بن‌بست انتخاباتی آلمان برای تعیین جانشین مرکل

بن‌بست انتخاباتی آلمان برای تعیین جانشین مرکل
سه شنبه 6 مهر 1400 - 14:12

با توجه به این که انتخابات پارلمانی آلمان برای تعیین جانشین «آنگلا مرکل» صدراعظم این کشور، برنده‌ای مشخص نداشته، چشم‌انداز هفته‌ها و شاید ماه‌ها بلاتکلیفی برای تشکیل ائتلافی سه‌جانبه در پیش‌روی این کشور اروپایی قرار دارد.

العالم - آمریکا - اروپا

پس از آنکه بیستمین انتخابات پارلمان آلمان (بوندس‌تاگ) در روز یکشنبه برای تعیین جانشین «آنگلا مرکل» پس از ۱۶ سال حضور در قدرت، نتوانست برنده‌ای قاطع و مشخص داشته باشد، چشم‌انداز هفته‌ها بلکه ماه‌ها بلاتکلیفی و مذاکرات به منظور تشکیل کابینه ائتلافی در پیش‌روی این کشور قرار دارد.

نتایج موقت منتشر شده در وب‌سایت کمیسیون انتخابات آلمان نشان داده که سوسیال دموکرات‌ها (SPD) به رهبری «اولاف شولتز» وزیر دارایی و معاون صدراعظم در دولت اخیر مرکل که از سال ۲۰۰۲ هنگامی که دبیرکل حزب سوسیال دموکرات چپ میانه در زمان «گرهارد شرودر» شد، بازیگری تأثیرگذار در سیاست آلمان بوده با ۲۵.۷ درصد بیشترین سهم آرا را به دست آورده‌اند. به این ترتیب، این حزب توانسته بیش از پنج درصد بر آرای خود در مقایسه با انتخابات گذشته بیافزاید.



بلوک راست میانه حزب اتحادیه (اتحادیه دموکرات مسیحی/اتحادیه سوسیال مسیحی CDU-CSU) مورد حمایت صدراعظم در حال خروج آلمان، ۲۴.۱ درصد آرا را بدست آورد که بدترین نتیجه آن در تاریخ هفت دهه این حزب بوده است. به این ترتیب این حزب بیش از هشت درصد از آرای خود در مقایسه با انتخابات دوره قبل پارلمان آلمان را از دست داد.

حزب سبز (Greens)، با کسب ۱۴.۸ درصد آرا، به بهترین نتیجه در یک انتخابات ملی دست یافت تا به یکی از وزنه‌ها برای تشکیل کابینه ائتلافی بعدی تبدیل شود.

میزان آرای حزب دموکرات‌های آزاد (FDP) هم ۱۱.۵ درصد اعلام شده که نسبت به انتخابات سال ۲۰۱۷ افزایشی در حدود یک درصد داشته است. حزب راستگرای آلترناتیو برای آلمان (AfD) با از دست دادن بیش از دو درصد آرای خود در مقایسه با انتخابات دوره قبل، ۱۰.۳ درصد آرا را کسب کرد و موفق به حضور در پارلمان شد.

حزب چپ‌های آلمان (The Left) در شکستی سنگین حدود چهار درصد از آرای خود را در مقایسه با انتخابات سال ۲۰۱۷ از دست داد و با کسب تنها ۴.۹ درصد آرا در موقعیت دشواری قرار گرفت.

پیش‌بینی می‌شود که پارلمان جدید آلمان حدود ۷۳۵ نماینده داشته باشد. حزب سوسیال دموکرات احتمالا ۲۰۶ کرسی خواهد شد. شمار کرسی‌های اتحادیه احزاب مسیحی آلمان حدود ۱۹۶ کرسی در بوندس‌تاگ خواهد بود. حزب سبزها، حزب دموکرات‌های آزاد و حزب آلترناتیو برای آلمان، با به ترتیب ۱۱۸ کرسی، ۹۲کرسی و ۸۳کرسی در پارلمان آلمان حضور خواهند داشت. حزب چپ‌های آلمان نیز در صورت حضور، ۳۹ کرسی را از آن خود خواهد کرد.

واکنش نامزدها به نتیجه انتخابات آلمان و ائتلاف‌های محتمل

اولاف شولتز بعد از اعلام نتایج اولیه، با برگزاری نشست خبری اعلام کرد که در انتخابات سراسری فدرال آلمان پیروز شد. وی گفت که در ائتلاف با احزاب سبزها و دموکرات‌های آزاد این کشور، از آرای کافی برای تشکیل دولت جدید برخوردار است.

به گفته شولتز، اتحادیه دموکرات مسیحی و سوسیال مسیحی آلمان باید با توجه به نتیجه انتخابات روز یکشنبه به جایگاه اپوزیسیون برود.

این در حالی است که «آرمین لاشت» نامزد اتحادیه احزاب مسیحی شکست را نپذیرفت و از صدراعظمی خود سخن گفت.


این انتخابات اولین بار پس از جنگ جهانی دوم بود که یک صدراعظم فعلی آلمان برای حضور مجدد نامزد نشد. این مسئله باعث شد رقابت بسیار بی‌ثبات‌تر و غیرقابل پیش‌بینی‌تر از همیشه شود و بر اساس نظرسنجی‌ها، بین ۲۵ تا ۴۰ درصد آلمانی‌ها تا روز رأی‌گیری هنوز تصمیم خود را نگرفته بودند.

لاشت، در حضور مرکل، خطاب به طرفداران حزبش گفت تمام تلاش خود را برای اطمینان از این که دولت جدید تحت رهبری اتحادیه احزاب مسیحی تشکیل خواهد شد، انجام خواهد داد.


این اظهارنظرها درباره انتخابات این کشور در شرایطی مطرح شده که رسانه‌ها از آینده مبهم کابینه‌ بعدی آلمان و پیروز انتخابات خبر داده‌اند.

خبرگزاری رویترز گزارش داد که نتایج نظرسنجی‌های پای صندوق‌های رای نشان می‌دهد که حزب سوسیال دموکرات برنده انتخابات پارلمانی روز یکشنبه در آلمان است و برای اولین بار طی ۱۶ سال گذشته می‌توانند رهبری تشکیل دولت برلین را برعهده بگیرند و به حاکمیت «آنگلا مرکل» و محافظه‌کارها پایان دهند.

با این حال این رسانه غربی در گزاش خود تاکید کرد، هر دو حزب مدعی هستند که می‌توانند رهبری تشکیل دولت ائتلافی را در اختیار بگیرند.

گرچه ائتلاف دو حزب بزرگ آلمان، ائتلاف حزب سوسیال دموکرات با اتحادیه احزاب مسیحی از اکثریت کرسی‌ها برای تشکیل دولت جدید برخوردار است، اما به نظر نمی‌رسد که تمایلی برای ادامه کار دولت ائتلافی کنونی وجود داشته باشد. به این ترتیب، هر دو حزب سوسیال دموکرات و دموکرات مسیحی برای تشکیل دولت نیازمند همراهی با دو حزب سبزها و دموکرات آزاد خواهند بود.

نتایج اولیه نشان می‌دهد که آلمان همانطور که پیش‌بینی شده بود، به سمت ائتلافی سه‌جانبه حرکت می‌کند. اگر تجربه قبلی رخ دهد- در سال ۲۰۱۷ حدود سه ماه تشکیل ائتلاف طول کشید- دوره‌ای پر بحث و تنش پیش‌روی آلمان قرار دارد و مرکل در این مدت به عنوان صدراعظم موقت باقی خواهد ماند.

یکی از گزینه‌ها، محتمل‌ترین گزینه کابینه ائتلافی، موسوم به ائتلاف چراغ راهنمایی به دلیل ترتیب سه رنگ به کار رفته در آن است، شامل سوسیال دموکرات‌ها، دموکرات‌های آزاد و سبزهاست که در این صورت حزب مورد حمایت مرکل در دولت جایی نخواهد داشت.

یکی دیگر از احتمالات، حضور سوسیال دموکرات‌ها و اتحادیه احزاب مسیحی در کنار هم برای تشکیل ائتلاف است که ائتلاف بزرگ خوانده می‌شود و احتمالش همانطور که گفته شد، کم است.

احتمالات دیگر، ائتلاف با حضور سوسیال دموکرات‌ها و اتحادیه احزاب مسیحی و سبزها موسوم به ائتلاف کنیا (رنگ‌های پرچم این کشور)؛ ائتلاف سوسیال دموکرات‌ها و اتحادیه احزاب مسیحی و دموکرات‌های آزاد که در این دو ائتلاف حزب مرکل در قدرت می‌ماند.

دو ائتلاف دیگر شامل سوسیال دموکرات‌ها و سبزها و حزب چپ‌های آلمان و دیگری بدون حضور سوسیال دموکرات‌ها، شامل اتحادیه احزاب مسیحی، دموکرات‌های آزاد و سبزها خواهد بود که به ائتلاف جامائیکا معروف است و گرچه احتمال کمی دارد اما به گفته کارشناسان بعید هم نیست.

واکنش اتحادیه اروپا به انتخابات آلمان و آینده اتحادیه در دوره پسامرکل

با توجه به نقش مرکل در سیاست‌های کلان اتحادیه اروپا در سال‌های گذشته، جایگزین وی تأثیر بسزایی در جهت‌گیری سیاسی آینده اتحادیه اروپا خواهد داشت.


به گفته «شونا موری» خبرنگار یورونیوز بعد از برگزاری انتخابات آلمان، در بروکسل مقر اتحادیه اروپا بخش‌های زیادی تا حدودی از این بابت که هر کدام از احزاب آلمانی دولت بعدی این کشور را تشکیل دهند، دارای برنامه‌ای مرکزگرا و طرفدار اروپایی هستند، نفسی به آسودگی کشیدند. تعدادی از قدرت‌های اروپایی هم به‌رغم قطعی نشدن نتیجه، از آن استقبال کرده‌اند.

«پدرو سانچز» نخست‌وزیر اسپانیا با تبریک زودهنگام به شولتز در توییتر نوشت: اسپانیا و آلمان به همکاری خود برای اروپای قوی‌تر و بازسازی عادلانه و پایدار که هیچکس را پشت سر نگذارد، ادامه خواهند داد.

«کلمن بون» وزیر امور اروپای فرانسه هم از آنچه رای برای ثبات خواند، استقبال کرد. این مقام فرانسوی در مصاحبه با یک شبکه تلویزیونی فرانسوی گفت: می‌گویم که در سطح خاصی آلمانی‌ها به آنگلا مرکل رای داده‌اند.

«دیوید ساسولی» رئیس پارلمان اروپا هم با تبریک به شولتز و حزبش در توئیتی گفت: پس از این بحران تاریخی (همه‌گیری کرونا)، دیگر زمانی برای از دست دادن وجود ندارد: اروپا برای ادامه کار مشترک ما به منظور بازسازی اجتماعی و پایدار به یک شریک قوی و قابل اعتماد در برلین نیاز دارد.

با این حال، رسانه‌های جریان اصلی مثل «واشنگتن پست» و «نیویورک تایمز» پیش‌بینی کرده‌اند که روندی طولانی و سخت برای تشکیل دولت جدید در پیش‌روی آلمان است و از احتمال بروز هرج و مرج در سایه ایجاد ائتلافی از سه حزب متفاوت سخن گفته‌اند.

این نتیجه نامشخص در کنار انتخابات ریاست‌جمهوری آینده فرانسه در ماه آوریل، رهبری سیاسی در دو قدرت اقتصادی و سیاسی در مرکز اتحادیه اروپا را در هاله‌ای از ابهام فرو برده و آینده‌ای نامعلوم را در مقابل این بلوک قرار داده است.

پربیننده ترین خبرها