌گردد.

کارشناسان می‌گویند آمریکا متحدی ندارد و بهترین دلیل برای این مدعا عقب‌نشینی آمریکا از افغانستان و عدم توجه واشنگتن به هشدارهای اروپا و ناتو درباره عواقب عقب‌نشینی از کشور آسیایی است .

کارشناسان اعلام کردند، آمریکا در راستای استراتژی مقابله با چین و کشورهای حاشیه دریای چین قرارداد فروش زیردریایی با استرالیا را به نفع خود و انگلیس و به ضرر فرانسه تمام کرد زیرا فرانسه دیدگاه میانه‌ای در کشمکش‌های بین آمریکا و چین خصوصاً بر سر طرح «یک کمربند‌، یک جاده» در پیش گرفته بود.

کارشناسان امور بین‌الملل تأکید می‌کنند که آمریکا با استراتژی جدیدش از ناتو دست کشیده و ترجیح داده انگلیس را همپیمانی برای خود انتخاب کند که البته این استراتژی جدید آکنده از خطران است و پیامدهای زیادی خواهد داشت.

از سوی دیگر، کارشناسان سیاسی وجود بحران میان فرانسه و آمریکا را رد می‌کنند و می‌گویند آنچه اخیرا اتفاق افتاده صرفا اختلاف‌نظر در تعامل با رویدادها است؛ آمریکا توافقنامه زیردریایی‌ها را لغزش و فرانسه آن را توهین می‌داند.

کارشناسان سیاسی خاطرنشان می‌کنند، لغزش آمریکایی که در توافقنامه زیردریایی‌ها ایجاد شده نتیجه نبود دیدگاه شفاف آمریکایی درخصوص تعامل با همپیمانان است. به گفته آنها، آمریکا درصدد بود از ناتو به عنوان ابزار فشار و محاصره علیه چین استفاده کند ولی با مخالفت اروپایی و به‌ویژه فرانسه روبه‌رو د لذا به پیمان "ایوکس" متمایل شد.

تحلیلگران سیاسی می‌گویند، جهان در مرحله جدیدی قرار دارد؛ نبرد دو قطب: قطب قدرتمند چین، و قطب آمریکایی.

تحلیلگران تأکید دارند، اولویت‌های آمریکا تغییر کرده و دیگر اتحادیه اروپا و ناتو اولویت‌های آن نیست. آمریکا به منظور تشکیل ائتلاف جدید آسیایی و ناتوی اقیانوس آرام تمام توان فنی، نظامی، تکنولوژی، سیاسی و اقتصادی خود را در اقیانوس آرام و اقیانوس هند به‌کار گرفته و به سمت کشورهای عضو گروه "پنج چشم" (استرالیا، انگلیس، کانادا و نیوزیلند) گرایش پیدا کرده است.

تحلیلگران سیاسی تأکید می کنند که بحران بین آمریکا و فرانسه نشان‌دهنده نقص و شکاف در دستگاه اطلاعاتی فرانسه و شکست سیاست‌های آمریکا است.

پربیننده ترین خبرها